Vad sjutton är det här för del? (Rieju Drac -04)

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Snubchurp
Elmoped
Inlägg: 2
Blev medlem: 23 juni 2017, 10:11

Vad sjutton är det här för del? (Rieju Drac -04)

Inlägg av Snubchurp »

Hej!

Har dammat av min gamla Rieju Drac RR -04. Ett problem som jag upptäckt är att den låter ovanligt illa, ungefär som att man plockat bort ljuddämparen på mopeden. Efter att ha kollat avgassystem och cylinder som visade sig intakta kunde jag lokalisera att ljudet kommer från en del som jag inte kunnat räkna ut vad det är för något.

På min modell så går ett mindre rör från kröken som i sin tur är kopplad till en gummislang som går upp till den här delen som är placerad strax under bränsletanken på mopeden ganska precis ovanför cylindern.

Har googlat massor men hittar inga vettiga svar mer än en bild på komponenten:

http://www.imgur.com/nmOAS3g


Nån som vet vad detta är och varför ljudet nu går via den?
Användarens profilbild
NizzePisse
Svårstartad skrothög
Inlägg: 333
Blev medlem: 17 oktober 2015, 12:00

Inlägg av NizzePisse »

Tror att det kallas EGR ventil, Vet inte mycket mer, låter antagligen då slangen inte sitter på helt.
Hellre omkörd och bortkommen än bortförd och omkommen.

Gilera Smt -08 -Såld
Gilera H@K -02 -Såld
CH Racing -06
Ducati 900ssie -98
Snubchurp
Elmoped
Inlägg: 2
Blev medlem: 23 juni 2017, 10:11

Inlägg av Snubchurp »

NizzePisse skrev:Tror att det kallas EGR ventil, Vet inte mycket mer, låter antagligen då slangen inte sitter på helt.
Du hade rätt på allt. Det jag hittat på nätet säger det är en EGR-ventil. Sen när jag kikade närmare på grejerna så var det mycket riktigt slangen som hade gått sönder (torkat ut) och det var den vägen ljudet gick. Satte dit slangen ordentligt och problemet löstes :) Tack!
Skriv svar