Sida 1 av 1

Masaru panther

Postat: 12 december 2017, 20:42
av daven
Hej. jag är totalt okunnig. Min moppe dog, va slut på olja, men va nära hemmet så kunde rulla hem den. Fyllde på med 4-taktsolja 10-40 där man har stickan där man kollar oljan. Råkade fylla på väldigt mkt så det nästan svämmade över.
Moppen startar perfekt på elen osv men när jag gasar så dör den kvickt, även om man gasar långsamt. tycker även den ryker en del.
Vad kan det bero på, har jag öst på för mkt olja?

Re: Masaru panther

Postat: 12 januari 2018, 23:57
av Bullwinkle
daven skrev:Hej. jag är totalt okunnig. Min moppe dog, va slut på olja, men va nära hemmet så kunde rulla hem den. Fyllde på med 4-taktsolja 10-40 där man har stickan där man kollar oljan. Råkade fylla på väldigt mkt så det nästan svämmade över.
Moppen startar perfekt på elen osv men när jag gasar så dör den kvickt, även om man gasar långsamt. tycker även den ryker en del.
Vad kan det bero på, har jag öst på för mkt olja?
Misstag ett: kolla oljan i motorn regelbundet, du har skurit motorn, grattis beräkna mins nya kolvringar, riv topp, cylinder och kolv, gör om, gör rätt. Och sedan efter det håll koll på oljan med jämna mellanrum! Jag har själv övervarvat ett par 4t så skiten flugit om det, med sprängda kolvar, mm. Kollar oljan var femte-tionde mil ungefär.du har en 4T, kolla oljan för helv...! Jag lovar, 4T går som fan med rätt grejer, har blåst hjälmarna flera gånger om av 2T, att kalla 4T svårtrimmat är en lögn. Skillnaden är att du inte hör att en 4T är vässad.