Moped värmenöp, varför?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

TheThrasher
Elmoped
Inlägg: 140
Blev medlem: 23 oktober 2016, 14:17

Moped värmenöp, varför?

Inlägg av TheThrasher »

Tjena! Tänkte kolla om jag kan lyckas få nåt svar här. Ett par dagar sen så värmenöp min moppe när jag körde, AM6 motor, och tänkte att det var kört. Verkar dock som att inget tog skada av det, cylindern känns len på insidan och moppen startar fortfarande på första kicken. Men jag vet inte varför den värmenöp. Jag gick nämligen igenom hela kylningssystemet tidigare iår då temperaturlampan lös (var ett elfel). Den ända ledtråden jag har är att en liten bit innan den värmenöp så stannade jag moppen och märkte att det rök väldigt mycket vit-aktig rök nånstans ifrån motor-området. Såg inte exakt vartifrån men tror att det kan ha kommit från en av nipplarna på topplocket eller vad det är som den slangen från förgasaren ska vara på. Satt tillbaks slangen å startade moppen å såg då ingen rök så fortsatte köra. Sen typ 10 minuter senare så värmenöp moppen och när jag tittade så var slangen återigen av och hade även smälts pga att den legat emot cylindern. Kan det vara orsaken eller måste det vara något annat? Vad jag fattar så är den slangen till nåt som kallas förgasarvärme?. Värt att påpeka är att det finns 2 slangar som går från förgasaren till topplocket men endast en som åkt av pga ingen slangklämma.
Användarens profilbild
xoldero
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 367
Blev medlem: 5 januari 2013, 00:49

Inlägg av xoldero »

Värmenyp är när kolvringarna expanderar tills kolvringsgapet sluts och ringarna trycker utåt runt hela cylindern och nyper fast i cylinderloppet.
Det är alltså inte kolven som blir för stor för cylindern i de allra flesta fall, det är kolvringarna.
För att lösa problemet plockar du bara av topplocket och cylindern, så att du kommer åt kolvringarna. Ta då bort kolvringarna från kolven och fila upp gapet i kolvringarna 0.1-0.2mm på varje kolvring borde räcka.
Höfta och prova eller mät nogrannare med bladmått genom att trycka ner kolvringarna i cylindern utan kolv och mät gapet med bladmått.
Användarens profilbild
xoldero
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 367
Blev medlem: 5 januari 2013, 00:49

Inlägg av xoldero »

Sen ska jag väl tillägga att med tanke på att förgasarvärmar slangarna lossnar misstänker jag att det måste vara väldigt högt tryck i kylsystemet, möjligtvis kokande kylvätska? Dvs överhettning, som slutligen resulterar i värmenyp. Så innan du börjar korrigera kolvringarna föreslår jag andra uteslutande kontroller.

Har du tillräckligt med kylarvätska i kylsystemet?
Hur ser vattenpumpen ut?
Fungerar vattenpumpen? (Plastsnurran kan lossna från axeln så den slutar snurra/eller liknande)
Är vattenpumpens packbox hel? (Annars läcker vatten och tryck in i motoroljan)
Fungerar termostaten i toppen?
Läcker ditt kylsystem?

Edit:

Har du bytt kolv/kolvringar eller cylinder nyligen?
Hur ofta värmenyper den?
Glömt fylla på 2taktsolja eller blandat för lite? Oljepump?

Mindre sannolikt men ändå värt att nämna,
Om det känns som att moppen blir överdrivet ettrig och kan frivarva efter ett gaspådrag, så kan den gå för snålt/för lite bensin.
Förgasarmunstycket kan vara för litet.
Eller så kan det vara tjuvluft, Det kan då kännas som att moppen blir överdrivet ettrig och kan frivarva efter ett gaspådrag.
Skriv svar