Ingen gnista - har provat om mätt allt!! Är det CDIn?

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

freddeholm
Elmoped
Inlägg: 1
Blev medlem: 21 augusti 2017, 12:30
Ort: Stockholm

Ingen gnista - har provat om mätt allt!! Är det CDIn?

Inlägg av freddeholm »

Hej,

har en Peugeot Trekker -02 50 cc. Drog av vevaxeln med mutterdragare så jag skruvade isär och bytte den. När jag skruvade ihop den så har det funkat sporadiskt att starta den (ingen gnista ibland) tills att den inte går att starta alls. Den var glappstartad innan vevaxelbytet också. Först trodde jag att det var glapp i kabel/kontakter runt styret för när den funkade hade jag varit där och slitit.

1. Jag har sprayat alla kontakter med elrengöring.
2. Jag har mätt motstånd i alla komponenter enligt det fantastiska felsökningsschemat som ni tagit fram här.
3. inga kontakter/kablar är skadade.

Jag trodde först att det var tändningslåset men jag har kopplat förbi med 12 V direkt på rotor och kabeln till CDIn, spänning 12 V går då fram till CDIn. När jag mäter spänningen mellan jord och kabeln från CDIn till tändspolen är det 0 V. Det indikerar väl att CDIn är dålig/död?

Men CDIn får ju även signal från pickupen. Motståndet för pickupen ligger i intervallet enligt felsökningsschemat, men när jag mäter spänningen så står det i felsökningen att den ska vara 2,1 V men den är bara typ 0,2- 0,3 V. Kan det istället vara fel där? Vill ju inte köpa en CDI för 650 spänn och det sen visar sig att den var hel. Men pickupen är ju bara en magnet så skickar signal så den är ju ganska "dum".

är det nån som har nån idé på annat jag ska testa eller om jag kan kolla CDIn på annat sätt?

Med vänlig hälsning

Fredrik