Tjena! I onsdags så skulle jag köra hem ifrån skolan när det regnade rätt rejält och moppen hade stått i regn en stund. Körde i ca 1-2 minuter och moppen hackade lite, som att den inte tände ibland, tills moppen började sen att "bröla" när man gasade och kämpade med att få igång moppen, fick jag igång den dog den när man gasade. Istället för att varva upp när jag gasade så gick den ner i varv och lät typ som att något var täppt eller något. Fick rulla hem moppen. Var rädd att min ECU fått vatten i sig och gått sönder eftersom att jag borrade den för någon månad sen, dock trodde jag inte riktigt på det då jag hade dragit på ett bra lager med silikon på båda hålen och eltejp över det. Prövade att starta moppen nu efter den stått i garaget i 2 dagar och den gick igång på första kicken utan gas eller choke och inget hackande när man gasar på tomgång (inte prövat att köra) eller något brölande av något slag. Jag antar då att min förgasare är dåligt inställd eller liknande och att min tändkabel inte sitter korrekt och att det möjligtvis kommer in lite vatten vid tändspolen som gör att den hackar ibland. Kablen var problemet med att moppen inte startade från första början efter motorn lagats, vände på kablen (den änden som var i tändhatten satt jag istället i tändspolen) och då gick det. Men ibland lossar kabeln lite och får rätta till den. Ibland hör man också lite knastrande ifrån tändspolen, typ samma ljud som om man prövar att starta moppen utan tändkabeln i tändspolen, fast inte lika högt. Kan det vara min förgasare eller något annat? Har en Motorhispania RYZ så är en AM6-motor. Värt att nämna är att jag har en Dellorto PHBN 16mm förgasare. Moppen går fint i regnfritt-väder.
Edit: Körde till skolan nu och absolut inga problem. Inga konstiga ljud, inget hackande, inget brölande.
Körde du när det regnade?
För en kompis körde med öppet luftfilter gick helt ok tills det började regna då brölade den med, men han bytte luftfilter och sen gick den bra igen så du kan prova byta luftfilter till orginal luftburken och sedan utgå därifrån annars vet jag inte
Tvuhjuliga maskiner är som droger, efter man provat första gången så kan man inte sluta!
----------------------------------------------------------------------------------
Yamaha PW50 1995.
Honda CR 125 2002.
KTM 450 EXC 2008.
Kawasaki Ninja ZX6R 1996.
Derbi Senda Xtreme 2014.
Mr-Knasen skrev:Körde du när det regnade?
För en kompis körde med öppet luftfilter gick helt ok tills det började regna då brölade den med, men han bytte luftfilter och sen gick den bra igen så du kan prova byta luftfilter till orginal luftburken och sedan utgå därifrån annars vet jag inte
Jag körde när det regnade, ja. Jag kör redan med luftburk. Ingen poäng med ett öppet luftfilter med endast urpluggat rör. Speciellt när moppen redan låter mycket.
När jag kört både igår (när jag gjorde inlägget) och idag så märker jag att min "temperaturlampa" eller vad den heter lyser ibland. Att moppen blir för varm alltså. Kylarvätskan byttes i augusti/september så det är nog inte problemet. Den lös aldrig innan dagen jag körde i regn och den gick piss å fick rulla hem den. Inga problem med körningen, bara att den blir för varm. Körde precis nu och inga problem i ca 5-10 min sen började lampan lysa till då och då.
Senast redigerad av TheThrasher den 28 oktober 2017, 14:05, redigerad totalt 1 gånger.
Kolla så att klämmorna till insuget och luftburken sitter hårt annars rinmer vattnet ner i blandningen och då brölar den. Det brukade hända mig efter att ha tvättan moppen.
Att trimma är en drog, du blir beroende och du vill bara trimma mer
Mullemeck1337rieju skrev:Kolla så att klämmorna till insuget och luftburken sitter hårt annars rinmer vattnet ner i blandningen och då brölar den. Det brukade hända mig efter att ha tvättan moppen.
Insåg nu att jag faktiskt inte har något klämma alls till insuget, den gick sönder för ett tag sedan, sen glömde jag bort det då moppen fick betydligt större problem.
Tvuhjuliga maskiner är som droger, efter man provat första gången så kan man inte sluta!
----------------------------------------------------------------------------------
Yamaha PW50 1995.
Honda CR 125 2002.
KTM 450 EXC 2008.
Kawasaki Ninja ZX6R 1996.
Derbi Senda Xtreme 2014.
Idag har moppen stått ca 2 timmar i regn och gick precis som vanligt. Har satt på en slangklämma på insuget och eltejp runt tändspolen/tändkabeln. Tack för tipsen!