montera tillbaka strypningar Rieju mrt-13

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

lmob
Elmoped
Inlägg: 15
Blev medlem: 21 oktober 2009, 19:57

montera tillbaka strypningar Rieju mrt-13

Inlägg av lmob »

Har köpt en begagnad Rieju mrt -13 till pojken. den skulle vara original.... men icke när jag kollade lite mer, airsal 50cc cylinder och ingen plugg i röret. vilken diameter på plugg behöver man och vilket munstycke är original, läge på nål, drevning mm.

Nu gör det ca 80 kanske. vill ha ner hastigheten lite.. :) och hastighetsmätaren fungerar ej, saknas magnet tror jag, hittar ingen.
Mr-Knasen
Elmoped
Inlägg: 55
Blev medlem: 22 oktober 2017, 11:55

Inlägg av Mr-Knasen »

Det kan finnas mer pluggar som är dragna fast munstycket är 72 som original, annars kan du bara dreva upp bakdrevet så den får bättre acceleration men det är ett 53 taggat bakdrev som är original, och framdrevet är 12 som original.
men det finns en plugg som är väldigt vanlig att dra nämligen luftburks pluggen, det är en liten plastbit som täpper för hålet som suger in luft, den sitter självklart innuti luftburken och det brukar finnas två skenor som den ska sättas emellan, finns det bara två skenor men ingen plastbit så är den pluggen med dragen men som sagt mitt tips är då att du drevar upp bakdrevet så grabben iallafall kan få njuta lite på sin otrimmade moped.

Du kan även kolla hastigheten om du har en GPS, finns även appar som visar relativt korrekt.

Lycka till!
Tvuhjuliga maskiner är som droger, efter man provat första gången så kan man inte sluta!
----------------------------------------------------------------------------------
Yamaha PW50 1995.
Honda CR 125 2002.
KTM 450 EXC 2008.
Kawasaki Ninja ZX6R 1996.
Derbi Senda Xtreme 2014.
n0xinator
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 7 oktober 2017, 22:42

Inlägg av n0xinator »

Dreva ner den
Tillverka egen plugg
Byta röret mot ett strypt
Varvtalsbegränsa med en strypt cdi/ecu (Inte att rekommendera om de övriga strypningarna fortfarande fattas då den kommer varva som fan)

Allt beror på hur mycket tid/pengar du vill lägga ner på att strypa, men det billigaste och lättaste lär vara drevning och egen plugg.
Glöm inte att byta huvudmunstycket när du utför ändringar genom att kolla tändstiftets färg.
lmob
Elmoped
Inlägg: 15
Blev medlem: 21 oktober 2009, 19:57

Inlägg av lmob »

hej, kollade drevningen, nu sitter det 12/52 jag fick med 11/52 plus ny kedja. det gör ju lite i rätt riktning, och en plugg i röret får jag svetsa in, såg det fanns på twostroke
Men vilken innerdiameter bör man ha, den kan ju gå i 55 det är ju lite lagom..

skall riva förgasaren å se munstycksstorleken oxå, nålen satt i översta spåret,snålast...
Justerade den till mitten då gick den bättre i mellanregistret. munstycket sitter det under nålen heller måste man ta bort hela förgasaren. som den är nu så spottar den ganska mkt soppa ur avgasröret så den får för mkt eller gammal soppa i röret, har ju ej kört några längre turer. katalysatorn i första böjen hade lossat och skramlade runt, skar upp och plockade bort å svetsa igen det.

Tändstiften har jag koll på färgerna då jag kör/mekar v8 jänkare...

Skall det sitta en magnet på en bult till hastighetsmätaren eller inte. såg det fanns på sidan oxå. är det inte så är den kass isåfall...
Mr-Knasen
Elmoped
Inlägg: 55
Blev medlem: 22 oktober 2017, 11:55

Inlägg av Mr-Knasen »

Det skall sitta en magnet på höger bakskiva det är korrekt, men vad gör den efter drevning, förgasarinställning och drevningen?
Är bara lite nyfiken ;)
Tvuhjuliga maskiner är som droger, efter man provat första gången så kan man inte sluta!
----------------------------------------------------------------------------------
Yamaha PW50 1995.
Honda CR 125 2002.
KTM 450 EXC 2008.
Kawasaki Ninja ZX6R 1996.
Derbi Senda Xtreme 2014.
Skriv svar