Moppen stryps/går väldigt dåligt vid belastning/full gas

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Szhweetie
Elmoped
Inlägg: 2
Blev medlem: 13 oktober 2017, 22:19
Ort: Ängelholm

Moppen stryps/går väldigt dåligt vid belastning/full gas

Inlägg av Szhweetie »

Tjenare!

Har ett problem med min Gilera SMT 06, ifall ni kan ge några förslag till vad detta kan vara så vore jag hyggligt glad! :)

Det började med att motorn skar på ett moppe meet i Ängelholm. Köpte nytt vevparti,kolv och cylinder. När vi väl suttit på delarna så ska vi testköra moppen
så den verkligen funkar innan man ger sig av.. Och den går finfint vid testkörningen, dock så går den lite "nytt" eftersom det ör en helt ny cylinder, kolv o vevparti men går ändån som den ska. Jag börjar ta mig hem och när jag är ungefär halvägs så börjar moppen bete sig underligt.

Jag var i 4:e växeln och började känna att moppen "hoppade" alltså den ströp sig varrannan sekund typ. Tänkte "shit vad händer nu" och växlade ner till 3:an och då går den som normalt igen. Sen efter ca 20 sekunder så funkar det inte heller att köra på 3:an.. då börjar skiten där med och jag testar växla ner ända ner till 1:an och upp igen men nu funkar bara 1:an o 2:an sen samma sak tills nu när bara 1:an funkar..

På tomgång så funkar den finfint och det är inga som helst problem. Men när den väl får belsatning så orkar den ej. Detta har ingenting med för lite/för mycket bensin och göra för allt det är noggrant checkat och det är inte heller munstycke. Annars skulle den inte funkar från början och efter 5 min slutat att fungera korrekt. Vi tror lite att det kan ha någonting med tändningen att göra men inte helt säkra och undrar om någon utav er har haft/varit med om samma problem eller bara har något tips om vad problemet kan vara.

Tack till alla som hjälper! <3
xdd
Användarens profilbild
TheAndersson
Kinaraket
Inlägg: 864
Blev medlem: 12 juli 2014, 19:19
Ort: Where the grass is green and the girls are pretty

Inlägg av TheAndersson »

Rent spontant skulle jag gissa på tändstiftet, har du testat med annat?
Brukar vara väldigt billigt att testa, antingen har man ett liggandes, låna av en polare eller liknande. I värsta fall kostar ett nytt inte många kronor..
Har haft liknande symptom på diverse mopeder när tändstiftet varit dåligt.

Tänk på att gnistan kan se bra ut från utsidan när motorn går lätt men kan ge sämre gnista fastskruvat där du har ett högt komprissionsförhållande.
Körkortet draget, ingen mer lek för mig på ett tag..

Audi A3 1.8T
Audi A3 1.8T (Krockad och skrotad)
Saab 9-3 2.0t (Skrotad)
Rieju Drac (Såld)
Honda MT5 (Såld)
Pgo Pmx
Speedfight 2
Puch Korado
Szhweetie
Elmoped
Inlägg: 2
Blev medlem: 13 oktober 2017, 22:19
Ort: Ängelholm

tjena

Inlägg av Szhweetie »

Har testat det, o det är inte problemet, tändstiften är det inget problem med och det är dessutom flera fina dyra tändstift så nope.
Vi antog det också först.

Hmm men är inte superduktig innom detta men kan det vara något annat innom tändningen som vi tror det är som kan orsaka detta?
xdd
Mullemeck1337rieju
Elmoped
Inlägg: 77
Blev medlem: 31 augusti 2017, 18:18
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Mullemeck1337rieju »

Låter lite som att den stryper vid högre varv. Då får du gå upp i munstycke :)
Att trimma är en drog, du blir beroende och du vill bara trimma mer
Skriv svar