Skapa nytt ämne  Svara på ämnet
 Kompressortuta « Föregående ämne :: Nästa ämne » 
Författare Meddelande
MHL
InläggPostat: ons sep 19, 2018 8:03 pm    Rubrik: Kompressortuta Svara med citat

Elmoped

Registreringsdatum: 09 september 2016
Inlägg: 38
Pictures: 2
Gallery pictures: 2
MHL's gallery

Tja tsr, införskaffade mig en Biltema kompressortuta som jag tänkte installera på min Rieju Drac RR 2002.

Om den bara genererar växelström och tutan går på likström, då har jag förstått att jag ska ha en likriktare. Men vilken likriktare ska jag ha? Läste den här guiden och där står det att man bör köpa ett tvåstift likriktare


* Stämmer det att motorn bara genererar växelström?
* Behöver jag ha ett batteri för att driva kompressorn? (skriv gärna vilken storlek i A/h)

EDIT: Skulle det gå att använda en el-tjuv i nuvarande tuta?

Tack för svar Very Happy
_________________
Setup:
Rieju drac RR 100kmh
*Polini guss 80cc (cylinderkit)
*Tecnigas enox (mellan/högvarvigt rör)
*21mm dellorto black racing förgasare (äkta)
*13/48 drevning
*malossi insug och membran (ostrypt)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mojoxom
InläggPostat: sön sep 23, 2018 1:27 am    Rubrik: Svara med citat

Svårstartad skrothög

Registreringsdatum: 13 juli 2015
Inlägg: 272
Pictures: 0
Ort: Umeå

Det ska gå att koppla en strömtjuv från original tutan
_________________
Peugeot Vivacity 06 Sportline
Topp hastighet: 120km/h
Cylinder: Polini Corsa 70cc
Rör: Rensat Orginal.
Förgasare: Dellorto 17,5mm
Reeds: Polini
Variator: Polini Hi-Speed
Vikter: Polini 7,7g
Koppling: Malossi Fly-Clutch
Vev: Jasil Evolution
Rem: Polini
Tryckfjäder: Polini Blå
Kopplingsfjädrar: Malossi röda
Drevning: Stage6 2.20RF=8.25
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
xoldero
InläggPostat: mån sep 24, 2018 12:18 pm    Rubrik: Svara med citat

Farsans gamla zündapp

Registreringsdatum: 05 januari 2013
Inlägg: 358
Pictures: 1
Gallery pictures: 1
xoldero's gallery

Du måste ha likström för att köra nya tutan.
Din moppe genererar växelström ca 50-100v i gula kabeln raka vägen från motorn, den går sedan in i regulatorn och ut ur regulatorn (den med 3 kablar/stift under tanken. 2 gula och en svart) kommer växelström (Alternating current - AC på engelska) på 12-15 volt som går till lamporna.

Det är fortfarande växelström som går till lamporna, så du måste ta den strömmen och köra genom en likriktare för att få likström eller Direct Current (DC) på engelska

Den här likriktaren : https://www.cykelkraft.se/likriktare-mt-1998universal-kstar-2-stift

Kommer att ge dig pulserande likström (pulsating DC) såhär : https://postimg.cc/zbj8m5Ms

Dek kanske fungerar men optimalt skulle du haft smoothed DC som i den här bilden: https://postimg.cc/qgR9B8Ch

För det behövs en mer sofistikerad likriktare med åtminstone en kondensator i osv.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne  Svara på ämnet Sida 1 av 1

Hoppa till:  



Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet