Sida 1 av 1

Kallstart DT50R 60CC

Postat: 28 juni 2018, 19:46
av Rakpipa
Skrev ett helt inlägg men det försvann...

Slängde på ett trim från en annan moped på min DT50R.
60cc (43mm)
Mikuni 16mm
Orginal krök och ljuddämpare.
Ny kolv

På den gamla moppen startade den jättelätt även på vintern men nu på den "nya" moppen så beter den sig annorlunda.

Har den stått ett tag så blir den svår att starta, får kicka flera ggr och tillslut går den på på tomgång och man får leka med gasen mer och mer, sen efter det är den rätt hackig när man kör iväg och måpar lätt vid gas tills den blir varm och då går den super.

Använder jag choke startar den inte alls.

Något tips vad som orsakar detta? Är helt noob på detta så komplettera gärna med mer info.

Edit: På den gamla moppen var brickan på trotteln på högsta hacket, nu måste den sitta på lägsta hacket för att ens komma iväg.

Postat: 4 juli 2018, 18:48
av xoldero
Tjuvluft, tändstiftsbyte?

Postat: 4 juli 2018, 19:39
av Rakpipa
xoldero skrev:Tjuvluft, tändstiftsbyte?
Tycker jag bytt alla packningar. Testat med och utan luftburk.

Den dör vid dragläget på ettan, ska testa byta munstycken bara jag får låna några. Frågan är bara om man ska upp eller ned på huvudmunstycket.

Kollade munstycken idag, sitter 100 huvud och 20 låg.

Postat: 4 juli 2018, 22:46
av xoldero
Ställ in tomgång och luftskruv. Sen flytta nålen till mitten.

Postat: 5 juli 2018, 08:12
av Rakpipa
xoldero skrev:Ställ in tomgång och luftskruv. Sen flytta nålen till mitten.
Tror jag behöver byta ned lågfartsmunstycket. Vid 1.5 varv ut tappar den varv om jag skruvar in men ökar ända till 5-6 varv ut.

Postat: 5 juli 2018, 08:20
av xoldero
Då behöver du inte byta, standard är att blandningen ska vara korrekt vid ca 1.5 varv ut. Verkar som att du har bra justeringsmån med ditt befintliga lågfartsmunstycke, så det ska vara bra det

Postat: 5 juli 2018, 09:09
av Rakpipa
Kunde inte komma iväg på ettan med nålen i mitten, var tvungen att ha den som högst, bricka nederst. Tips av anledning till det?

Postat: 9 juli 2018, 16:52
av Rakpipa
La på allt igen, bytte till en ny insugsplatta 16mm och nya packningar.

Med luftskruv 1.5 varv ut funkar den som den ska nu, skruvar jag det minsta ut från det ökar varven på tomgång men den "böööp" och dör, så får köra 1,5 varv. :)

Körde den i 72km/h med 13/48 drevning idag. Går riktigt fint om än lite svag om man råkar gå ned på för låga varv men har uppfattat att 60CC är så.

Dock märkte jag att båda topparna jag har är original med ca 4mm kant runt om.

Skulle högkomptopp göra mycket skillnad? Dom var hyffsat dyra såg jag och har inte riktigt kunskap att plana själv. :)

Postat: 10 juli 2018, 09:21
av xoldero
Va skönt att det gick bra för dig! Alltid lika roligt när det går fort!

Kanten runtom på 4mm är viktig och kallas för "squish band" det kanten hjälper till att "pusha" bensinen in mot tändstiftet när kolven kommer upp sista biten mot toppen. Förbränningen blir på så sätt mycket bättre!

När kolven är så högt upp som den kommer ska mellanrummet mellan kolven och squish bandet vara 0.5-0.6mm

Om kolven kommer närmare än så efter att man planar toppen borde man svarva ur squishen så avståndet från kolven blir minst 0.5mm igen. Annars kan man få negativa effekter.

Original brukar squishen vara större än 0.6, typ 0.8mm.
Så det skadar inte för dig att slipa ner toppen 0.3mm för lite högre komp!

Postat: 10 juli 2018, 09:23
av xoldero
Tips för planing:
Bordskiva av glas, våtslippapper 400-800, slipa toppen i cirkulära rörelser.
Slipa mät, slipa mät.

Postat: 10 juli 2018, 15:00
av Rakpipa
xoldero skrev:Tips för planing:
Bordskiva av glas, våtslippapper 400-800, slipa toppen i cirkulära rörelser.
Slipa mät, slipa mät.
Tackar för tips. :)

Den är fortfarande envis när den är kall, får kicka några gånger utan choke. Choken verkar bara göra han sur. Ska väl testa byta munstycken senare men just nu är högfarten oboy brunt så det får vara så länge. :)