Honda MT50 läcker olja ur förgasaren?!

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

BadCash
Elmoped
Inlägg: 2
Blev medlem: 21 juli 2017, 21:30

Honda MT50 läcker olja ur förgasaren?!

Inlägg av BadCash »

Håller på att fixa upp en gammal MT50 som ska säljas, trodde jag hade fixat det mesta när jag plötsligt upptäckte att det var en pöl olja ovanpå växellådan på vänster sida. Torkade rent och väntade några timmar, kollade igen. Verkade komma någonstans från mitten (höjdledes) av förgasaren, ovanför skarven mellan nederdelen av flottörhuset och resten av förgasaren, då det syns en liten pöl ovanpå den plana ytan ovanför skarven! Syns ingenting ovanför denna plana delen... Kopplar jag ur oljeslangen så kommer det inget ur den, misstänkte annars att det rann rak igenom oljepumpen och på nåt vis ut ur förgasaren (fråga mig inte hur!).

Fattar ingenting, kan inte se var det kommer ifrån... kan det finnas en mikroskopisk spricka någonstans i godset?? Det kommer även när bensin- och oljetank är demonterade, och kan som sagt inte se minsta droppe från några slangar eller någonting ovanför ovandelen av flottörhuset. Det luktar inte bensin, och konsistensen är precis som 2-taktsolja - kan det ändå vara så att det är bensin som så att säga avdunstat och lämnat kvar oljan?! Låter helt tokigt, men ändå lite logiskt på nåt vis... :shock:

Moppen går som den ska, kanske att det ryker lite mer än det gjort förr i tiden när den är kall. Men har haft i färdigblandad alkylatbensin i tanken då jag inte hade 2-taktsolja hemma och oljetanken är tömd eftersom jag meckade med ett läckage vid nivåglaset, så jag tänkte mest att det säkert är för att det kommer lite olja som finns kvar i slangar osv. från oljepumpen, samtidigt som det är oljeblandad bensin... men kan det vara så att något i förgasaren börjat läcka pga. alkylatbensinen?
Användarens profilbild
TheAndersson
Kinaraket
Inlägg: 864
Blev medlem: 12 juli 2014, 19:19
Ort: Where the grass is green and the girls are pretty

Inlägg av TheAndersson »

Om du ska sälja den kan du ju göra en snabb fuling o plugga slangen till oljepumpen o säga att du blandar direkt i tanken
Körkortet draget, ingen mer lek för mig på ett tag..

Audi A3 1.8T
Audi A3 1.8T (Krockad och skrotad)
Saab 9-3 2.0t (Skrotad)
Rieju Drac (Såld)
Honda MT5 (Såld)
Pgo Pmx
Speedfight 2
Puch Korado
BadCash
Elmoped
Inlägg: 2
Blev medlem: 21 juli 2017, 21:30

Inlägg av BadCash »

Tror som sagt inte att det kommer från oljepumpen...

Har inspekterat förgasaren mycket noga nu, skruvat av den osv. Verkar läcka en gnutta mellan flottörhus och förgasare, och det ser ut som att det blir nåt slags kapillärkraft som gör att bensinen tar sig upp de få mm från skarven och upp på den plana ytan!

Packningen är stenhård, har inte lyckats hitta ny som passar, så ska prova med en hemmatillverkad av sånt där packningsmaterial man själv klipper ut... går inte det så får det väl bli en ny för 500:- :/ Surt när den ska säljas, men lika surt för köparen om den står och läcker bränsle...
Skriv svar