Skapa nytt ämne  Svara på ämnet
 Viktors Crescent 1294 F50 « Föregående ämne :: Nästa ämne » 
Författare Meddelande
CrescentRaggaren
InläggPostat: sön feb 04, 2018 1:28 am    Rubrik: Viktors Crescent 1294 F50 Svara med citat

Elmoped

Registreringsdatum: 05 juli 2016
Pictures: 0

Trådstart Söndag 4 Feb 2018
Denna tråden kommer handla om renoveringen av min Crescent F50, den skall plockas ner i molekyler, lackas om, motorn ska renoveras. Eller ja, motor har den inte för tillfället. Ska bli en ombyggd intressant sachsmotor i den med följande setup:
• Block: Nytillverkat "Norscandblock", omarbetat av Falkman Parts
• Cylinderkit: MXS 70cc (till fläktkyld minarelli, bland annat Yamaha Slider)
• Tändstift: NGK BR10EIX
• Vevparti: Rito 42mm slag
• Tändning: MVT Premium innerrotor
• Avgasrör: Avstämt rör byggt av DeWall Racing (Han rekommenderas starkt)
• Koppling: Sachs FP3 V2(Får se om den räcker, lite tveksamt)
• Membran: Stage6 V-force3 monterat på MXS Big Valve High Flow adapter
• Insug: Malossi shortneck 35mm om det passar, annars hemmabyggt
• Förgasare: Mikuni TM27
• Luftfilter: Stage6 Luftfilter (Racing, Dubbel)
• Växellåda: Sachs 4-växlat

Mopeden ser inte fin ut någonstans alls nu. Har ALDRIG sett ett nav så slut som baknavet på denna moped. Fotpinnarna är hemmabyggda och svetsade av tidigare ägare, svetsat i vänster gaffelben som även är sprucket vid tätningsytan, svetsad vid sadelfästen och bågen där bak. Sidokåpsfästena är nästan helt av. Mycket att göra på den, minst sagt.

Ska börja med att få bort den gamla färgen från samtliga delar. Orginallacken sitter kvar under den bedrövligt dåligt lackade svarta färgen, men den ska jag inte använda, den är såpass sliten och jag gillar inte direkt patina. Inte när det ska bli renoverat iallafall. Det jag hunnit göra hitils är bara att plocka isär i princip hela moppen, och konstatera att baknavet behöver förnyas. Finns nog ett och annat liggandes i gömmorna, har en hel del grejor Very Happy

En annan sak jag märkt är att det finns bensin i tanken, så den verkar inte läcka. Iallafall inte längst ner i botten, undra hur gammal den bensinen är... Bakhjulet håller ännu luft, vilket inte framhjulet gör. Men det ska ju förstås isär och renoveras med nya ekrar, bromsbackar och lager samt att det skall poleras. Bakdrevet verkar ha suttit löst också, vilket förklarar de uppnötta hålen i det.

Här nedan finns lite bilder

Där ser man på tanken orginallacken(tror det är kopparröd)

Navet:

Dagsläget, såhär långt har jag kommit.

Uppdatering Söndag 11 Feb 2018
En vecka sen jag har uppdaterat här. Har hänt en del, mycket tid har iallafall lagts ner under veckans gång. Naven såg så bedrövligt fula ut, eller ja rättare sagt hela hjulen. Började med att kränga av de gamla däcken, bakdäcket fick jag inte av, så det sågade jag av. Sen var det bara att avlägsna ekrarna, och börja rengöra allt.

Naven, som det finns bild på, har någon klant målat på med svart färg delvis. Det gick bort hur lätt som helst, inga problem alls. Ljummet vatten, diskmedel och svinto, fungerar skitbra! att sen polera naven, det är som pricken över i.

Det jag har gjort är följande:
• Skruvat isär hjulen helt och hållet
• Tvättat dem noggrant med avfettning först, sen vatten, diskmedel och svinto
• Byggt om en smärgel till en polermaskin (vart riktigt effektivt faktiskt)
• Polerat och vaxat dem
• Samma är gjort med styrkronan
• Monterat ihop hjulen med nya ekrar, slangar och däck, bakhjulet fick även ny fälgbana då den gamla var skev och inte gick att återanvända.

Mer än det har jag inte gjort. Har nog gått runt 15-20 timmars arbete i att putsa på naven och styrkronan bara, vilket skitgöra. Men fint blev det.

Utgångsläge:

(Den tredje fälgbanan är från en fälg jag tog ett nytt baknav från)

Efter rengöring, innan polering:

Efter polering:

Min ombyggda smärgel med polertrissa:

Vid monteringen av däcken använde jag mig av den gamla buntbandsmetoden, som fungerar väldigt bra. Man petar in slangen in i däcket, och drar sedan ihop däcket med 5-6 stycken buntband. Sen sätter man in ventilen i sitt hål i fälgen, på med muttern, och sen kränger man dit däcket. Man behöver knappt annat än handkraft. På bakhjulet använde jag inte ens något smörjmedel. Viktigt att göra är att montera fälgband, har man inget får man improvisera med tejp som jag gjorde, fungerar minst lika bra.

Planen är nu att slipa ner färgen på ena sidokåpan och lacka den. Då ser jag om färgen är något jag vill använda! Mer om det i nästa uppdatering. Ha det bra så länge, har ni några synpunkter om något är det bara att säga till. Lägger upp något då och då på snapchat också, (får man inte göra sån reklam på tsr får administratörerna kontakta mig)

Uppdatering Söndag 18 Feb 2018
En vecka sen sist igen. Så vad har hänt i veckan då? Jo, jag har slipat ner lacken på höger sidokåpa, grundat, slipat igen och sen lackat ungefär fyra varv. Har ingen bild på hur det blev *klantigt*.

Någon hade även svetsat förstärkningar bak på svingen, det har jag tagit nytta av. Kapade in i det vänstra och borrade hål så hastighetsmätargivaren kan monteras där, magneterna sätter jag sen på drevets skruvskallar. Blev bra tycker jag. Kan inte ha givaren på framhjulet då det inte finns någonstans att montera den, därav får den bli bak!

Ville inte smutsa ner mina nypolerade hjul så jag tog ett annat likadant vid provmontering, därav skitigt!

Efter det var det dags att lossa svingen. Inte ens med massa teflonspray, värme, och slag från en yxa ville svingaxeln rubba på sig... Så jag kapade den med ett bågfilsblad, sen pressade jag ut axeln från motorfästet med en hydraulisk verkstadspress. Helt otroligt vad dessa axlar sätter sig när folk inte fettar dem vid montering, ungefär fem ton fick jag trycka med. Det är på grund av detta som man ALLTID ska fetta in axlar vid montering, svingaxlar, hjulaxlar, spelar ingen roll, det ska vara fett på axeln!
Såhär såg axeln och bussningarna ut efter en knapp timme Smile

Styrlagerbanorna satt ännu var i ramen, så de har jag hamrat ut. Övre var sprucken, nedre var felfri men den byts ändå då det ingår ny i lagersatsen. Bakramen har jag svetsat ihop ordentligt efter vad någon tidigare kalle anka hade åstadkommit med. Sidokåpsfästena har jag också svetsat och filat på, blev helt okej. Efter detta har ramen, svingen, motorfästet, och bakskärmen tvättats i avfettningsbad. Herregud vad leran satt hårt. Märkte att motorfästet var sprucket, så det har jag också svetsat, sen kapade jag bort fotpinnarna. Ska svetsa dit rundjärn så man kan montera fotstegsgummi, kommer iallafall se bättre ut än vad det har gjort.

Slutligen har jag borrat ut de gamla låsen, alltså bultlåset och styrlåset. Borrade sönder dem tills jag kunde vrida runt dem och dra ut dem. Bultlås hade jag hemma ett på hyllan, så det har jag redan testmonterat, satt som handen i handsken! Smile

Senast ändrad av CrescentRaggaren den mån feb 19, 2018 12:46 am, ändrad totalt 2 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Arkstar
InläggPostat: sön feb 04, 2018 2:42 pm    Rubrik: Svara med citat

Asiat Kungen!

Registreringsdatum: 02 oktober 2011
Pictures: 4
Gallery pictures: 4
Arkstar's gallery

Kul med fler projekt som är ovanliga!
Rexxy är på forumet har en snabb F50 med toppfart på 133!
Numera ägare till en Audi A4 B8 -09! Cool
Klicka här för att komma till min biltråd!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
CrescentRaggaren
InläggPostat: sön feb 04, 2018 9:39 pm    Rubrik: Svara med citat

Elmoped

Registreringsdatum: 05 juli 2016
Pictures: 0

Tackar för den positiva feedbacken! Det är sånt som ger en motivation Smile

Jag har dreglat över Rexxys F50 förut innan jag hade moped själv. Nu har jag byggt tre mopeder hitils, varav en är den så kallade powervalve dracen, finns tråd om den här på TSR. Grejen med Rexxys F50 är att han har AM6, vilket är lite fusk i en sån ram tycker jag, och fint lackad är den heller inte. Min ska jag göra iordning fint, och använda en sachsmotor. Om jag slår 100km/h är jag nöjd, vilket jag är rätt säker på att jag kommer göra Smile

Anledningen till att jag bygger på en sachsmotor i vinter är för att jag är less på AM6 efter allt krångel med den på dracen, hade isär den fem gånger varav ett ramlagerras, ett med kopplingen, och tre skurna cylindrar. Den startar och funkar, men den funkar inte som den ska. Kommer lite kaxiga klistermärken på F50n sen också, men det blir en överraskning vad det kommer vara för några och vart de ska vara. Samma gäller färgen jag ska ha, det säger jag inte ännu Smile

Känns som att det blev en roman här nu... Men men, jag har lätt för att skriva mycket mer än nödvändigt
TheAndersson
InläggPostat: mån feb 05, 2018 6:14 am    Rubrik: Svara med citat

TSR-Crew

Registreringsdatum: 12 juli 2014
Pictures: 15
Gallery pictures: 15
TheAndersson's gallery

Detta kommer bli riktigt trevligt!

Audi A3 1.8T
Audi A3 1.8T (Krockad och skrotad)
Saab 9-3 2.0t (Skrotad)
Rieju Drac (Såld)