Sida 1 av 1

Vilken CDI ska jag köpa?

Postat: 30 maj 2018, 23:01
av oskar_mountain
Ska köpa en ostrypt cdi till en TGB bullet rs50. Fattar dock inte vilken cdi jag ska köpa, vissa står det tex peugot och vissa boutian. Måste det vara en cdi som just tillhör TGB eller spelar det någon roll? Vad ska jag ha för sort/modeel typ? Kan ge mer info om ni vill ha. Uppskattar om ni kan länka någon. (vill inte lägga ner några pengar knappt utan bara testa så leter efter ngn billig cdi bara) Tack på förhand.

Postat: 31 maj 2018, 09:00
av xoldero
Om du har samma kontakt som denna så ska det fungera, spelar ingen roll att det inte står TGB nånstans för många mopedmärken använder exakt samma typ av cdibox med samma kontakter.

Denna ska fungera om du har samma kontakt på din det vill säga:
https://www.cykelkraft.se/cdi-peugeot-stylepro-ostrypt

Om du inte kan mäta med multimeter och söka på egen hand i elsystemet så är det bara chansning som gäller. Köp och testa, 80% chans att det är rätt skulle jag säga

Postat: 31 maj 2018, 11:15
av oskar_mountain
Tack för svaret, köper och testar det är ju bara 200kr man kan inte vara sosse hela tiden

Postat: 31 maj 2018, 11:55
av xoldero
LOL :lol:

Skriv gärna här om det funkar, så lär jag mig nåt nytt å :D

Postat: 31 maj 2018, 19:22
av oskar_mountain
så lär jag mig nå nytt å?! Jag trodde det var du som hade koll och sa vad jag skulle köpa :shock: :lol: :lol:

Postat: 31 maj 2018, 20:49
av xoldero
Jag säger bara vad jag tror, jag kan inte dubbelchecka nåt eftersom jag inte har tillgång till din moped :P Lär mig nåt nytt kanske var fel ord, jag kommer att veta vad som passar senare, menar jag :D

Postat: 1 juni 2018, 11:29
av oskar_mountain
ja juste en fråga till, kan det vara farligt/dåligt för motorn eller moppen att bara köra fullgas jättelänge i en nedförsbacke när den inte slutar varva på grund av en ostrpyt cdi? Jag menar, den kan ju inte varv hur högt som helst utan att ngt pajar eller tar skada?

Postat: 1 juni 2018, 12:51
av xoldero
[quote="oskar_mountain"]ja juste en fråga till, kan det vara farligt/dåligt för motorn eller moppen att bara köra fullgas jättelänge i en nedförsbacke när den inte slutar varva på grund av en ostrpyt cdi? Jag menar, den kan ju inte varv hur högt som helst utan att ngt pajar eller tar skada?[/quote]

Jag vet vad du menar. Original med plugg är det absolut ingen fara att köra fullgas ner för alla backar allday! För varvtalet är strypt med plugg till en säkrare nivå.

Men när man kör ostrypt och moppen varvar ut fullt tills den når det varv där den fysiska friktionen av motorn överstiger vridmomentets kraft att accelerera måste man börja använda hjärnan på riktigt.

Efter motorns toppeffekt börjar belastningen och slitaget på vevens lager ta över motorns effekt och därför vinner man inte längre lika mycket på att varva ännu mer.

Och det blir hela tiden exponentiellt värre och värre efter att man varvat förbi toppeffekten.

Nästa gång du kör nerför en backe på fullgas och varvar förbi toppeffekten av motorn, fundera om dom extra km/h är värt den hela tiden ökade belastningen på motorn. Det kan smälla nångång, om man plågar rejält.
Jag brukar släppa gasen och dutta lite för att vänta in ett lägre varv och sedan gasa på toppeffekten igen.

Postat: 1 juni 2018, 13:17
av oskar_mountain
schysta tips, tack då vet jag vad ska göra/inte göra!

Postat: 4 juni 2018, 20:21
av oskar_mountain
UPDATE: det funkade bra med den du länkade, nu går moppen lite snabbare plant och nedför den ostrypta cdin la till ca 5-7km/h från 65 så det var värt.

Postat: 5 juni 2018, 09:33
av xoldero
Fan va gött å höra! :D