Skapa nytt ämne  Svara på ämnet
 Viktors Crescent 1294 F50 « Föregående ämne :: Nästa ämne » 
Författare Meddelande
CrescentRaggaren
InläggPostat: sön feb 04, 2018 1:28 am    Rubrik: Viktors Crescent 1294 F50 Svara med citat

Elmoped

Registreringsdatum: 05 juli 2016
Inlägg: 19
Pictures: 0
Ort: Övertorneå

OBS!! Har lagt in alla uppdateringar under spoilers för att göra det lättare att hitta till den aktuella uppdateringen, klicka bara på "show" vid den uppdateringen du vill se på Smile //Viktor

Trådstart Söndag 4 Feb 2018
Spoiler:


Denna tråden kommer handla om renoveringen av min Crescent F50, den skall plockas ner i molekyler, lackas om, motorn ska renoveras. Eller ja, motor har den inte för tillfället. Ska bli en ombyggd intressant sachsmotor i den med följande setup:
• Block: Nytillverkat omarbetat
• Cylinderkit: MXS 70cc (till fläktkyld minarelli, bland annat Yamaha Slider)
• Tändstift: NGK BR10HIX
• Vevparti: Rito 42mm slag
• Tändning: MVT Premium innerrotor
• Avgasrör: Avstämt rör byggt med mall av De Wall Racing (Han rekommenderas starkt)
• Koppling: Sachs FP3 V2 (Får se om den räcker, lite tveksamt)
• Membran: Stage6 V-force3 monterat på MXS Big Valve High Flow adapter
• Insug: Medföljande till MXS Big Valve High Flow adaptern
• Förgasare: Mikuni TMX27
• Luftfilter: Stage6 Luftfilter (Racing, Dubbel)
• Växellåda: Sachs 4-växlat
• Bränsle: E85



Mopeden ser inte fin ut någonstans alls nu. Har ALDRIG sett ett nav så slut som baknavet på denna moped. Fotpinnarna är hemmabyggda och svetsade av tidigare ägare, svetsat i vänster gaffelben som även är sprucket vid tätningsytan, svetsad vid sadelfästen och bågen där bak. Sidokåpsfästena är nästan helt av. Mycket att göra på den, minst sagt.

Ska börja med att få bort den gamla färgen från samtliga delar. Orginallacken sitter kvar under den bedrövligt dåligt lackade svarta färgen, men den ska jag inte använda, den är såpass sliten och jag gillar inte direkt patina. Inte när det ska bli renoverat iallafall. Det jag hunnit göra hittills är bara att plocka isär i princip hela moppen, och konstatera att baknavet behöver förnyas. Finns nog ett och annat liggandes i gömmorna, har en hel del grejor Very Happy

En annan sak jag märkt är att det finns bensin i tanken, så den verkar inte läcka. Iallafall inte längst ner i botten, undra hur gammal den bensinen är... Bakhjulet håller ännu luft, vilket inte framhjulet gör. Men det ska ju förstås isär och renoveras med nya ekrar, bromsbackar och lager samt att det skall poleras. Bakdrevet verkar ha suttit löst också, vilket förklarar de uppnötta hålen i det.

Här nedan finns lite bilder


Där ser man på tanken orginallacken(tror det är kopparröd)



Navet:






Dagsläget, såhär långt har jag kommit.



Uppdatering Söndag 11 Feb 2018
Spoiler:


En vecka sen jag har uppdaterat här. Har hänt en del, mycket tid har iallafall lagts ner under veckans gång. Naven såg så bedrövligt fula ut, eller ja rättare sagt hela hjulen. Började med att kränga av de gamla däcken, bakdäcket fick jag inte av, så det sågade jag av. Sen var det bara att avlägsna ekrarna, och börja rengöra allt.

Naven, som det finns bild på, har någon klant målat på med svart färg delvis. Det gick bort hur lätt som helst, inga problem alls. Ljummet vatten, diskmedel och svinto, fungerar skitbra! att sen polera naven, det är som pricken över i.


Det jag har gjort är följande:
• Skruvat isär hjulen helt och hållet
• Tvättat dem noggrant med avfettning först, sen vatten, diskmedel och svinto
• Byggt om en smärgel till en polermaskin (vart riktigt effektivt faktiskt)
• Polerat och vaxat dem
• Samma är gjort med styrkronan
• Monterat ihop hjulen med nya ekrar, slangar och däck, bakhjulet fick även ny fälgbana då den gamla var skev och inte gick att återanvända.

Mer än det har jag inte gjort. Har nog gått runt 15-20 timmars arbete i att putsa på naven och styrkronan bara, vilket skitgöra. Men fint blev det.

Utgångsläge:

(Den tredje fälgbanan är från en fälg jag tog ett nytt baknav från)



Efter rengöring, innan polering:


Efter polering:





Min ombyggda smärgel med polertrissa:


Vid monteringen av däcken använde jag mig av den gamla buntbandsmetoden, som fungerar väldigt bra. Man petar in slangen in i däcket, och drar sedan ihop däcket med 5-6 stycken buntband. Sen sätter man in ventilen i sitt hål i fälgen, på med muttern, och sen kränger man dit däcket. Man behöver knappt annat än handkraft. På bakhjulet använde jag inte ens något smörjmedel. Viktigt att göra är att montera fälgband, har man inget får man improvisera med tejp som jag gjorde, fungerar minst lika bra.










Planen är nu att slipa ner färgen på ena sidokåpan och lacka den. Då ser jag om färgen är något jag vill använda! Mer om det i nästa uppdatering. Ha det bra så länge, har ni några synpunkter om något är det bara att säga till. Lägger upp något då och då på snapchat också, (får man inte göra sån reklam på tsr får administratörerna kontakta mig)



Uppdatering Söndag 18 Feb 2018
Spoiler:


En vecka sen sist igen. Så vad har hänt i veckan då? Jo, jag har slipat ner lacken på höger sidokåpa, grundat, slipat igen och sen lackat ungefär fyra varv. Har ingen bild på hur det blev *klantigt*.



Någon hade även svetsat förstärkningar bak på svingen, det har jag tagit nytta av. Kapade in i det vänstra och borrade hål så hastighetsmätargivaren kan monteras där, magneterna sätter jag sen på drevets skruvskallar. Blev bra tycker jag. Kan inte ha givaren på framhjulet då det inte finns någonstans att montera den, därav får den bli bak!


Ville inte smutsa ner mina nypolerade hjul så jag tog ett annat likadant vid provmontering, därav skitigt!


Efter det var det dags att lossa svingen. Inte ens med massa teflonspray, värme, och slag från en yxa ville svingaxeln rubba på sig... Så jag kapade den med ett bågfilsblad, sen pressade jag ut axeln från motorfästet med en hydraulisk verkstadspress. Helt otroligt vad dessa axlar sätter sig när folk inte fettar dem vid montering, ungefär fem ton fick jag trycka med. Det är på grund av detta som man ALLTID ska fetta in axlar vid montering, svingaxlar, hjulaxlar, spelar ingen roll, det ska vara fett på axeln!
Såhär såg axeln och bussningarna ut efter en knapp timme Smile


Styrlagerbanorna satt ännu kvar i ramen, så de har jag hamrat ut. Övre var sprucken, nedre var felfri men den byts ändå då det ingår ny i lagersatsen. Bakramen har jag svetsat ihop ordentligt efter vad någon tidigare kalle anka hade åstadkommit med. Sidokåpsfästena har jag också svetsat och filat på, blev helt okej. Efter detta har ramen, svingen, motorfästet, och bakskärmen tvättats i avfettningsbad. Herregud vad leran satt hårt. Märkte att motorfästet var sprucket, så det har jag också svetsat, sen kapade jag bort fotpinnarna. Ska svetsa dit rundjärn så man kan montera fotstegsgummi, kommer iallafall se bättre ut än vad det har gjort.








Slutligen har jag borrat ut de gamla låsen, alltså bultlåset och styrlåset. Borrade sönder dem tills jag kunde vrida runt dem och dra ut dem. Bultlås hade jag hemma ett på hyllan, så det har jag redan testmonterat, satt som handen i handsken! Smile







Uppdatering Söndag 25 Feb 2018
Spoiler:


Nu har det gått en vecka sen sist igen, och nästa uppdatering är kommen. I veckan har det hänt litegrann på projektet, som planerat. I framnavet har man bara en bromssköld på ena sidan, andra är solid. Däremot på baknavet har man bromssköld på ena sidan, och ett bakdrevsfäste på andra sidan som endast hålls fast av att det kläms mellan svingen och navet. Inuti fästets centrum finns det fyra delar, som visas på en bild nedan(två delar sitter ihop till höger om lagret på bilden). En av delarna är ett hjullager, vilket jag helt hade glömt bort om. Pressade ur det med hydraulpress, och satte i ett nytt. SKF snålar med fett tycker jag, så jag pillade upp gummitätningen och fyllde på lite extra Wink






Som lovat skulle det komma en bild på sidokåpan med lack i denna uppdateringen, så här kommer den. Klarlack är beställt, men den har inte kommit ännu. Tror det kommer bli kanon med denna lacken som en liten bus-moppe att leka runt på. Sen är det ju som vanligt, en kamera fångar inte färgen lika bra som ögat, kom hit och kolla om ni vill se hur den egentligen ser ut Wink



En beställning jag dock fick hem var den från mopedrenovering, där kom följande:
• Svingbussningar/silentblock
• Skruvar med taggbrickor till bakdrevet
• Bakhjulsaxel
• Svingaxel
• Häftiga ventilhattar som ska likna kolvar, gjorda i aluminium
• YSS RD 260mm dämpare, har hört att de ska vara mycket bättre än original, men det är ju inte ens svårt...
• Hagman halvblank svart färg




Blev dock ett plockfel av mopedrenovering, beställde och betalade för tre burkar färg, men det kom bara en burk. Mailade dem och berättade hur det stod till, så nu har de utan krångel skickat två burkar till. Rekommenderar starkt dem, RIKTIGT bra kundservice, och roliga klistermärken får man också alltid med. Just nu fick jag bara en "standard" då de andra var tillfälligt slut.

Jag har även slipat ner lacken på svingen, och spacklat igen de grövsta och fulaste märkena med kemisk metall. Eftersom att jag ska använda bultlåset vill jag inte ha lack där, så jag fick en suverän idé. Häftmassa och skruv. Jag satte in en skruv i hålet, och täckte över med häftmassa. Blev kanon. Sen har den grundlackats, och lackats svart i tre varv. Blev riktigt fint med hagmans lack faktiskt, fattar varför folk pratar bra om dem! Lackade motorfästet också när jag ändå var igång Smile







Framgaffeln har jag också gett mig på. Började med att ta bort lampfästena, bara att dra av rakt upp. Sen gängade jag av tuberna, usch och fy vad oljan i dem stank. Gammal SAE30 som varit där sen typ 70-80 talet förmodligen, säkert aldrig bytt. Fyllde dem med avfettning och lät dem stå någon timme innan jag hällde ut det, då kom mesta delen av oljan med ut också. De inre gaffelbenen var "bara" att slå ut från styrkronan, gick med lite tålamod och plasthammare.



Hålet där styrlåset åker in när det är låst var helt upprivet, någon kanske har våldat den när den varit låst nångång. Hur fixar man det utan att förstöra något annat? jo, man tar ett rör som passar perfekt dit in, sen är det bara att hamra. Efter det filade jag till det ända tills styrlagerbanan gick att få ut, och efter det har jag tvättat styrkronan i avfettningsbad innan jag sandblästrade den. Brukar normalt sett slipa istället för att sandblästra, det är mer skonsamt mot ytan. På denna var det dock ett undantag. Materialet var tjockt, så det kröks inte, och det fanns fullt med svåråtkomliga vråer, speciellt mellan de två "skivorna".

Såhär såg bucklan ut sett från sidan från början, inga styrlager kommer förbi den inte...





Ena tuben var trasig rätt på tätningsytan, suck... fick böja ut "flärparna" så gott jag kunde, sen dremlade jag till det så det blev någorlunda bra. Efter det har jag svetsat igen mellanrummen, och dremlat ner svetsarna. Sen tog jag kemisk metall och fixade finliret. Provmonterade en av de gamla packboxarna, glipar inte någonting vad jag kan se, succé! kom på mig själv nu medan jag skriver detta när jag letar bland mina bilder, jag har helt glömt bort att fota hur det blev i slutet. Har bara bilder på hur det såg ut innan svets, så det får duga för denna gången Smile








Uppdatering Söndag 4 Mars 2018
Spoiler:



En vecka sen sist igen, har hänt en hel del under veckans gång. Jag kör i kronologisk ordning så underlättar det för mig med bilderna. Styrkronan är lackad, den blev bättre än vad jag förväntade mig att den skulle bli faktiskt, riktigt snygg, men jag har glömt att ta en bild efter lack på den... har helt glömt att fota ramen också, den är i princip helt nedslipad, hittade lite grön lack under den svarta. Ska svetsa dit fotpinnar och även snygga till bakskärmsfästet, ser ut som att någon har svetsat i sömnen typ, inte godkänt enligt mig! De två burkarna med lack jag saknade har även dem anlänt, mopedrenoverings kundmottagning är utan tvekan suverän!





Sen fick jag en idé, jag hade bland annat en hjulaxel och en kupolmutter som jag ville få ner till metallen, muttern var orange i rost, så jag köpte en hink och byggde en elektrolys, finns bilder nedan. Strömkällan var en vanlig 12V batteriladdare, tillsatsen i vattnet var vanligt maskintvättmedel. Sodiumkarbonat om jag inte misstar mig. Delarna blev rena faktiskt, lät de vara i badet ca tre timmar Smile







Nu kommer det roligaste under veckans gång, beställningen från Twostroke!!
Följande har kommit:
• MXS Cylinderkit (Racing) 70cc
• MVT premium tändsystem
• MXS insugsset (Big Valve Highflow) 32-35mm
• 2st NGK BR10HIX tändstift
• RITO vevparti 42mm
• Holex hållare till tändpunktsmätare
• Koso varvräknare (Eclipse) 16 000RPM






Förra året byggde jag en Rieju Drac med Athena powervalve 80cc cylinderkit mm, finns här på forumet om någon är intresserad. Jag har kvar ett v-force italkit 34mm insugskit där insug och membran är kombinerade i en del. Den tänkte jag skära bort insugsflänsen från och använda membranet, kommer nog bli kanon. Sen har jag kvar ett luftfilter från Stage 6 som ligger och skräpar, tänkte använda det också. Kommer nog bli kanon, för att inte nämna förgasaren, Mikuni TMX27, trodde att det var en TM27 med det visade sig vara en TMX! Smile

Förgasaren har jag haft isär i molekyler och tvättat båda utvändigt och invändigt. Lite info om den:
• Trottelnål: 6E20
• Trottel: 4,0
• Nålmunstycke: N9
• Powerjetmunstycke: 85
• Nålventil: 2,5
• Lågfartsmunstycke: 30
• Högfartsmunstycke/Huvudmunstycke: 250
• Insugsdiameter: 36mm
• Luftfilteranslutning: 50mm

Började med att plocka isär den, och ta ut alla munstycken, flottören, allt som fanns att ta lös. Sen tvättade jag den med avfettning, innan den fick vara i ultraljudstvätten 10 minuter. Smutsen släppte dock inte, tog fint sandpapper och slipade bort det värsta som var kvar, lite smuts fick vara kvar. Det är ju trots allt en förgasare, och den ska användas, inte stå på utställning. Passade på att plugga igen nippeln för separatsmörjning också, skruvade bara in en plåtskruv i slangen så den inte drar tjuvluft.






Efter ultraljudstvätt


Färdig produkt:


Fick även en beställning från Norscand! Där fanns följande:
• Navborstar 540mm
• Fotstegsgummin
• Handtag
• MCB styrlagersats
• Bromsbackar Leleu 120mm
• Bussningar 8/10/20
• Bromspedalsbussningar
• Styrlås 10mm
• Crescent 1294 Typskylt

Det jag märkte direkt var att bussningarna var 6mm invändigt, men jag orkar inte skicka grejer fram och tillbaka, dem borrar jag upp till 8mm själv istället. Funkar inte det får jag ta 10mm skruv istället, problemet löst! Navborstarna ska jag försöka lacka helblåa, får se hur det blir.

Lykthållarna har jag också fått bort färgen på. Kom på att jag hade färgborttagningsmedel, färgen bubblade upp på typ fem minuter så kunde jag skrapa bort det. Skitenkelt, men färgborttagningen tog slut. Jaja tänkte jag, jag får väl åka ner på lokala färghandeln och köpa mer, och det gjorde jag. De hade dock bara såndär miljövänlig, alltså fyfan rent ut sagt! köp INTE detta miljötrams, det fungerar inte för fem öre. Och ja, det är lämpat för trä OCH metall står det på burken. Det blev bara ett jäkla kladd av allt. Satte det på gaffeltuberna och tanken, satte dem i plastpåsar och förseglade så det inte skulle avdunsta. Allt blev bara en sörja, gick knappt att få bort färgborttagaren sen... fick putsa med avfettning typ två timmar. Första och sista gången jag använder sånt skit. Luktar ju till och med typ grönsaker om det...






Efter detta fiaskot har jag sandblästrat och grundat gaffeltuberna, mer än det hann jag inte. Ska lacka dem blåa imorgon, har nämligen sportlov den kommande veckan, ska bli skönt!

Lykthållarna innan lack:


Gaffeltuberna innan lack:




Uppdatering Söndag 11 Mars 2018
Spoiler:



Nu har det gått en vecka igen, dags för uppdatering. Denna veckan har varit en rätt produktiv vecka, har fått gjort en hel del som kommer göra moppen snygg i slutändan, pratar alltså om lackering till stor del. En del annat har dock också hänt. Börjar från början; lykthållarna är lackade blåa, blev otroligt mycket snyggare än sidokåpan. Resultatet var så himla mycket bättre, så jag började fundera över vad jag hade gjort annorlunda. Sen kom farsan, han visade mig hur man egentligen skulle lacka. Jag hade tydligen haft burken lite för långt från föremålet jag tänkte lacka, plus att jag drog snabba och många sprayningar. Man ska istället gå närmare, och dra långsamt förbi delen man lackar, då får man det riktiga djupet i lacken. Här nedan kommer några bilder på de lackade lykthållarna, gaffeltuberna, och sidokåpan som jag lackade om:




Dåligt lyse, därav grå-aktig bild


Sen har jag syndat lite också, fick ju tag på en till sidokåpa för någon månad sen eftersom att jag saknade en. Sidokåpan var som ny i stort sett, knappt inte ens ett märke på den. Den har jag sandblästrat och lackat om, vilket många tycker jag är en idiot för. Men men, man kan inte spara på allt. kåpan förblir ju ändå samma kåpa, och värdet sjunker inte desto mer.


En facebook-kontakt jag har hjälpte mig förresten hitta en hemsida som säljer packboxar till framgaffeln. Udda packboxar, 29x40x7, Wheelsandparts.se hade sådana så nu har jag två såna också.


Sen ett stort tack till en bekant vid namnet Fredrik som gav mig material för att svetsa fotpinnar, 16mm rundjärn. Tryckte på fotstegsgummit på rundjärnet, markerade hur lång bit jag behövde, kapade till den och svetsade fast den på ramen. Simpelt och bra, det är riktigt lätt att svetsa i helt rent och tjockt järn. Man bränner iallafall inte hål i det... Svetsade även ihop kedjeskyddets fäste eftersom att det var sprucket.





Efter det är ramen lackad. Fyfan rent ut sagt att slipa ner all lack, jag har slipat i princip ALLT för hand, lite med maskin men man kommer knappt åt med den samt att pappret tog slut. Medan jag svetsade fotpinnarna lyckades jag sprätta iväg en loppa som landade precis var svingen ska ta emot i ramen. Den märkte jag efter att jag hade lackat färdigt ramen. Slog bort den med en mejsel, men lacken har tagit slut så jag väntar på den nu, ny är beställd. Vänster sidokåpa samt kedjeskyddet är också lackade båda två, men jag har tyvärr inga bilder på dem. Som vanligt är det något man har glömt att fota...





Medan man väntar på att lacken ska torka måste man ju dock ha något att syssla med. Att titta på lack som håller på att torka är typ lika trist som att se på ishockey på tv. Detta ledde till att jag byggde ihop en batterihållare i lådan som är mellan sidokåporna. Låter bilderna tala, ni förstår nog principen. Tog bara bild på ena plåten, gjorde såklart två Smile






Sidokåporna skruvas ju fast i denna med en skruv per sida. Det ska vara M6, vilket det också är på ena sidan. Andra sidan har dock någon skojare gängat om till M7, M7 av allt som finns... Ska borra upp lite och försöka sätta dit en M6 helicoil, på något sätt ska det bli M6 igen iallafall! det kan jag då informera er om.

Polering har jag också sysslat med en. Framskärmen lega på golvet så man har fått leka hinderbana i flera veckor. Ni vet hur det är, man kliver hellre över den femtio gånger än att flytta den en halvmeter. Den har jag polerat. Tog även inspektionsluckans lilla kåpa som ska sitta på motorn sen, och även en kromdetalj från framgaffeln. Den hade tyvärr rosten tagit sig genom kromet på, så det gick inte att göra mer än vad som är gjort med autosol.







Slutligen har jag blästrat, slipat och lackat bakdrevet, stödet, bromspedalen, och även bakbromsstaget. Bromsstaget har jag dock ingen bild på, men jag har bild på när jag finade till gängorna med gängsnitt iallafall vilket var väldigt välbehövligt. Använde mig av lacken Multona 0567 för dessa delar.







Uppdatering Söndag 18 Mars 2018
Spoiler:



Denna veckan har jag inte gjort så himla mycket, men det kommer ju alltid finnas sådana veckor... det känns iallafall som att inte så mycket har blivit gjort.

Efter att ha byggt mopeder förut har jag märkt en sak jag alltid kommer ha med mig; det är otroligt viktigt att planera placering av el-komponenter och eldragning om det ska funka, vara snyggt, och inte vara ivägen eller på idiotställen. Därför har jag byggt fästen för tändspole, CDI, spänningsregulator, och batteri. Allt kommer vara gömt, och sitta fast bra. tändspolen fick jag göra distanser till så den gick att skruva fast. Tog en rörstump som var 6mm invändigt och 10mm utvändigt, kapade den på mitten, och rätt som det var passade det! Låste fast den i skruvstäd enligt bild, bilden under visar hur allt kommer sitta sen.




Någon allvetare hade gängat om ena sidokåpsfästet till M7, så det fick jag åtgärda med en M6 helicoil. Det gick just och precis, med nöd och näppe. Hålet var så pass stort så det tog mig tre helicoils innan jag fick en att sitta som den skulle, men nu är det lagat! och grön loctite så det ska nog inte lossna Smile



Fick hem lite mer lack i veckan, bilden nedan visar alla olika lack-produkter som använts hittills på projektet, kanske blir en silvrig multona-lack på motorn sen också, så är planen iallafall.



Det är då alltså från vänster till höger:
• Auto K Filler/Grundfärg
• Hagmans Carosol Svart halvblank (RAL 9005)
• Multona 0792
• Multona 0567
• Colormatic 2K klarlack

klarlacken är alltså en tvåkomponent-lack. Härdaren är i en egen behållare i botten, och frigörs genom att man drar i en sprint och vrider 360° moturs. Efter att den har frisläppts har man cirka 24 timmar på sig att använda den om det är 20°C i lokalen. I och med detta har jag klarlackat i princip allt på samma gång nu. Den räckte just och precis till ramen, gaffeltuberna, lyktfästena, styrkronan, bromspedalen, stödet, svingen, nedre motorfästet och verktygslådan(där jag ska ha min elcentral).

Sprinten i lackburken, sitter på undersidan:


Att klarlack ska göra positiv skillnad på glans visste jag, men inte så mycket som det faktist gjorde! kolla på bilderna nedan, första är klarlackad, andra är inte, otroligt vilken skillnad! måste säga att jag är positivt överraskad Smile







Uppdatering Söndag 25 Mars 2018
Spoiler:



Denna veckan har inte varit speciellt produktiv den heller om jag ska vara ärlig. Svingen har lackats om TVÅ gånger under veckan... Jag tänkte i början av veckan att jag skulle plocka ner allt som hängde där i lokalen som hade blivit klarlackat, och sedan börja montera lagerbanor till styrlager etc i ramen och framgaffeln, men så blev det inte... När jag plockade ner svingen såg jag att färgen hade flagnat av längst bak, och när jag kollade närmare fanns det olja under lacken, OLJA. Jag tänkte innan jag lackade den första gången typ "äsch, det kommer ändå inte synas att det är fult där på svingen, skit samma". Det fick jag dock ta konsekvenserna för, men jag har lärt mig en läxa; har man inte tid att göra något ordentligt EN gång, vad får en då att tro att man har tid att göra det TVÅ gånger?



Hur kom den oljan dit tänkte jag, sen kollade jag på konstruktionen. Det är bara rör som är pressade i ändan, inte tätade eller svetsade. När jag har tvättat svingen med avfettning har det kommit olja dit in eftersom att det finns olja i min avfettning(den är rätt gammal och välanvänd). Denna oljan har sedan runnit ut under lacken när den hängt med den sidan neråt, och fått lacken att släppa där längst bak. Jag började med att sandblästra runt läckaget, eftersom att man inte kommer åt med sandpapper. Efter det är sprickor och glipor igensvetsade, vilket förhoppningsvis fick den sista oljan och avfettningen att försvinna. Sen slipades resten av färgen för att matta till den så nya lacken skulle ha något att fästa i. Grundade den, gick bra och såg bra ut. Däremot när jag sprayade på täckfärgen, sprack allting och det blev katastrof. Varför vet jag inte, grundfärgen hade torkat i typ 10 timmar, även fast den blir torr på en kvart, och ytan var ren, men det ska väl jävlas in i det sista...




Efter detta var det bara att börja om igen. Slipa ner allt, grundlacka, och sedan på med täckfärg igen i hopp om att det ska bli bra. Det blev det också, fungerade mycket bättre. Satte ordentligt med grundfärg denna gången, var inte så noga med det sist vilket kanske var orsaken till misslyckandet. Lacken ser faktiskt väldigt bra ut, måste bara få dit lite klarlack också! Skam den som ger sig! Wink






Har fått hem en Norscand-beställning också, den innehöll följande:
• Klarlack 2K 500ml
• Gummibälg Kreidler (hittade inte orginal, ska försöka få dessa att passa)
• 4st Kupolmuttrar M12x1
• 4st Cylinderbult M6x110mm
• 10st Halsmuttrar Puch
• 2st Kåpskruvar E-Type, SM50 & F50
• Täcklock Sachs
• Vevhus Sachs 50/3 & 50/4
• Framlyse Komplett Universal Svart
• Baklampshållare Bigger


Pinnbultarna (eller pinnskruvarna som de egentligen heter) har tillsammans med motorblocken skickats ner till Tärnsjö för omarbetning. Har klurat ut vad jag ska ha för dekaler också, så grejerna ska in hos en firma som fixar det. Tanken är lackad också nu, men dens utseende kommer jag inte visa förrän den har dekaler och klarlack, förhoppningsvis nästa vecka men kan inte garantera något.

Kommande vecka är planen att fixa en E-Type sadel till pappas moppe som utbyte, eftersom att han har just en E-Type fast med F50-sadel. Bytesaffär alltså, båda vinner på det. Förhoppningsvis får jag dit dekalerna under veckan också så jag kan klarlacka grejerna, tänkte klarlacka svingen samtidigt. Jag vill även få ihop framgaffeln, och få börja montera ihop resten av moppen. Kan inte vänta tills den står på egna ben Smile



Uppdatering Söndag 1 April 2018
Spoiler:



Ännu en oproduktiv vecka... Har inte fått ihop sadeln som det var tänkt, den är inte påbörad ännu ens. Dekalerna är inte på plats. Firman jag lämnade grejerna hos har haft strul med tekniken, jag ska få senast nu i början av nästa vecka en skiss över hur dekalerna kommer se ut. Får se om man får hem grejerna under nästa vecka, möjligtvis. En grej som hände var dock att jag råkade slå emot ena sidokåpan mot tanken när jag skulle in genom dörren till dekal-firman, typiskt... tanken klarade sig, men kåpan fick ett tydligt synligt märke. Bara att ta hem den (bor på samma gata som firman är på så det är inte så långt direkt) och fixa det... Slipade ner runtom skadan och lackade om den, blev som ny. Perfekt.





Tänkte att jag skulle ha ihop framgaffeln och installera den i ramen iallafall eftersom att jag hade alla delar hemma för det. Så blev det inte direkt... Lagerbanorna i ramen gick i hur lätt som helst, nästan ingen färg släppte. Litegrann bara, inget som syns direkt. Däremot på styrkronan, där skulle det trilskas. Bankade och bankade för att få ner den, och just när den kom i botten och jag skulle vara klar hände det otänkbara. Den sprack. Gick av.



Kul tänkte jag, nu måste den bort därifrån utan att lacken ska skadas... vilket inte hände direkt... Lacksläpp här och där innan jag var klar. Tänkte att jag gör som man gör med ramlager istället, jag sätter styrkronan i frysen över natten och värmer sedan lagret, då borde det gå lätt tänkte jag. Där tänkte jag allt fel... Till slut pressade jag dit lagerbanan med hydraulpress, och just när den gick i botten och jag var klar sprack en av de tre svetspunkter som håller ihop styrkronan, såklart den främre som ska hålla emot mest tryck... då fick svetsen åka fram. Punktade dit det igen, hade en blöt trasa runtom så det inte skulle stänka loppor eller bränna lacken runtikring svetsen.



Efter detta har jag mattat ner lacken i ett litet område med sandpapper för att kunna få lacken att fästa. Måste ha ny lack där det är svetsat ju. Sprayade på ny lack, sista lacken jag hade, och samma nu som med svingen förra veckan. Lacken bara sprack upp och såg helt konstig ut. Nu har jag listat ut anledningen iallafall(tror jag). Det måste vara någon sorts kemisk reaktion mellan den lacken och klarlacken när klarlacken redan sitter på. Kan inte tänka mig annat, aldrig varit med om det förut.

En väldigt oproduktiv vecka, men vad vore livet utan motgångar? jag har ju det bättre än andra, så jag ska väl inte klaga... Det var allt för denna gången, sköt om er där ute så hoppas vi att jag fixar ihop litegrann nu under kommande vecka då jag är ledig i och med påsklovet på skolan Smile




Uppdatering Söndag 8 April 2018
Spoiler:



Denna veckan har en del hänt faktiskt. Framgaffeln gick från att vara helt nedplockad i delar, till att vara ihop och sitta monterad i ramen! Bilden nedan visar hur framgaffeln såg ut när jag började plocka ihop den!



Det klurigaste var nog att få gaffelbenen att sitta i rätt höjd. Styrkronan är tvådelad, och spänner fast gaffelbenen när man drar åt M8 skruvarna som går in i sidan på den. Det finns inga markeringar någonstans. Har man inte markerat när man plockade isär den, vilket inte jag gjorde, får man pröva sig fram. Det tog sin lilla tid. På bilden nedan trodde jag att de satt som de skulle. Det visade sig att de skulle upp typ 6-7cm till…



För att få igenom dem genom hålen satte jag fast gaffelbenen i ett skruvstäd, satte trasa mellan så inte lacken på kronan skulle skadas, och bankade med träbit och plasthammare. När man sen däremot hade fyllt tuberna med olja, gängat i dem, monterat gummibälgarna, och sattit på plats framgaffeln på moppen, var det inte lika lätt att justera gaffelbenens höjd. Jag fick ta svetstång runtom benen, och snurra dem samtidigt som jag drog uppåt. Då kom de faktiskt upp, så jag slapp ta isär allt igen! Sedan satte jag dit övre delen av styrkronan och tänkte skruva fast de två M8 skruvarna som håller fast den i gaffelbenen. Så blev det tydligen inte, då ena muttern som är fast i benet hade gängpaj… Orkade inte ta isär allt igen för en sån grej, så jag borrade bort gängorna och satte en helicoil istället. Använde en magnet för att få ut den största delen av metallspånet! Har varit dålig på att fota processen av att montera ihop gaffeln, men nedan är iallafall en bild på helicoil-lagningen och även hur det blev i slutändan! hittade ett styre som jag kanske ska använda också, får se vad jag tycker om det.




Dagen efter jag gjorde detta, torsdag tror jag, fick jag hem ett E-type sadelöverdrag från mopedrenovering. Då har jag byggt klart sadeln till pappas moppe, och bytt ut hans gamla till den. Blev mycket snyggare med den rätta sadeln och ribbat överdrag som E-typen hade den dagen den rullade ut från butiken, någon gång under år 1975 Smile




Här är en bild som visar hur jag gjorde! monterade överdraget på sadelskummet, satte dit sadelstommen, vände allt uppochner och pressade ihop det med hydraulisk verkstadspress. Sen har jag limmat och klämt fast som bilden visar, riktigt smidigt!


Den sadeln han hade har jag sedan tagit isär, man såg verkligen att sadelskummet hade suttit där ett tag… Den har blästrats på de rostigaste ställena. Sen har jag svetsat ihop den på vissa ställen. En av fästöglorna där bak hade nästan rostat loss helt, var rätt trixigt att svetsa när det var så tunt med material kvar. Men men, det gick ju det också. Främre fästskruven har jag också svetsat fast bättre! Efter det har jag dragit på lack på den och klätt den. Som det syns på bilden är inte undersidan av en moppesadel det som jag bryr mig mest om hur det ser ut, därav har jag bara ruggat till ytan med sandpapper och lackat den. Ingen kommer se det ändå. Satte ett rutigt sadelöverdrag, precis som F50 hade original! Sadelöverdraget har min farbror sytt, otroligt snyggt! Smile






Utöver det fick jag syn på tutan när jag var och letade efter något, vad det nu var. Hur som helst har jag tagit eget initiativ och plockat isär den. Den är nitad från fabrik, och ska inte gå att tas isär. Tur som var är det bara mässing att borra bort, inga problem direkt. Borrade bort alla nitar som höll ihop den, och sen har jag pillat isär den helt från insidan med mejsel innan jag blästrade den. Grejen är den att även fast den inte kanske funkar igen när den är ihop är det inget att bry sig om. Den kommer bara sitta där som prydnad, jag har ju 12-volt system och den pallar bara 6 volt. Jag hade kunna sätta en extra spänningsregulator och dra ner spänningen till 6 volt bara för den, men det orkar jag nog inte, den hörs ändå inte…





Utöver det fick jag även hem ett Tomaselli snabbgashandtag och ett koppling/bromsgrepp från twostroke. Att dessa prylar ska kosta flera hundra kronor styck förblir ett mysterium…


Mer än det har jag inte hunnit med även fast att jag har varit ledig hela veckan… Har varit mycket annat att göra, nästa vecka är planen att få moppen att stå ”på egna ben”, men inget jag kan garantera Wink



Uppdatering Måndag 30 April 2018
Spoiler:



Hej igen, minns ni mig? Det var minsann ett tag sen sist. Det har varit lite saker som hänt, så jag har inte riktigt haft tid. Moppen kommer inte först på prioriteringslistan. Hur som helst, det har hänt litegrann sen sist, nu står den äntligen på egna hjul igen!!

Vi går i ordning så blir det enklast! Jag fick tillbaka kåporna och tanken från dekalmakaren, då var det dags att klarlacka massa delar. Då det är 2K klarlack så har man typ 24 timmar i 20°C att använda den innan den stelnar i burken, så jag försöker klarlacka i få men stora omgångar. Det som lackades var:
Kåporna
Tanken
Bromsstaget
Tutan
Framskärmstagen
Kedjeskyddet
Bakdrevet

På bilderna nedan ser ni åter igen hur stor skillnad det blir när man klarlackar, det blir som en helt annan lack. Men men, metallic lack är ju trots allt bara en grund, det blir inte metallic utan klarlack!
Utan klarlack:

Med klarlack:



Kåporna:
Portman - Han som fixar mitt motorblock
Rogers Service - Pappas företag, han hjälper mig, lånar utrustning, och ger mig lokal att arbeta i
De Wall Racing - Polare som ska bygga avstämt rör till mig! Jag var faktiskt på en resa för någon vecka sen för att hämta en bil typ där han bor, så jag passade på att hälsa på honom. Riktigt trevlig kille, inget negativt att säga om honom!
F50 gl - För att mopedmodellen heter så, och det står så på orginalkåpan, dock inte med flames

Tanken:
Crescent - För att det är märket, och det står så original, dock inte med flames

Sen har vi en speciell text ovanpå tanken:

Rieju och AM6
- överreklamerat skräp i världsklass -

Dekalerna är gjorda i en silver-metallic färg, och jag tycker de passar väldigt bra med resten av moppen. Det kommer se kalas ut när allt är ihop, kan knappt vänta!!

Efter att ha fått torka i två dagar (provade efter 24 timmar men det var inte torrt ännu…) var det dags att börja montera ihop grejerna! Svingen med motorfästet var först på tur. Herregud vilket jobb att få på plats, tror något är skevt faktiskt. Svingen gick bara in utan motorfästet monterat mellan bussningarna, och motorfästet gick inte in mellan bussningarna om man monterade svingen först… Fick pressa isär den med bultar så den bresade sig, trycka in motorfästet, och sedan dra isär svingen längst bak samtidigt som den skulle in. Till slut gick den på plats! och hör och häpna, då RAMLADE den ner… men däremot att lyfta tillbaka den, det gick inte… till slut fick jag på plats den, hurra!



Sen monterade jag bakstötdämparna också, de var väldigt lätta att montera. Jag har inte sagt det förut, men när jag skruvar ihop gamla mopeder hatar jag att använda nyloc-muttrar. Mycket hellre tar jag vanlig bricka, sen taggbricka och en vanlig mutter. Ser mycket bättre ut så! Sen var det dags att montera framhjulet! Gängorna på hjulaxeln var skitiga och slitna, så de har jag fixat med en gängfil. Väldigt smidigt verktyg. Det var lite trixigt att montera hjulet, men det gick på plats när farsan hjälpte. Man måste nästan vara två så en får lyfta moppen medan den andra sätter dit hjulet.




Gängfilen. Man mäter sin gängstigning med verktyg, eller annat sätt. Sen väljer man sida på filen efter det, jag hade 1mm gängstigning = 100. Hade jag haft t.ex 1,25mm gängstigning skulle det vara 125 på filen.


Efter det var det dags för bakhjulet, så såg jag att brickan framför hålet där bromsaxeln ska in inte var centrerad. Inte alls ovanligt på dessa nav, snarare ovanligt att det är centrerat… Som det syns på bilderna var den inte som den skulle, knackade på plats den med hammare. Sen satte jag ihop bakhjulet. På båda sidorna har man lösa delar som ska pressas ihop av svingen. På ena sidan är drevfästet, på andra sidan sitter bromsskölden! Satte moppen på en pall och skulle lyfta dit hjulet, men svingen var ungefär en och en halv cm för smal… Den måste ha vridit sig när jag har pressat bussningarna i verkstadspressen… Bilden visar hur jag gjorde med muttrar, brickor och gängstång för att den skulle bresa på sig. Tog den från 14cm till lite över 16cm och lät den vara så i ungefär två timmar medan jag städade och byggde ihop tutan!

Är inte detta hålet centrerat kommer axeln trycka ut ena backen mer än andra vilket leder till dåliga bromsar. Inget att rekommendera, speciellt inte när man trimmar och har sig!






Efter de två timmarna, och med lite våld, gick den på plats! Det ser faktiskt ganska glansigt ut, precis vad jag gillar Very Happy



Sen var det dags för bakbromsen tyckte jag! pressade dit ena bussningen, satte in hylsan, och sedan nästa bussning på andra sidan. Monterade den fel typ fem gånger innan fjädern hamnade rätt, och när jag fick den rätt såg jag hur fel det såg ut… först nu märkte jag att bromspedalen var böjd och hamnade typ fem centimeter för långt upp. Nä, så kan man inte ha det. Nylackad som den var sattes den i skruvstäd, värmdes med gassvets, och blev rätad. Lackade om den samma kväll också, den är utan klarlack men det syns inte ens. Den blev rätt glansig och fin ändå, så det får duga! På bilden ser ni hur den blev i slutändan, först var den typ fem centimeter högre upp. Varken snyggt eller funktionellt.






Som avslutning har jag polerat upp styret, monterat ljusomkopplare, gashandtag och även bromshandtag! Kommer nog bli kanon detta när allt är klart, men det kommer dröja ännu. Får inte ha för höga förhoppningar, men att provköra redan i Juli är nog ingen omöjlighet!

Glömde nämna det, men jag monterade stödet också. Hittade en passande fjäder i gömmorna, får se om den håller. Fick böja till ena ändan själv då den var av sedan innan.


Det var allt för denna gången, ska försöka fixa mer frekventa uppdateringar men inget jag kan lova!




Uppdatering Söndag 6 Maj 2018
Spoiler:



Kommer här med en lite mindre update. Mailade Simtus och fick hemskickat nitar och brickor till täckbrickorna för låsen. Polerade upp täckbrickorna, och monterade dem. Simtus, eller Sven Andersson som han heter, rekommenderas starkt. Det inte han kan tillverka i moppeväg, det behövs inte. Superduktig och trevlig man!





Monterade hastighetsmätar-sensorn också, blev inte direkt snyggt, men det funkar. Provade fram och tillbaka med olika lösningar. Det bästa vore att ha skruvskallen på insidan, men det går inte utan att först demontera bakhjulet. Det vill jag inte göra, eftersom att det var så krångligt att montera… Kanske svingen har rätat sig nu, det vet jag inte. Vill dock inte testa…



Hittade en LED-framlampa i en låda hemma också som passade. Den ska sitta fast med två piggar, men någon har filat av ena, så jag får se om den håller fast sig. 21W led lyser bra mycket bättre än original! Testade för skojs skull även varvräknaren i strömskåpet, för att se hur mycket watt den drar. 12V och 0,08A sa strömskåpet. 12x0,08=0,96W. Volt multiplicerat med Ampere helt enkelt. Tändsystemet genererar 55W. Baklyset drar typ 1,5W. Framlyset drar 21W. Sen varvräknaren på 0,96(kanske blir mer under belastning), och en typ likadan mätare som istället mäter hastigheten. 55W kommer lätt räcka då! Smile


Framhjulet är inte ens nästan i mitten av framgaffeln, vilket det ska vara. Det linjerar inte med bakhjulet nu, det är typ 1 cm ifrån. Slipade ner ytan på bromsskölden, men det var fortfarande inte bra. Nu tar den dock emot i gaffeln på bromssköldsfästet, så jag måste fräsa ner navets spår och även lite runt där så den går ännu längre in. Får se vad jag kan ordna med de begränsade resurserna jag har…





Uppdatering Söndag 27 Maj 2018
Spoiler:



Här kommer en uppdatering, har hänt relativt mycket de senaste veckorna. Allt som saknas nu är motorn och pipan. Motorn är på väg till mig, den skickades i onsdags så den kommer nästa vecka. Grejen är bara den att jag ska omarbeta blocket själv istället, då jag har köpt en TIG-svets. Han som skulle fixa blocket hade inte tid att få färdigt blocket nog snabbt för mina krav helt enkelt, han hade mycket annat på schemat. Pipan ska jag också svetsa själv, men Sebbe från De Wall Racing fixar ritning åt mig!

Vi tar det som hänt i stora drag
Jag har ritat ett elschema för att kunna planera kabeldragningen. Då får man ett mycket snyggare slutresultat, inga thailändska kråkbon på min moped. Om det syns dåligt på bilden så är det på detta viset allt kopplats, var så god och kopiera om ni vill.

Stator
Röd/svart - Röd/svart CDI
Grön/gul - Jordas i tändspolen
Vit - Spänningsregulator matning
Gul - Spänningsregulator matning

Regulator
Övre vänster - Röd - Säkring - Batteri pluspol
Övre höger - Gul - växelström - tuta om den kopplas
Nedre vänster - Matning, gul & vit från stator
Nedre höger - Jord

CDI
Röd/svart - Röd/svart från stator
Svart - Jordas i tändspolen
Orange - Matning till tändspole
Blå - Varvtalsbegränsare, kopplas till gömd switch eller inte alls.
Svart/vit - dödare, till omkopplare

Tändspole
Flatstift - Orange från CDI samt varvräknarsensor

Omkopplare
Trestegsbrytare:
Helljus, bakljus samt mätare igång
Halvljus, bakljus samt mätare igång
Lysen och mätare avstängt

Toppknappen - tuta (Får se om den ska kopplas alls, osäkert faktiskt. Motorn låter ändå mer än den…

Dödaren - svart/vit från CDI

Baklyse
Grön till likriktare från framlysets matning

Framlyse
Omkopplare - vit till helljus
Omkopplare - gul till halvljus

Batteri
Minuspol - Jordas i ramen
Pluspol - Röd från regulator samt matning till omkopplare och mätare

Varvräknare
Brun - Omkopplare
Röd - Batteri pluspol
Svart - Jord
Brun - Tändspole

Hastighetsmätare
Röd - Batteri pluspol
Brun - Omkopplare
Svart - Jord
Sensorkabel - sensor
Gul - Helljus framlampa



Jag har använt mig av vanliga kabelskor vid eldragningen, men jag tar alltid bort de värdelösa plastskydden som sitter där original och byter ut de mot krympslang. Detta är för att det blir snyggare, och det är mindre risk att fukt tar sig in. Bilderna talar.



Jag kommer nog inte ha problem med att strömmen inte räcker till iallafall. 55W från statorn som laddar batteriet, inte så speciellt mycket, men det är bara knappt hälften som används. Båda mätarna är på under 5W tillsammans, bakljuset är på typ 1W, framlyset kring 15W. Funkar kalas hittills med allt, alla lysen funkar som de ska och mätarna funkar också. Ställde in de när jag ändå var i farten. Hastighetsmätaren kommer från min Rieju Drac, den så kallade ”Powervalve Dracen”, och trippmätaren visade att den hade gått 93,92 mil sen jag byggde den. Den ska jag fixa till nästa sommar, men denna sommaren får F50n all tid.

För att det skulle bli snyggt och prydligt drog jag alla kablar i kabelhöljen, som tejpades fast i ramen under tanken. Så här ser det ut där. Jag själv tycker det ser lite trassligt ut, men man blir ju aldrig nöjd.


Så här blev elcentralen, sitter alltså mellan sidokåporna.



Här sist kommer lite bilder på hur moppen ser ut i dagsläget, och hur mätarna ser ut när de är igång. Passade på att plåta den nu när det var så fint väder i dag, och gården har fått sin gröna gräsmatta Smile
Synd bara att mätarna inte är lika stora. Trodde de skulle vara det, i och med att det är samma modell på båda.


På bilderna ser man inte den blåa färgen ordentligt, tro mig, den är mycket finare när man ser den på riktigt!



Det var allt för denna gången. Nu håller vi tummarna för att det blir en första uppstart på den inom en till en och en halv månad!





Uppdatering Söndag 8 Juli 2018
Spoiler:



Var ett tag sen sist, men nu är jag här igen! Smile
Så vad har hänt? är motorn ihop? är uppstarten klar ännu? nej är svaret. Jag börjar från början så blir det lättare som vanligt.

Den 7 Juni är ovanstående bilden på motorn tagen, så såg den ut när den kom från Portman. Jag bad honom skicka den till mig ofärdig(om det ens är ett ord) då jag var för ivrig att få ihop den. Sen dess har jag pysslat med den. Började med att rita ut och göra en fräsplatta för en vanlig handöverfräs, såna kan man fräsa aluminium med för er som inte visste det. Med facit i handen var den helt onödig, och tog ett antal timmar att göra. Har inte ens använt den, och slipandet/filandet är klart. Bilderna visar hur jag gjorde den, och även min första TIG-sträng på stål. Inte allt för dåligt.






När den var klar började jag pilla på motorn, var tvungen att flytta pinnbultshålen. Först tänkte jag att jag skulle slippa svetsa, men icke. Skruvhålen krockade med varandra, så jag fick fila bort allt och fylla igen med svets. Sen slipade jag cylinderfoten plan med en bandslip. Eller ja, ”rondellslipen” på bandslipsmaskinen, som har ett bord vid sig så cylinderfoten blir vinkelrät.




Efter att det var plant borrade jag upp ett 5mm hål och gängade till M6x1. Det var inte det lättaste att få det rakt med en vanlig borrmaskin, inte med pelarborr heller för den delen… Bilderna visar hur jag gjorde för att det skulle bli relativt rakt. En bit grov plattjärn, en lång skruv, en svetstång, och borren med tillhörande maskin. Fick dock böja pinnbultarna lite, vissa mer än andra, men det funkar och det är det som räknas Smile





Efter det var det dags att göra cylinderfoten större, boostporten till exempel stack ut utanför tätningsytan helt, och att lämna det som det såg ut var inte högt upp på listan. Jag byggde en gjutform av tejp, och gjöt ut cylinderfoten med J-B Weld. Riktigt stark epoxy, det som blev kvar på spackelspaden härdade när det låg i en burk med avfettning… Efter att det hade härdat ett dygn var det dags att slipa ner cylinderfoten jämn med bandslipen igen.





Efter det har jag matchportat blocket mot cylindern, boostporten var nog tjorvigast. Har ingen bild nu på den, lovar att ni får en till nästa uppdatering där jag förklarar varför den ser ut som den gör Smile


Har ingen bra bild på slutresultatet av matchportningen, men denna bilden visar det litegrann


Efter det har jag ritat efter packningen och filat bort överflödet, vilket var ganska mycket. Gick nästan åt 5 paket J-B Weld totalt…

Det blev mycket porer i J-B Welden, så efter att jag hade slipat med grovt sandpapper så det såg någorlunda bra ut, fyllde jag igen porerna med vanlig kemisk metall från plastic padding. Mycket vänligare att arbeta med, och härdar på en kvart.

Detta var innan jag hade kemisk metall där, enda efterbilden som finns kommer längst ner och det är på lacken. Syns litegrann iallafall.


Efter att jag var nöjd med spacklingen har jag sandblästrat båda blocken. Glömde så klart att sätta skruvar i varje gänga så jag fick gå igenom varenda en med gängtapp… Sen har jag provmonterat vev med kolv och cylinder för att göra en ritning till min farbror, som ska göra den sista biten till motorn (bortsett från pipan), vilket är en spacer som kommer hamna mellan cylinder och topplock. Varför där? kanske ni undrar, jo för att kolven vänder så perfekt vid spolkanalerna. Får rätt låga durationer nu kanske, men just nu vill jag bara ha igång den Wink





Efter detta har jag lackat båda blockhalvorna. Grundlack och täcklack, använde mig utav Multona 0711, snygg silverfärg som jag alltid brukar lacka sachsmotorer med. Tror jag tog samma på powervalve-AM6an också.





Jag ska försöka hinna klart med moppen i sommar, men jag jobbar 8-17 varje vardag så jag har begränsat med tid, samt att jag ska måla om huset inom en månad. Ska försöka mitt bästa, uppdaterar här så fort motorn är ihop vilket förmodligen blir nästa helg Smile




Nästa uppdatering kommer i en annan tråd istället då det tydligen är en maxgräns på 11 182 ord eller en viss mängd MB, och denna tråd såhär långt plus nästa uppdatering är 13 517 ord totalt


Senast ändrad av CrescentRaggaren den lör aug 04, 2018 4:44 pm, ändrad totalt 15 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Arkstar
InläggPostat: sön feb 04, 2018 2:42 pm    Rubrik: Svara med citat

Asiat Kungen!

Registreringsdatum: 02 oktober 2011
Inlägg: 1759
Pictures: 4
Gallery pictures: 4
Arkstar's gallery
Ort: Oxelösund

Kul med fler projekt som är ovanliga!
Rexxy är på forumet har en snabb F50 med toppfart på 133!
_________________
StuntRoxx Projektet! SÅLD! Shocked
Beta Ark Projektet! SÅLD! Shocked
Moppetiden är förbi för min del men tittar in då och då! Rolling Eyes
Numera ägare till en Audi A4 B8 -09! Cool
Klicka här för att komma till min biltråd!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
CrescentRaggaren
InläggPostat: sön feb 04, 2018 9:39 pm    Rubrik: Svara med citat

Elmoped

Registreringsdatum: 05 juli 2016
Inlägg: 19
Pictures: 0
Ort: Övertorneå

Tackar för den positiva feedbacken! Det är sånt som ger en motivation Smile

Jag har dreglat över Rexxys F50 förut innan jag hade moped själv. Nu har jag byggt tre mopeder hitils, varav en är den så kallade powervalve dracen, finns tråd om den här på TSR. Grejen med Rexxys F50 är att han har AM6, vilket är lite fusk i en sån ram tycker jag, och fint lackad är den heller inte. Min ska jag göra iordning fint, och använda en sachsmotor. Om jag slår 100km/h är jag nöjd, vilket jag är rätt säker på att jag kommer göra Smile

Anledningen till att jag bygger på en sachsmotor i vinter är för att jag är less på AM6 efter allt krångel med den på dracen, hade isär den fem gånger varav ett ramlagerras, ett med kopplingen, och tre skurna cylindrar. Den startar och funkar, men den funkar inte som den ska. Kommer lite kaxiga klistermärken på F50n sen också, men det blir en överraskning vad det kommer vara för några och vart de ska vara. Samma gäller färgen jag ska ha, det säger jag inte ännu Smile

Känns som att det blev en roman här nu... Men men, jag har lätt för att skriva mycket mer än nödvändigt
_________________
Ca120km/h med Sachs EKF 80cc athena, 27mm mikuni, motocross luftfilter och brytarlös tändning med 14-34 drevning på en crescent etype -1975. Det mina vänner, det är manligt det
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
TheAndersson
InläggPostat: mån feb 05, 2018 6:14 am    Rubrik: Svara med citat

TSR-Crew

Registreringsdatum: 12 juli 2014
Inlägg: 862
Pictures: 15
Gallery pictures: 15
TheAndersson's gallery
Ort: Where the grass is green and the girls are pretty

Detta kommer bli riktigt trevligt!
_________________
Körkortet draget, ingen mer lek för mig på ett tag..

Audi A3 1.8T
Audi A3 1.8T (Krockad och skrotad)
Saab 9-3 2.0t (Skrotad)
Rieju Drac (Såld)
Honda MT5 (Såld)
Pgo Pmx
Speedfight 2
Puch Korado
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
DEA!!
InläggPostat: sön feb 25, 2018 1:19 pm    Rubrik: Svara med citat

Moderator
Registreringsdatum: 13 juni 2008
Inlägg: 6933
Pictures: 8
Gallery pictures: 8
DEA!!'s gallery

riktigt kul att se! Diggar det som kommer att hända med motorn! Rolling Eyes

Nästan så att det börjar klia i mina fingrar för att ta tag i mina projekt igen!
_________________
Årets Styrelsemedlem 2013

Till Salu:
Hebo Performance till stående Minarelli (nytt)
Kylare till Aerox
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
myxoxe
InläggPostat: sön maj 06, 2018 9:59 pm    Rubrik: Svara med citat

Elmoped

Registreringsdatum: 15 november 2015
Inlägg: 41
Pictures: 0
Ort: Vallåkra

Sjukt häftigt! grymt jobbat! Shocked Very Happy
_________________
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
CrescentRaggaren
InläggPostat: sön maj 27, 2018 9:03 pm    Rubrik: Svara med citat

Elmoped

Registreringsdatum: 05 juli 2016
Inlägg: 19
Pictures: 0
Ort: Övertorneå

myxoxe skrev:
Sjukt häftigt! grymt jobbat! Shocked Very Happy


Tack så mycket! Kul med positiv feedback när man gör det man älskar Smile
_________________
Ca120km/h med Sachs EKF 80cc athena, 27mm mikuni, motocross luftfilter och brytarlös tändning med 14-34 drevning på en crescent etype -1975. Det mina vänner, det är manligt det
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Rexxy
InläggPostat: sön maj 27, 2018 10:42 pm    Rubrik: Svara med citat

Moderator
Registreringsdatum: 15 juni 2007
Inlägg: 2539
Pictures: 9
Gallery pictures: 9
Rexxy's gallery
Ort: Västerås

Det fuskas inte med AM6 på denna iallafall Wink Där la jag ner mycket krut på finnishen. R/T F50n la jag ner mycket krut på effekten istället - då går finnishen ner. Smile


_________________
Rexxysmopeder.se
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post MSN Messenger
CrescentRaggaren
InläggPostat: mån maj 28, 2018 2:40 pm    Rubrik: Svara med citat

Elmoped

Registreringsdatum: 05 juli 2016
Inlägg: 19
Pictures: 0
Ort: Övertorneå

Rexxy skrev:
Det fuskas inte med AM6 på denna iallafall Wink Där la jag ner mycket krut på finnishen. R/T F50n la jag ner mycket krut på effekten istället - då går finnishen ner. Smile



Mycket roligare att ha en med både snygg finish och även bra effekt, då kan man skryta mer om sitt bygge. Den kommer dock inte gå lika snabbt som din R/T F50 med denna setup, men jag har planer för framtiden på denna också Wink
_________________
Ca120km/h med Sachs EKF 80cc athena, 27mm mikuni, motocross luftfilter och brytarlös tändning med 14-34 drevning på en crescent etype -1975. Det mina vänner, det är manligt det
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne  Svara på ämnet Sida 1 av 1

Hoppa till:  



Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet