Ingen gnista, trasig tändplatta?

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Marer15
Elmoped
Inlägg: 19
Blev medlem: 10 december 2015, 22:08

Ingen gnista, trasig tändplatta?

Inlägg av Marer15 »

Tja nu har jag tröttnat på att försöka hitta trådar och guider om vad som kan vara fel. Allt började när jag tog bort motorn från ramen för att kolla så allt satt som det skulle (hade bytt ramlager några dagar tidigare). Jag försökte använda en hemmagjord svänghjulsavdragare eftersom att den funkade bra förra gången men den här gången skruvade jag nog in skruvarna i svänghjulet lite långt så de råkade ta i vid en laddspole och den som har hand om gnistan. Så jag struntade i att ta bort svänghjulet utan satte tillbaka allt och nu har jag ingen gnista. Jag har kollat lite på hassse666 felsökningsguider och resistansen på tändspolen och tändhatten är bra, pickupens resistans är också bra men när jag försökte mäta gnistans spole eller vad man ska kalla det (inringad i röd) så får jag ingenting, är det tändplattan som har gått sönder eller kan det vara något annat? Btw när jag försökte mäta resistansen på spolen som har hand om gnistan kopplade jag på jorden i cdi:ns kabelhärva bortkopplad från cdi:in såklart och på själva spolen där kabeln är fastlödd men också längre fram där kontakten är (den med bara en sladd). Vet inte om man kan se bilderna direkt eller om man får klicka på länken för det är min första gång jag försöker ladda upp bilder.
Det är en speedfight 2 07a
Bild

Bild