Får inte igång derbin, har provat allt!

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Isaksvan
Elmoped
Inlägg: 2
Blev medlem: 5 augusti 2017, 13:29

Får inte igång derbin, har provat allt!

Inlägg av Isaksvan »

Tjena!
För ca 4 dagar sedan när jag var ute och körde så gick något snett. Låg i ca 60 när motorn la av. Det kändes som att bensinen tog slut fast var säker på att jag hade bensin. Jag kollade och mycket riktigt fanns det bensin i tanken. Fick rulla hem moppen och har sedan dess testat följande saker för att se if jag kunde fixa't: bytt och testat tändstift, rensat luftfilter samt hela förgasaren, bytt munstycke och haft "isär" hela trotteln och satt ihop den igen. Det enda problemet jag kunde se var att trotteln inte gick hela vägen ner som den skulle vilket gjorde att det rann ut bensin konstant när jag skruvade loss förgasarkoppen. Tog av bensinslangen och klämde den så det inte rann någon bensin. Kan problemet vara så enkelt att trotteln inte går hela vägen ner vilket gör att moppen surar så fort jag kickar/ springer igång den? Läste om någon med samma problem ish och han sa att det var hans membran som var fel. Kan det vara så?
Tackar på förhand för svar!!
Albinolsson123
Elmoped
Inlägg: 19
Blev medlem: 8 april 2016, 18:22
Ort: Järvsö

Inlägg av Albinolsson123 »

byt tändstift
Motorhispania furia 02 med Derbi drd sm fälgar
Honad 50cc
Fasmem underliggande
12mm förgasare
Drev 12-53
Toppfart 98 kmh på gps
Isaksvan
Elmoped
Inlägg: 2
Blev medlem: 5 augusti 2017, 13:29

Inlägg av Isaksvan »

Albinolsson123 skrev:byt tändstift
Skrev ganska tydligt "bytt och testat tändstift". Men tack för tanken
teddylou
Elmoped
Inlägg: 110
Blev medlem: 9 juni 2016, 22:57

Inlägg av teddylou »

Kolla efter tjuvluft
Om man säger
Emiiaprilia01
Elmoped
Inlägg: 29
Blev medlem: 16 september 2017, 07:30
Ort: NT

Inlägg av Emiiaprilia01 »

Trotteln i sig har ju trottelnålen genom sig. Trottelnålen reglerar mängden bränsle som förs upp genom huvudmunstycket. Ifall du har problem där så visst det kan göra saker värre men så fort du gasar lite så får du ju flöde. Testa att ta av luftfiltret helt och insuget med membran. rengör allt. sätt tillbaka men skit i luftfiltret. Sätt dig i en backe o rulla med halvgas. ifall det inte går så får antingen inte förgasare bensin, munstycket bensin, eller insug och cylinder. Worst case senario är att dina kolvringar gått och på så sätt orsakar att ingen kompression finns kvar. då startar inte motorn o det känns som att den bara rullar utan att det tänder. Mängder av bränsle forsar in men inget förbränns. Ifall du tar bort avgassystemet och tittar så lär det rinna ut bensin. Ta bort toplocket o kolla vetja
Mr-Knasen
Elmoped
Inlägg: 55
Blev medlem: 22 oktober 2017, 11:55

Inlägg av Mr-Knasen »

Om du nu har provat allt så är det väll bättre om du lämnar in den på en verkstad som kommer lösas det på någon vecka, bättre det än att du ska riva moppen själv och det är mycket säkrare!
Tvuhjuliga maskiner är som droger, efter man provat första gången så kan man inte sluta!
----------------------------------------------------------------------------------
Yamaha PW50 1995.
Honda CR 125 2002.
KTM 450 EXC 2008.
Kawasaki Ninja ZX6R 1996.
Derbi Senda Xtreme 2014.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Om det rinner in bensin i förgasaren när motorn är helt avstängd är det flottören som är trasig. Kan vara så att den helt enkelt dränker motorn i så fall och att det är därför den inte startar.

Flottören sitter i skålen under förgasaren, själva flötet kopplat till en liten nålventil som reglerar bränsletillförseln. Allt måste sitta rätt och nålventilen ska vara hel och ren. Normalt sett ska överskottsbensin utifall flottören fallerar strömma ut genom en överflödeskanal som kan sitta på lite olika ställen, men den kan vara täppt.

Annars är det antingen ett hederligt elfel, har du gnista eventuellt en rasad kolv.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Skriv svar