Yamaha Dt50r -07 gick 60, går inte över 40 nu.

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

DCOYYS
Elmoped
Inlägg: 11
Blev medlem: 17 juli 2017, 20:52

Yamaha Dt50r -07 gick 60, går inte över 40 nu.

Inlägg av DCOYYS »

Tjenare!
För någon vecka sedan skaffa jag mig en dt och för några dagar sedan så tog jag den på en tur i trafiken för första gången och då gick den väldigt sköt, kom upp i 60km/h.
Sedan ställde jag in den för natten och två dagar senare drog jag ut med den igen och då börjar jag känna att när jag kom upp i 37km/h på högsta växeln så börja den låta som om jag ska växla, men det kan jag ju inte, så den går inte fortare framåt.
Så jag kan inte ligga på fullgas på högsta växeln (6:an).
Jag märker att jag behöver växla tidigare också. Kanske varför den inte når över 40.
Lite senare på dagen trodde jag att jag hade löst problemet, jag gasade väldigt långsamt på varje växel och då kom jag upp i lite över 50 (inte lika bra) men dagen efter så funkar inte detta, och går knappt upp i 40 och sedan går ner till 35/46.

Så frågan är vad problemet är och hur jag kan lösa det.

Kan inte så mycket inom detta så är tacksam för svar :)
OlleErikssons
Elmoped
Inlägg: 15
Blev medlem: 10 juli 2017, 11:14
Ort: Södertälje

Inlägg av OlleErikssons »

Vad var det du gjorde för att "lösa" problemet?
DCOYYS
Elmoped
Inlägg: 11
Blev medlem: 17 juli 2017, 20:52

Inlägg av DCOYYS »

OlleErikssons skrev:Vad var det du gjorde för att "lösa" problemet?
När jag trodde jag löst det? Jag ökade gasen ytterst långsamt så kunde den komma till 50.
Och så sluta det fungera sen.
OlleErikssons
Elmoped
Inlägg: 15
Blev medlem: 10 juli 2017, 11:14
Ort: Södertälje

Inlägg av OlleErikssons »

Hmm jag är rätt dålig på AM6 men det skulle kunna va kolvringarna.
DCOYYS
Elmoped
Inlägg: 11
Blev medlem: 17 juli 2017, 20:52

Inlägg av DCOYYS »

OlleErikssons skrev:Hmm jag är rätt dålig på AM6 men det skulle kunna va kolvringarna.
Okej, som jag skrev så kan jag inte så mycket om detta så vad kan va fel med kolvringarna eller rättare sagt hur ser jag att det är fel på dom?
Jag googlade så jag vet ungefär hur den ser ut.
moddlaren
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 413
Blev medlem: 8 november 2007, 19:35

Inlägg av moddlaren »

Prova att byta till ett storre huvudmunstycke.

Eller att flytta trottel nalen så hogt.det går

Later som att den inte orkar pga lite bransle.. troligen är pluggen i pipan dragen men dom har inte bestyckat upp.
moddlaren trimma lungt
DCOYYS
Elmoped
Inlägg: 11
Blev medlem: 17 juli 2017, 20:52

Inlägg av DCOYYS »

moddlaren skrev:Prova att byta till ett storre huvudmunstycke.

Eller att flytta trottel nalen så hogt.det går

Later som att den inte orkar pga lite bransle.. troligen är pluggen i pipan dragen men dom har inte bestyckat upp.
Fråga en polare och han sa att jag inte ska behöva byta munstycke eftersom den gick bra innan.

Du menar att den inte får tilräclligt med bensin in i motorn? Mjo jag tänkte på det också.

Mitt rör är nog inte urpluggat däremot kan den vara en hemmagjord plugg.

Fråga också en kompis vad problemet kunde vara och han sa att det kunde vara skit i förgasarn, eller att jag råkat ställa om kopplingen.
bombaklut
Elmoped
Inlägg: 5
Blev medlem: 27 juni 2017, 21:43

Inlägg av bombaklut »

det skulle kunna vara igensatt munstycke, det funkade först bra sen sögs de in lite skit å så blev flödet sämre, lätt att kolla så gör det.

de kan även vara ett smutsigt luftfilter så kolla de oxå.

om kolvringarna är dåliga kan du kolla med en kompmätare från tex biltema, häll i en liten skvätt (1tsk) 2takts olja i tändstiftshålet. mät först utan olja och sedan med, får du bättre komp med olja så är ringarna slitna.
kompmätarn är en grej du skruvar i tändstiftshålet, sedan kickar du 5-6 ggr å läser av.
vespa 50 -73
tomos quadro
korado
neos 2t -02
rm 250
yz 125
beluga 80
sr 500
DCOYYS
Elmoped
Inlägg: 11
Blev medlem: 17 juli 2017, 20:52

Inlägg av DCOYYS »

bombaklut skrev:det skulle kunna vara igensatt munstycke, det funkade först bra sen sögs de in lite skit å så blev flödet sämre, lätt att kolla så gör det.

de kan även vara ett smutsigt luftfilter så kolla de oxå.

om kolvringarna är dåliga kan du kolla med en kompmätare från tex biltema, häll i en liten skvätt (1tsk) 2takts olja i tändstiftshålet. mät först utan olja och sedan med, får du bättre komp med olja så är ringarna slitna.
kompmätarn är en grej du skruvar i tändstiftshålet, sedan kickar du 5-6 ggr å läser av.
Okej, har bett en mer kunnig person om att kolla detta du har skrivit, för jag vet hur delarna ser ut och så men inte hur jag ska göra eller vad jag ska tänka på (som sagt nybörjare på detta).

Kan inte kolla med kolvringarna då för har ingen olja hemma.
DCOYYS
Elmoped
Inlägg: 11
Blev medlem: 17 juli 2017, 20:52

Inlägg av DCOYYS »

Problemet fixat!
Den fick för lite luft så jag skruva på den där skruven på förgasarn (minns inte vad den heter).
Emiiaprilia01
Elmoped
Inlägg: 29
Blev medlem: 16 september 2017, 07:30
Ort: NT

Inlägg av Emiiaprilia01 »

Kan nästan svära på att du inte har nått komp i cellen. Kolla skicket på den o kolvringarna o gör kortet redo för beställning. förmodligen dags för nya kolvringar o möjligtvis ny kolv.
Skriv svar