Sida 1 av 1

Gilera SMT svår att få upp på bakhjulet

Postat: 23 juli 2017, 22:52
av ludlew
Jag har en Gilera smt, jag vet inte vad det är för drevning men jag kör MK thrower med 50cc kolv org. Jag har försökt att resa den men det är svårt, jag vet att det krävs teknik men jag måste verkligen trycka ned och sen ifrån för att resa den lite. Jag kan allstå inte bara släppa kopplningen och hålla fullgas. Mopeden har dessutom väldigt dålig acceleration. Just nu har jag 103 hvmunstycke, hade 90 innan men då tappa den kraft på fullgas. 34 lågfart. Har orginal röret men det är pluggat.

Vilken drevning är bäst? Ska jag höja sänka munstycke eller göra något annat. Jag vill helst kunna snudda vid kopplingen för att få upp den eller iaf inte behöva trycka ifrån som en dåre.

Postat: 24 juli 2017, 05:25
av teddylou
Kolla vad du har för drevning, hur stark mopeden är beror mycket på den.

Du får kolla om huvudmunstycket är rätt. Kör några hundra meter på full gas och sen stäng av mopeden och utvärdera tändstiftet, det ska vara något åt en brunare färg.

Postat: 24 juli 2017, 18:32
av ludlew
teddylou skrev:Kolla vad du har för drevning, hur stark mopeden är beror mycket på den.

Du får kolla om huvudmunstycket är rätt. Kör några hundra meter på full gas och sen stäng av mopeden och utvärdera tändstiftet, det ska vara något åt en brunare färg.
Jag tittade på drevningen, kunde inte riktigt ser själv vad framdrevet var exakt men antagligen något mellan 13-15, bakdrevet var 52. Min kedja är en 420 130 länkar, om jag skulle ändra framdrevet till 11, kan jag då köra på samma kedja eller behöver jag fler länkar? Jag fattar inte riktigt hur det fungera.

Postat: 24 juli 2017, 21:44
av teddylou
Om du sätter dit ett mindre framdrev så blir kedjan slappare, så då behöver du alltså spänna den. Det gör du genom att lossa lite lätt på bakhjulet och sen skruva på en skruv/bult vid svingen så att bakdäcket rör sig "bakåt".

Om du har kedjan så spänd som möjligt men den ändå är för slapp så måste du skaffa en kedja med färre länkar eller bara ta bort länkar från den kedjan som du redan har.

Värt att tänka på är när du byter någon del som är sliten i drivpaketet (framdrev, kedja eller bakdrev) så ska du alltid byta ut dom andra två samtidigt eftersom att delarna slits ut onödigt snabbt annars.

Postat: 24 juli 2017, 22:03
av ludlew
teddylou skrev:Om du sätter dit ett mindre framdrev så blir kedjan slappare, så då behöver du alltså spänna den. Det gör du genom att lossa lite lätt på bakhjulet och sen skruva på en skruv/bult vid svingen så att bakdäcket rör sig "bakåt".

Om du har kedjan så spänd som möjligt men den ändå är för slapp så måste du skaffa en kedja med färre länkar eller bara ta bort länkar från den kedjan som du redan har.

Värt att tänka på är när du byter någon del som är sliten i drivpaketet (framdrev, kedja eller bakdrev) så ska du alltid byta ut dom andra två samtidigt eftersom att delarna slits ut onödigt snabbt annars.
Tack för svaret, jag har sökt som en dåre för att få information om drev o kejdor. Jag vill ju som sagt ha bättre acceleration, jag tänkte köpa ett framdrev till och börja med, 11 i storlek. Om ett tag då jag får min lön från mitt skitiga ferie jobb så tänkte jag köpa in ett större bakdrev, någonstans mellan 55-65. Min kedja är dessutom nästan helt ny och köptes innan sommaren.

Är det inte värt att vänta med bakdrevet för att kedjan riskerar att bli sleten eller tror du inte att det är någon fara? Vilket bakdrev skulle passa bäst med 11 i framdrev när det kommer till att stunta? Jag vill bättre acceleration men vill fortfarande inte att den ska varva ur på växlarna direkt.

Postat: 27 juli 2017, 01:38
av teddylou
Börja med 11-tandat fram och känn sedan efter om du vill ha den ännu starkare. Tänk bara på att inte dreva den alldeles för lätt för toppfarten blir markant sämre och du måste som sagt växla upp tidigare vilket kan bli väldigt jobbigt längden. Tekniken är viktigare än motorns kapacitet så det är bara att öva och öva!

Postat: 5 oktober 2017, 19:28
av 990224
jag började stunta med drevning 14-53 och det enda jag hade var dragen plugg gick o få upp enkelt på första växeln, men ja jag rekommenderar att byta drev till typ 11 det blir stor skillnad, kör själv nu med 11-60 och få upp den på femman om jag vill, men nått du bör tänka på är ditt avgasrör är det högvarvigt? för om det är det kommer effekten på dem höga varven vilket vill säga att du egentligen borde köra i full gas och sen försöka få upp den på bakhjulet, om den toppa typ 10-20 km på ettan kör så fort och se om du kan få upp den annars börja på 2:an och se om du kan få upp den på dem högre varven, annars får du byta till ett rör som är låg varvigt typ original röret.