Missljud från transmission, Gilera Runner (Piaggio)

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 570
Blev medlem: 8 september 2011, 21:09
Ort: Järfälla

Missljud från transmission, Gilera Runner (Piaggio)

Inlägg av -ReM- »

Hej.

Har nu ställts inför ett stort frågetecken då jag inte får bukt med ett problem på scootern.
Det är som rubtiken skvallrar om ett missljud som kommer från transmissionen, detta vid färd då alltså. Missljudet går att höra även då mopeden står på centralstöd med motorn avstängd, och jag roterar bakhjulet med handen.
Det är ett skrapande ljud, som uppgår till ett kraftigt skrikande ljud vid högre hastigheter. Min misstanke är att kuggarna i transmissionen av en eller en annan anledning går emot varandra på ett inte så önskvärt sätt.
Vad jag gjort nu är att jag har öppnat upp kåpan till dreven och sett efter hur det ser ut på insidan. Kan inte se någon uppenbar plats där kuggarna slitits mot varandra.
Nästa tanke är att oavsett vad ljudet beror på så ska det fixa sig med nya lager, så nu har jag bytt ut alla lager i transmissionen utan resultat, och vet inte längre vad jag ska göra.

Det här problemet uppstod efter att jag tog isär motorn och bytte vev och ramlager m.m. Det var alltså inget som hade nån koppling alls till transmissionen, den kåpan har jag aldrig öppnat förut.
Vad jag där emot gjorde är att jag tog bort hela variatorn förstås, men vet inte riktigt hur det skulle leda till ett sånt här missljud.
Vad jag lagt märke till är att det saknas en styrhylsa i variatorkåpan. Kan det ha med saken att göra? Låter osannolikt men tanken uppkom på grund av att primäraxeln/kopplingen har sitt ena lager innanför transmissionskåpan och det andra i variatorkåpan för att hålla den stabil.
Skulle en liiiten förskjutning i variatorkåpans position kunna leda till ett sånt här problem?

Jag har efter ett par dagar även tömt ur oljan ut transmissionen och med tanke på allt metallspån som fanns i den nya oljan kvarstår misstanken att det är just där inne ljudet kommer ifrån.

Är tacksam för alla tips och trick, och jag hoppas att det här forumet fortfarande är lika aktivt som för ett par år sen. Trevlig kväll. /Alex
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
Användarens profilbild
xoldero
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 367
Blev medlem: 5 januari 2013, 00:49

Inlägg av xoldero »

Lägg upp video.

Metallspånen är ditt främsta spår här, skaffa styrhylsa så kan du utesluta det.

Men nånstans måste det vara slitageyta innanför om det är spån i oljan.
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 570
Blev medlem: 8 september 2011, 21:09
Ort: Järfälla

Inlägg av -ReM- »

xoldero skrev:Lägg upp video.

Metallspånen är ditt främsta spår här, skaffa styrhylsa så kan du utesluta det.

Men nånstans måste det vara slitageyta innanför om det är spån i oljan.
Tack för svaret. Jag fixar en video så snart jag kan, vi är iväg på lite semester nu så det blir nog senare i veckan.
Tack så länge! /Alex
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
Skriv svar