Sebbo´s Rieju Drac TPR

Här kan du visa upp ditt projekt som inriktar sig på cross och supermotard. Inga frågor i detta forum!

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Motocity
Elmoped
Inlägg: 6
Blev medlem: 29 november 2007, 23:47
Ort: Göteborg
Kontakt:

Sebbo´s Rieju Drac TPR

Inlägg av Motocity »

Sebbo´s Rieju Drac TPR

Bilder länkade till Dropbox eftersom forumet inte vill visa bilderna, trots rätt länkande. Vill du se bilder direkt, tryck på länken till Facebook nedan.
Index:

• Introduktion
• Anteckningar 1 - början
• Anteckningar 2 - notis om hjul
• Anteckningar 3 - ramarnas historia
• Anteckningar 4 - ram och styrkrona
• Anteckningar 5 - sving och detaljer

Introduktion:

Detta privata projekt påbörjades för väldigt länge sedan. Och framskridit väldigt sakta. Men det senaste har det hänt mycket och tänkte därför att skapa denna lite enklare tråd direkt på TSR Facebook och TSR Forumet.
Förövrigt vill jag säga att jag bygger mer genomgående med fokus på själva arbetet, inte stilen/designen, jag "go with the flow så" att säga under renoveringen av alla detaljerna, för att sikta på något slutresultat jag är nöjd med. Alltså, inget är hugget i sten.
Anteckning 1, 2017-05-19:

Jag har byggt mopeder åt folk sedan 2006. Jag valde 2007 började renovera min egna Rieju RR Sportedition från 2003. Åren gick (för det tog ungefär två år) och resultat blev Sveriges värsta Polini Rieju. Tyvärr blev den stulen några år senare och sedan dess har det varit tomt i mitt Rieju hjärta, fram tills nu!

Av en slump kom jag över en ram som hade brunnit och blivit avförd, men jag visste att jag kunde rädda den. Samtidigt fick vi in en krockad Rieju Colorline som hade flera bra delar att spara.

Eftersom jag sparat massa saker från min första ombyggnad hade jag en helt del original delar liggandes och fick tanken, ska jag bygga ihop så jag får en fin “originalare”?

Som ni ser på bilden, ena ramen är rostig av att ha brunnit, andra är dålig av ren ålder, och förövrigt knäckt i bakkant.
:arrow: Brunnen ram och gammal ram. (mobilbild)
https://www.dropbox.com/s/fgzh5ae8w99sm ... .jpg?raw=1
Här har ni en närbild på hur dåliga ramarna var. Rieju är känt för dålig underarbete på ramarna, i alla fall mellan 1999-2005.
Anteckning 2, 2017-05-20:

För er som undrar som var svingarna LIKA dåliga, har dock ingen bild på dessa. Hjulen var ett annat problem, jag hade inga så vi letade fram två dåliga motard-fälgar från en Derbi SM. För er som inte vet, har nyare mopeder som Derbi enbart 12 mm axel. En Rieju från 99-03 (och framåt) har 15 mm axel så det blev att köpa andra hjullager.

Fälgarna fick renoveras - eftersom dessa var i dåligt skick var den ingen ide att plocka isär dom, så det blev bläster och pulverlack rakt på, svart matt dessutom. Med ett par gamla slicks (i gott skick) blev det riktigt najs!
:arrow: Ni får ursäkta dammet - detta var ändå förra året!
https://www.dropbox.com/s/yo5v1024xhojq ... .jpg?raw=1
Jag har turen att jobba med mopeder, vilket gör att saker som ska slängas och är skadade klarar jag oftast att laga eller bygga om. När det gäller bromsskivor och drev var det en historia för sig.

Anteckning 3, 2017-07-08:

Nu har ramarna kommit hem igen. Tänkte uppdatera med några bilder under tiden dom var ren-blästrade, eftersom vi fått snygga till ramarna och det är bättre att göra det när ramarna blivit rena. Som ni ser på bilderna är ramarna inte så grovt blästrade heller. Detta gör att vi får en jämnare fastsättning.
:arrow: Blästrad ram. Ramen står upprätt och bilden är tagen rakt ovan.
https://www.dropbox.com/s/hloyjmz1uwy6b ... .jpg?raw=1
:arrow: Blästringen är inte allt för grov heller.
https://www.dropbox.com/s/otl1d0l8e0fx0 ... .jpg?raw=1
Här nedan ser man hur vi måttat och nästat ett nytt styrstopp som kommer passa bättre till den gaffel jag kommer använda. Denna kommer svetsas upp, slipas ner från ev. vassa kanter så pulverlacken kommer ligga jämnt.
Utan lagerringar är styrhuvudet rätt mjukt - denna skada verkade uppstå vid transporten. Denna fick vi banka ut och se till att ha bibehållen rundning på röret så nya lager kan passa. För er som inte har öga för detaljer kan se att detta är ram nummer två.
Nästa uppdatering kommer strax - där börjar vi jobba med en av ramarna och gaffelkronan.

Anteckning 4, 2017-07-08:

Samtidigt som vi lämna av ramarna, lämnade vi bort även gaffelkronan. Denna har blivit svarvad och moddad att passa på en Rieju ram (där av nytt gaffeltopp). Denna gaffel har inbyggda styrstopp, vilket SHOWA gaffeln inte har, utan använder sig av skruv och mutter variant.
Nu har ramarna fått färg och är hemma igen. Nedan ser ni båda ramarna och en storkrona, men denna är bara ditsatt - det finns inga lager i ramen än.
Här ser man ett av de nya lager jag köpt för att ha som styrlager. Man kan även se den speciella adapter-ring som ska sitta i ramen. Svarvad av vår mekaniska verkstad.
Här har vi monterat både ringen och lagret. Ni kan också se hur fin styrstoppet blivit med rundade kanter och pulverlack.
Här har vi monterat ringen och lagret på ovansidan.
Här sitter gaffelkronan ordentligt monterad. Kan någon se vad det är för en gaffel? Den ska vara 38 mm grov. Yes, det är en traditionell gaffel - ingen Up Side Down.
Nästa uppdatering visar jag hur fint lite av alla polerade och kromande detaljer ser ut. Svingen ser nu redan i denna bild.
Anteckning 5, 2017-08-26:

Det som hänt det senaste att jag jagat kylare och andra detaljer, fick hem en men den visade sig skrot så pengar i sjön tyvärr. Denna ram kommer få en Rieju-kylare av svart modell, trycktestad, rengjord och uppfräschad färg.

Iallafall, nu har jag inhandlat lite original reservdelar samt nya skruvar, brickor och muttrar. Länge sedan använde jag A2 (rostfritt) men gör inte detta denna gång, känner att jag vill få ålderspatina under kommande år.
Ovan ser ni resultatet av de kromade delarna. För er som har ögonen med er kanske ni ser att bussningarna i svingen är kopparfärgade, detta är en del av processen att kroma. Även motorfästet har fått sig krom, även på insidan, vilket ger bra korrosionsskydd.
Samtidigt som jag jobbat med svingen, så har jag även slutfört bak-fälgen. Drevet är ett aludrev som jag räddat - det var i ok skick men fult. Så utöver blästrat så fick vi svarva insidan så navet passa. Bultcirkeln var bra, så modifieringen var enkel.

Drevet är ett 52 tänders.
Sen har jag även jobbat på kedjespännarna lite. Rieju har extremt dåliga mothåll, rostar, blir böjda, inte alls fasta, så jag tillverkade nya mothåll i aluminium. Efter det bar det polering som gällde. Resultatet är lika bra som förra gången, dock annat material.
Slutmontering men fälgen, i svingen, med de “nya” kedjespännarna (som är alltså begagnade, renoverade och uppdaterade) blev över förväntan.
Jag är väldigt nöjd över resultatet. :) Nedan kommer även detaljer som fotpinnar och svingskydd/kedjesläpa. Fotpinnarna var dåliga, men den ena var skadad och lätt deformerad av årtal av allt för hårda sparkar på kicken. Även dessa blev renoverade och kromade. Fick hem nya fjädrar från TSR så jag kunde montera allt.
:arrow: Suddig bild, men vilken kontrast. Ja, vissa delar blev kromade INNAN jag hantera ramarna.
https://www.dropbox.com/s/8g4nlntp3gcqq ... .jpg?raw=1
Tyvärr är inte fjädern med här men den sitter redan, jag har bara ingen bild på det. Fjädern monterades samma dag. Jag la även lite energi på styre och gaffel. Gaffeln är en CPI Paioli kopia om ni inte gissat det redan. Tidigare i projektet såg ni att jag renoverat och anpassat så gaffeln kan passa ramen, så inget BOLT-ON tyvärr.

Utöver moddningen är gaffeln ombyggd så att FATBAR-styre är standard. Både kronan och styrlocket blivit uppsvarvat och “locket” följer samma stil på andra detaljer.
:arrow: FATBAR anpassad. Tank och vänster kylarvinge är endast på för test.
https://www.dropbox.com/s/7unw8614senop ... .jpg?raw=1
Syns i nästa uppdatering eller kommentera i Facebook-kommentarerna om ni vill det.

//Sebbo
www.motocity.se | Tel: 031-512400 | Din mopedbutik i Göteborg.