Starkaste 4-takt?

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

yamaha_kungen
Elmoped
Inlägg: 3
Blev medlem: 30 mars 2014, 14:12

Starkaste 4-takt?

Inlägg av yamaha_kungen »

Hej på er!

Ska köpa en moppe klass 1 som går att pendla på.

Någon som vet vilken scooter som har starkast 4-t motor? Dom får ju ha 4kw men ändå har t.ex. Yamaha endast strax över 2kw?

Kymco Agility city har 2.94, finns det någon som har mer?

Bonusfrågor... vilka motorer är bra och vilka är dåliga?
Är piaggios egna fyrtaktmotor bra?
Är mopeder som är vätskekylda tystare?
Finns det någon nyare klass 2 scooter som går i runt 50km/h?
Vad har Peugeot för 4-taks motorer?

Alla svar uppskattas :)
Användarens profilbild
xoldero
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 367
Blev medlem: 5 januari 2013, 00:49

Inlägg av xoldero »

Vet inte vilken som är starkast original, men jag vet att piaggio och Yamaha är kvalitet!

Tror att dom tillverkar motorn för att klara mycket mer än vad som krävs och för att hålla, sedan måste dom förhålla sig till hastighetskrav, ljudnivå och miljökrav. Det är då dom stryper motoreffekten endast för att uppnå dessa krav.

Sista prioritet blir motoreffekten, eftersom den redan går 45-50kmh när

Om dom skulle ha 4kw utan att gå snabbare än 45 skulle den behöva drevas ner å enormt, då skulle motorvarven vara ungefär som en epa fungerar.

I och med varven skulle den ge av sig mer utsläpp, låta högre.

Kymco har väl den bästa 4takt kinamotorn (gy6 lika som baotian, fast kymcos är bättre kvalitet)

Yamaha och piaggio aka stora märken håller bättre kvalitet på motorn. Men tror kinamotorerna varvar mer och går bättre original?

Eftersom kvalitetsmärkena bygger seriösare mopeder är även strypningarna och miljökraven seriösare, svårare att trimma osv.

Har inte testat piaggios motor specifikt men jag tror dom är bra.

Vätskekyld är tystare eftersom det inte blåser luft från en fläkt igenom motorkåpan. Vätskekyld är också bättre och modernare rent allmänt

Gillar inte riktigt peoguot jag lol... dom har sin egna stil bad det gäller motorer, ofta ganska annorlunda enl mig.

Skulle tippa nån nyare kina/kymco går 50+ eftersom de har lite sämre miljötänk, lite simplare lösningar, inte lika seriöst byggda, håller inte lika länge.
Bonnen
Elmoped
Inlägg: 30
Blev medlem: 11 september 2017, 14:57

Re: Starkaste 4-takt?

Inlägg av Bonnen »

yamaha_kungen skrev:Hej på er!

Ska köpa en moppe klass 1 som går att pendla på.

Någon som vet vilken scooter som har starkast 4-t motor? Dom får ju ha 4kw men ändå har t.ex. Yamaha endast strax över 2kw?

Kymco Agility city har 2.94, finns det någon som har mer?

Bonusfrågor... vilka motorer är bra och vilka är dåliga?
Är piaggios egna fyrtaktmotor bra?
Är mopeder som är vätskekylda tystare?
Finns det någon nyare klass 2 scooter som går i runt 50km/h?
Vad har Peugeot för 4-taks motorer?

Kompisen har en honda nscr elle va dom kan heta och den är hyfsat stark men den är typ utvecklad av polisen själv då den är elektroniskt strypt på typ 87 olika sätt vid 44.5
Alla svar uppskattas :)
Skriv svar