Trimma ner crossmoped

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Kanelbullen300
Elmoped
Inlägg: 4
Blev medlem: 1 juni 2016, 19:10

Trimma ner crossmoped

Inlägg av Kanelbullen300 »

Igår köpte jag mig en HRD Sonic som är trimmad (drev och avgasrör). Den toppar just nu 70km/h ungefär men jag vill göra den långsammare, någonstans runt 50-55km/h hade jag tänkt mig. Hur gör man det på bästa sätt?
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Är det ett effektrör?

Gör en egen plugg och sätt i avgasröret. (Om du inte har en tillhörande till originalröret?

Förgasarjusteringar kommer att behöva göras.
Årets Styrelsemedlem 2013
TheThrasher
Elmoped
Inlägg: 140
Blev medlem: 23 oktober 2016, 14:17

Inlägg av TheThrasher »

Dreva om till en mer original-lik drevning är ju lätt. Sen när det gäller avgasröret kanske du kan se om nån av de pluggarna på twostroke går att sätta i. Dessa finns vad jag vet: https://www.twostroke.se/sp-strypning-a ... niversal-1

https://www.twostroke.se/sp-avgasstrypning
Kanelbullen300
Elmoped
Inlägg: 4
Blev medlem: 1 juni 2016, 19:10

Inlägg av Kanelbullen300 »

Skulle gissa på det är ett effektrör då det är carbon-fibre textur på den. Ska kolla med säljaren om hon har kvar originalröret, annars får jag väl ordna en plugg som passar. Tack för svaren hörrni
TheThrasher
Elmoped
Inlägg: 140
Blev medlem: 23 oktober 2016, 14:17

Inlägg av TheThrasher »

Om du inte kan plugga den är väl det bästa du kan göra att köpa en strypt CDI, om din moppe använder en vanlig CDI då. Men det kommer inte att göra den laglig men dra ner på toppfarten lite.
Användarens profilbild
TheAndersson
Kinaraket
Inlägg: 864
Blev medlem: 12 juli 2014, 19:19
Ort: Where the grass is green and the girls are pretty

Inlägg av TheAndersson »

Den lär ha original-cdi, så köp ingen ny sån.
Gå efter vad DEA!! sa, det är det bästa att börja med då röret är det som höjer effekten mest på din moped.
När du gjort det och bestyckat den rätt så ser vi var du hamnar, går den fortfarande för fort så fortsätter vi därifrån.

Om du inte vet hur du bestyckar din förgasare så finns det bra guider här på forumet som du kan ta lärdom utav.
Körkortet draget, ingen mer lek för mig på ett tag..

Audi A3 1.8T
Audi A3 1.8T (Krockad och skrotad)
Saab 9-3 2.0t (Skrotad)
Rieju Drac (Såld)
Honda MT5 (Såld)
Pgo Pmx
Speedfight 2
Puch Korado
Skriv svar