Klump i kröken

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Hult65
Elmoped
Inlägg: 40
Blev medlem: 27 juli 2017, 21:26

Klump i kröken

Inlägg av Hult65 »

Tjena! Körde hem efter affären och märker att moppen inte orka varva ut och går väldigt slött helt plötsligt, tar bort kröken och upptäcker att det är massa lösa bitar i den, får ut några småbitar men är fortfarande en stor klump kvar som jag antar är katalysatorn och undrar vad jag ska göra, har ingen svets eller likannde utrustning för att kapa röret och ta ut klumpen så jag frågar er om råd om ni har varit med om liknande och om det finns några knep för att få ut skiten.

Tacksam för alla svar 8)
Användarens profilbild
TheAndersson
Kinaraket
Inlägg: 864
Blev medlem: 12 juli 2014, 19:19
Ort: Where the grass is green and the girls are pretty

Inlägg av TheAndersson »

Är materialet keramik eller metall? En katalysator kan bestå av båda, tänker i första hand att det är denna som släppt lite. Vet dock inte vad det är för material på katalysatorn på en moped. Men den ska inte gå sämre pga detta såvida de lösa delarna lyckats täppa röret på nåt sätt..

Ser allt bra ut om du kollar in i cylinderloppet och drar runt kolven?
Körkortet draget, ingen mer lek för mig på ett tag..

Audi A3 1.8T
Audi A3 1.8T (Krockad och skrotad)
Saab 9-3 2.0t (Skrotad)
Rieju Drac (Såld)
Honda MT5 (Såld)
Pgo Pmx
Speedfight 2
Puch Korado
Hult65
Elmoped
Inlägg: 40
Blev medlem: 27 juli 2017, 21:26

Inlägg av Hult65 »

TheAndersson skrev:Är materialet keramik eller metall? En katalysator kan bestå av båda, tänker i första hand att det är denna som släppt lite. Vet dock inte vad det är för material på katalysatorn på en moped. Men den ska inte gå sämre pga detta såvida de lösa delarna lyckats täppa röret på nåt sätt..

Ser allt bra ut om du kollar in i cylinderloppet och drar runt kolven?
Det här trillade ut ur röret Bild

Kan det vara så att några av delarna kanske har fastnat i den smalare delen av röret så det täpper igen
Användarens profilbild
TheAndersson
Kinaraket
Inlägg: 864
Blev medlem: 12 juli 2014, 19:19
Ort: Where the grass is green and the girls are pretty

Inlägg av TheAndersson »

De är från katalysatorn, det skulle kunna vara möjligt att de täppt till lite om de hamnat fel, kör igenom med ståltråd eller nåt
Körkortet draget, ingen mer lek för mig på ett tag..

Audi A3 1.8T
Audi A3 1.8T (Krockad och skrotad)
Saab 9-3 2.0t (Skrotad)
Rieju Drac (Såld)
Honda MT5 (Såld)
Pgo Pmx
Speedfight 2
Puch Korado
Hult65
Elmoped
Inlägg: 40
Blev medlem: 27 juli 2017, 21:26

Inlägg av Hult65 »

TheAndersson skrev:De är från katalysatorn, det skulle kunna vara möjligt att de täppt till lite om de hamnat fel, kör igenom med ståltråd eller nåt
Drog en ståltråd igenom röret och verkar som något har fastnat vid den avsmalande delen, dock så har ståltråden också fastnat och gick av när jag försökte rycka ut den :?
Hult65
Elmoped
Inlägg: 40
Blev medlem: 27 juli 2017, 21:26

Inlägg av Hult65 »

TheAndersson skrev:De är från katalysatorn, det skulle kunna vara möjligt att de täppt till lite om de hamnat fel, kör igenom med ståltråd eller nåt
Drog en ståltråd igenom röret och verkar som något har fastnat vid den avsmalande delen, dock så har ståltråden också fastnat så och gick av när jag försökte rycka ut den :?
Användarens profilbild
TheAndersson
Kinaraket
Inlägg: 864
Blev medlem: 12 juli 2014, 19:19
Ort: Where the grass is green and the girls are pretty

Inlägg av TheAndersson »

Rör, pinne eller vadsomhelst som inte går sönder då :P
Körkortet draget, ingen mer lek för mig på ett tag..

Audi A3 1.8T
Audi A3 1.8T (Krockad och skrotad)
Saab 9-3 2.0t (Skrotad)
Rieju Drac (Såld)
Honda MT5 (Såld)
Pgo Pmx
Speedfight 2
Puch Korado
Hult65
Elmoped
Inlägg: 40
Blev medlem: 27 juli 2017, 21:26

Inlägg av Hult65 »

Går fortfarande väldigt slött, inget som har fastnat vad jag vet. Finn det nått smart knep så man kan ta ut katalysatorn, typ delvis i bitar.
Skriv svar