Ciao startar ej efter byte till nytt motorblock...

Allt som har med motor/trimning för "övriga mopeder" att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

BlueCiao
Elmoped
Inlägg: 1
Blev medlem: 21 juni 2017, 19:52

Ciao startar ej efter byte till nytt motorblock...

Inlägg av BlueCiao »

InläggPostat: ons jun 21, 2017 8:56 pm Rubrik: Ciao startar ej efter byte av motorblock...
Tjena,
Har en Ciao från nittiotalet som jag bytt en hel del prylar på (ex. 13.13-förgasare, sportluftfilter, koppling, tändspole, brytare, kondensator, tändstift, cylinder och kolv 50cc, packningar m.m)
Den startade hyfsat lätt med dessa nya delar men gick tragiskt långsamt, mätte upp max 31 km/h med gps.
Tänkte då att jag införskaffar nytt motorblock utan pluggat insug (har ingen pelarborr och ville inte ge mig på det med en vanlig borrmaskin) som jag köpte på tyska eBay.
Klöv motorn och installerade allting igen med nya packningar och packbox i det nya motorblocket. Ställde tändningen och dubbelkollade brytaravståndet efter att motorn var monterad på ramen.
Så långt allting väl men när jag sedan försökte trampa igång mopeden så är den mer eller mindre livlös! Har nu testat diverse olika munstycken (52, 60, 62, 66 och 72) och den enda gången som mopeden visat tendenser att hoppa igång var med 62-munstycket, den dog dock kort därefter och ville inte starta igen.
Har kollat gnistan som verkar bra samt även skiftat mellan originalavgasröret och ett 25 mm Jamarcolrör vid de olika startförsöken, utan framgång.
Tacksam för alla tips jag kan få kring vad som kan fela med detta nya motorblock!
Kan nämna att insuget på det nya blocket var öppet i en fyrkant på insidan av vevhuset, men det var nog åtminstone 3-4 mm till kanterna av den berömda "fyrkanten" som skall täta mot veven.
När motorn var ihopmonterad så drog jag runt den med en skiftnyckel vilket gick lätt och man hör hur det skapas ett sug inne i vevhuset när veven vrids runt.