Peugeot Jetforce C-tech startar ej (Några frågor)

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

quetrax
Elmoped
Inlägg: 3
Blev medlem: 7 maj 2017, 18:02

Peugeot Jetforce C-tech startar ej (Några frågor)

Inlägg av quetrax »

Hej!
Håller på med en Peugeot Jetforce C-tech som inte vill starta.
Har haft isär och renoverat hela mopeden, bytt vev, cylinder osv.

Efter ihopmontering startade jag upp moppen och allt var frid och fröjd. Fick sen för mig att jag skulle blanda i lite mer olja i bensinen för att det skulle smörja lite extra. Gick ett tag på tomgång i garaget och sedan dog den.

Nu får jag inte igång den igen. Har dränerat ut gammalt bränsle. Haft ner förgasaren och rengjort osv. Hittar inget fel. Plockar ut stiftet och jag har gnista. Stiftet är blött efter varje gång jag försökt starta så det känns ju som att den får bränsle också.

Vad kan vara fel? Blir tokig.

Sen har jag en fråga till ang min förgasare, på samma kontakt som elchoken går det iväg 2 kablar som ansluter till något annat på sidan av förgasaren. Är ingängad i godset på förgasaren. Är det någon typ av förvärmare eller liknande?

Tack för svar![/img]
Användarens profilbild
xoldero
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 367
Blev medlem: 5 januari 2013, 00:49

Inlägg av xoldero »

Kompression borde du ha!
Gnista säger du att du har.
Du kanske ska koppla ur choken och prova utan då det kan bli för mycket bensin med choke på sommaren när det redan är varmt ute.
Alla mina moppar startar utan choke såhär års.
Tror ditt problem är bränslerelaterat.

Tänder den på startgas så har du tillräcklig komp och viss gnista iaf. Har du provat startgas?

Har även haft problem med vatten i tanken på både min Rieju och en gilera. Då fick jag tömma bensinen å tanka nytt så starta dom.

Om inget funkar, prova byta stiftet.
quetrax
Elmoped
Inlägg: 3
Blev medlem: 7 maj 2017, 18:02

Inlägg av quetrax »

Ska kolla kompressionen idag. Tycker jag borde ha komp eftersom den har gått.
Har provat med startgas också... Får den inte att tända på det heller.

Känns bränslerelaterat. Undrar fortfarande vad den extra grejer det går kablar till på förgasaren är. Koppla ur choken? Du menar att bara rycka ur kontakten på den typ?

Tanken är drenerad då jag som sagt fick i för mycket olja i bränslet. Tömde tanken helt och slog i nytt bränsle.

Har beställt ett stift, får se om det hjälper. Tveksam då jag har gnista.
quetrax
Elmoped
Inlägg: 3
Blev medlem: 7 maj 2017, 18:02

Inlägg av quetrax »

Kompression upmätt. 8,5kg/cm2 med kall motor.
Vilket om jag förstår det rätt ska vara helt OK.

Då återstår förgasarproblem. Kan det vara elchoken?
Nytt tändstift är också på G hem.
Användarens profilbild
xoldero
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 367
Blev medlem: 5 januari 2013, 00:49

Inlägg av xoldero »

Jättebra komp, jag riktar om min oro till tändningen nu när du säger att du inte får den att tända på startgas. Det ska gå med komp å tändning oberoende av om det finns bränsle.

Ett annat alternativ är att förgasaren på något sätt flödar över eller ger ALLDELES för mycket bensin in i motorn, så att det är alldeles fullt med bensin i vevhuset.

Om jag var du skulle jag börja med att utesluta att vevhuset är översvemmat med bensin. Detta gör du genom att stänga av soppaslangen och/eller ta bort förgasaren och sedan kicka. GÖR DETTA MED TÄNDNINGEN AVSTÄNGD ELLER var redo om motorn skulle börja rusa! Om tändstiftet fortsätter att vara blött när du kickar betyder det att det finns bensin kvar i motorn även fast all bensintillförsel är avstängd. TÄNK PÅ ATT FÖRGASAREN HAR FULLA SKÅLEN MED BENSIN, töm skålen eller ta bort förgasaren.

prova även med tändningen på. Kom ihåg att gnistan borde bränna bort bensin som finns på stiftet.

Om du inte har bensin fulla motorn så ska den gå på startgas. Annars saknar du tillräcklig gnista.

PROVA MINSKA GAPET PÅ TÄNDSTIFTET!! Det kan lösa ditt problem
Skriv svar