Led ramp på moppe

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Bonnen
Elmoped
Inlägg: 30
Blev medlem: 11 september 2017, 14:57

Led ramp på moppe

Inlägg av Bonnen »

Vill koppla in en led ramp på Rieju mrt men mrt har inget batteri så undrar om det räcker att koppla i tändningen med en strömbrytare eller behöver man skaffa batteri o massa sån skit.

+Om nån kunde länka billiga ledramper för typ 300 spänn hade de vart trevligt
Användarens profilbild
xoldero
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 367
Blev medlem: 5 januari 2013, 00:49

Inlägg av xoldero »

För det första, biltema har billiga ledramper för typ 3-400.

För det andra, har du en multimeter, och kan du använda en sån? Om inte köp en och lär dig använda den först.

Biltema ledrampen måste ha 12volt direktström. Absolut inte 12 volt växelström, då lyser den i 2 minuter sen tvärdör den, tro mig...

Eftersom du inte har batteri på din moppe så har du förmodligen ingen direktström som den står nu. Det du kan göra är att köpa och koppla in en likriktare. En väldigt simpel makapär egentligen (innehåller bara några dioder och kondingar) och borde inte va dyr. Du kopplar bara in två kablar växelström från svänghjulet (20-200volt, inte 12v) på din moppe in i likriktaren, så vips får du plus och minus 12v direktström på 2 kablar ut till din ledramp!


Den här funkar:
https://www.twostroke.se/tnt-regulator- ... e8QAvD_BwE
Senast redigerad av xoldero den 1 juni 2018, 09:19, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

xoldero skrev:För det första, biltema har billiga ledramper för typ 3-400.

För det andra, har du en multimeter, och kan du använda en sån? Om inte köp en och lär dig använda den först.

Biltema ledrampen måste ha 12volt direktström. Absolut inte 12 volt växelström, då lyser den i 2 minuter sen tvärdör den, tro mig...

Eftersom du inte har batteri på din moppe så har du förmodligen ingen direktström som den står nu. Det du kan göra är att köpa och koppla in en likriktare. En väldigt simpel makapär egentligen (innehåller bara några dioder och kondingar) och borde inte va dyr. Du kopplar bara in två kablar 12VOLT växelström från din moppe in i rikriktaten, så vips får du plus och minus 12v direktström på 2 kablar ut till din ledramp!


Den här funkar:
https://www.twostroke.se/tnt-regulator- ... e8QAvD_BwE
Den du länkade är en spänningsregulator ingen likriktare sen har jag fått veta att det inte blir helt rätt med en likriktare emellan till ledrampen även om det är likström.
Användarens profilbild
xoldero
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 367
Blev medlem: 5 januari 2013, 00:49

Inlägg av xoldero »

Vill du hjälpa till här eller bara sänka min ide? du har ju inte kommit med nåt bättre förslag. Den jag länkade är både en spänningsregulator och likriktare inbyggt i samma paket, därav: AC-DC Alternating current- Direct Current.
Betyder, Växelström till Likström

Den omvandlar växelström allt imellan 20-200 Volt från svänghjulet till Likström 12Volt, och ledramper brukar vilja ha 12 volt likström.

Den jag länkade Reglerar ner spänningen ner från mellan 20-200 volt till 12volt=funktionen av en spänningsregulator
Den Riktar även strömmen från välxelström med hjälp av en inbyggd diodbrygga till likström=Funktionen av en likriktare.

Så vad är ditt problem med 12Volt likström till en ledramp som ska ha 12volt likström?

Edit: Kom med nåt bättre förslag eller utveckla VARFÖR det inte funkar om du tror så starkt på det.
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

xoldero skrev:Vill du hjälpa till här eller bara sänka min ide? du har ju inte kommit med nåt bättre förslag. Den jag länkade är både en spänningsregulator och likriktare inbyggt i samma paket, därav: AC-DC Alternating current- Direct Current.
Betyder, Växelström till Likström

Den omvandlar växelström allt imellan 20-200 Volt från svänghjulet till Likström 12Volt, och ledramper brukar vilja ha 12 volt likström.

Den jag länkade Reglerar ner spänningen ner från mellan 20-200 volt till 12volt=funktionen av en spänningsregulator
Den Riktar även strömmen från välxelström med hjälp av en inbyggd diodbrygga till likström=Funktionen av en likriktare.

Så vad är ditt problem med 12Volt likström till en ledramp som ska ha 12volt likström?

Edit: Kom med nåt bättre förslag eller utveckla VARFÖR det inte funkar om du tror så starkt på det.
Inte min mening att vara taskig visste inte att den hade det inbyggt då förstår jag hoppas det är lugnt ville skriva så att han inte köper fel saker men det gör han inte för du har bra koll märker jag. Jag har själv varit i tankarna att montera en likriktare för att ha ledramp på min Aerox för längesedan men fick då svar på Youtube att det inte skulle bli helt rätt det här svaret fick jag då (Likriktare är ett steg i rätt riktning, men man får fortfarande väldigt instabil och pulserande ström. För att det ska bli stabilt och helt rätt behövs batteri) Jag har ledramp på min Aerox nu den är kopplad via batteriet med en strömbrytare till.
Användarens profilbild
xoldero
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 367
Blev medlem: 5 januari 2013, 00:49

Inlägg av xoldero »

Förlåt om jag var lite otrevlig där :roll:

Och det är helt korrekt det du säger, att en simpel likriktare som är tillverkad med endast en diodbrygga ger pulser om 50%on sedan 50%off likström.
För att bli av med dessa pulser brukar det sitta kondensatorer som laddas upp under tiden pulsen är på, Och håller laddningen under tiden pulsen är av. Detta gör att strömmen blir MER linjär. Men INTE lika bra som ett batteri.

Kvaliteten på just denna likriktare kan jag inte uttala mig om, men den kan vara allt ifrån 50%på 50%av som jag beskrev, till att den är näst intill jämn som ström från ett batteri.
Men i min rekommendation utgår jag ifrån att själva ledrampen har en viss stabiliserande krets som med kondensatorer osv som skulle utjämna pulserna ut till själva led dioderna, så att ljuset ändå slutligen blir nästintill blinkfritt. Detta vet jag inte med full säkerhet, eftersom olika ledramper tillverkas olika.

Det sista åtagandet jag gjorde var att jag vet hur väldigt fort ljuset skulle blinka, på tomgång ser man att det blinkar, men när man gasar och kör skulle det inte synas med blotta ögat att det faktiskt blinkade.

Edit: Han skriver även att han ville undvika batteri, så jag försökte komma på den simplaste lösningen som kommer fungera. Det kanske inte blir helt perfekt, men om man vill slippa allt jobb med batteri installation så tillkommer kompromisser med annat som att man får chansa och testa lite. kanske kommer det blinka lite? Kanske inte? Kanske lyser lite mindre än batteri? Kanske lyser mer? Vem vet förrän man testat? Huvudsaken man kan göra det billigare och enklare för sig och få det att funka :wink:

Edit: kom på en sak till, hur ska man kunna ladda batteriet utan likriktare? :wink:
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

xoldero skrev:Förlåt om jag var lite otrevlig där :roll:

Och det är helt korrekt det du säger, att en simpel likriktare som är tillverkad med endast en diodbrygga ger pulser om 50%on sedan 50%off likström.
För att bli av med dessa pulser brukar det sitta kondensatorer som laddas upp under tiden pulsen är på, Och håller laddningen under tiden pulsen är av. Detta gör att strömmen blir MER linjär. Men INTE lika bra som ett batteri.

Kvaliteten på just denna likriktare kan jag inte uttala mig om, men den kan vara allt ifrån 50%på 50%av som jag beskrev, till att den är näst intill jämn som ström från ett batteri.
Men i min rekommendation utgår jag ifrån att själva ledrampen har en viss stabiliserande krets som med kondensatorer osv som skulle utjämna pulserna ut till själva led dioderna, så att ljuset ändå slutligen blir nästintill blinkfritt. Detta vet jag inte med full säkerhet, eftersom olika ledramper tillverkas olika.

Det sista åtagandet jag gjorde var att jag vet hur väldigt fort ljuset skulle blinka, på tomgång ser man att det blinkar, men när man gasar och kör skulle det inte synas med blotta ögat att det faktiskt blinkade.

Edit: Han skriver även att han ville undvika batteri, så jag försökte komma på den simplaste lösningen som kommer fungera. Det kanske inte blir helt perfekt, men om man vill slippa allt jobb med batteri installation så tillkommer kompromisser med annat som att man får chansa och testa lite. kanske kommer det blinka lite? Kanske inte? Kanske lyser lite mindre än batteri? Kanske lyser mer? Vem vet förrän man testat? Huvudsaken man kan göra det billigare och enklare för sig och få det att funka :wink:

Edit: kom på en sak till, hur ska man kunna ladda batteriet utan likriktare? :wink:
Okej det är lugnt ja han vill undvika batteri det vet jag då tycker jag han ska prova detta istället och jag vet även att man måste ha en likriktare om man ska ha batteri så det kan laddas upp jag har likriktare på min Puch Montana som jag har fixat dit och ett 12v batteri men lysena måste vara avstängda om batteriet ska kunna laddas upp fullt. Men sen lyser det länge innan det måste laddas upp igen.
Användarens profilbild
xoldero
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 367
Blev medlem: 5 januari 2013, 00:49

Inlägg av xoldero »

Ok, aa joo det ka0n stämma
Bonnen
Elmoped
Inlägg: 30
Blev medlem: 11 september 2017, 14:57

Inlägg av Bonnen »

Men tackar för alla snabba svar!
Skriv svar