Ciao med Polini 63cc

Allt som har med motor/trimning för "övriga mopeder" att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

HasseEd
Elmoped
Inlägg: 3
Blev medlem: 13 juni 2017, 11:00

Ciao med Polini 63cc

Inlägg av HasseEd »

Har en Ciao -73 med ett Polinikit 63cc sport (från Twostroke) med dellorto 13 samt trimpipa som jag inte får att gå riktigt bra. Enligt anvisningarna för kitet skall rekommenderat munstycke var någonstans mellan 52-56, har testat mig uppåt och är uppe i 60 nu men fortfarande går den snålt på soppa med tanke på stiftets färg. Stiftet är ett NGK b6hs.
Startar bra kall men är svårstartad varm den den stått några minuter.
Känns lite seg att köra och toppar knappt 50 km/h
Någon som har ett liknande setup som har några råd ?

/H
Användarens profilbild
Speedway
Kinaraket
Inlägg: 910
Blev medlem: 9 januari 2013, 20:13
Ort: Stockholm

Inlägg av Speedway »

Är brytarna inställda? Ska stå på 0.4mm
Har du tagit bort pluggen samt borrat insuget till 13mm?

//Elias
Utför motorrenoveringar, cylinderbyte, kolvbyte M.M!
Kontakta mig på Pm eller på eliasj19@hotmail.com
HasseEd
Elmoped
Inlägg: 3
Blev medlem: 13 juni 2017, 11:00

Inlägg av HasseEd »

Brytarna ställda på 0,4 och är nästan säker på att det inte sitter någon plugg där, 13 mm invändigt ända in till vevslängen. Satt det plugg på de riktigt tidiga modellerna ? Ska försöka ta en bild när jag kommer hem, går det att länka in en bild i inlägget ?
Speedway skrev:Är brytarna inställda? Ska stå på 0.4mm
Har du tagit bort pluggen samt borrat insuget till 13mm?

//Elias
Användarens profilbild
TheAndersson
Kinaraket
Inlägg: 864
Blev medlem: 12 juli 2014, 19:19
Ort: Where the grass is green and the girls are pretty

Inlägg av TheAndersson »

Japp, du högerklickar på bilden du laddat upp på valfri sida ( ex imgur.com ) väljer "kopiera bildlänkadress".

När du sedan skriver inlägget så kan du se massa knappar du kan trycka på ovanför textboxen, där ska du trycka på "img", klistra sedan in länk och tryck på samma knapp som då heter "img*".

När du är klar ska de se ut "Bild"

Är de flera bilder så upprepar du processen så du får Bild Bild Bild osv
Körkortet draget, ingen mer lek för mig på ett tag..

Audi A3 1.8T
Audi A3 1.8T (Krockad och skrotad)
Saab 9-3 2.0t (Skrotad)
Rieju Drac (Såld)
Honda MT5 (Såld)
Pgo Pmx
Speedfight 2
Puch Korado
HasseEd
Elmoped
Inlägg: 3
Blev medlem: 13 juni 2017, 11:00

Inlägg av HasseEd »

Då har jag plockat av förgasaren och mätt och får det till ca 11,5 mm invändigt i insugningsröret. Inga tecken på att det någonsin suttit ngn plugg. Vet historian om mopeden(äldre farbror som ägare) och tror ingen någonsin rört motorn, har t.o.m. typintyget för mopeden :D

Hängde dit ett 66 munstycke igår och då gick den mycket bättre samt var mer lättstartad varm.

http://i.imgur.com/wOVNpF4.jpg
http://i.imgur.com/ByTD9z1.jpg
fremar
Elmoped
Inlägg: 5
Blev medlem: 10 augusti 2017, 13:46

Inlägg av fremar »

HasseEd skrev:Då har jag plockat av förgasaren och mätt och får det till ca 11,5 mm invändigt i insugningsröret. Inga tecken på att det någonsin suttit ngn plugg. Vet historian om mopeden(äldre farbror som ägare) och tror ingen någonsin rört motorn, har t.o.m. typintyget för mopeden :D

Hängde dit ett 66 munstycke igår och då gick den mycket bättre samt var mer lättstartad varm.

http://i.imgur.com/wOVNpF4.jpg
http://i.imgur.com/ByTD9z1.jpg
Hej, fick du någon ordning på inställningen. Jag har en likadan, från 1972 som jag inte heller kunde se någon plugg på i insuget, tror det var ca 11,5 mm var lite svårt att komma åt med skjutmåttet. Jag har bytt till 13-13 Dellorto förgasare på min och så bytte jag originaavgasröret mot ett Giannelli Original Power Avgas. Provade mig fram med lite olika munstycken igår och med 52 verkade den gå bäst, toppade ca 49 km/h, men problemet är att den inte vill gå på mindre gas när den blir varm.

Startar lätt och fint kall, och går på tomgång. Sen när jag kört en stund och den blivit varm så slutar den gå när jag saktar ner. För att få igång den måste jag trampa eller rulla nerför en backe med full gas då går den igång igen.

Skulle även byta rem och bakre remskivan, beställde ett paket med 80 mm skiva och rem. Dock var skivan som satt där redan 82 mm och remmen till paketet var för kort så det verkar skilja något mot nyare Ciao.
Skriv svar