Måste byta tännstift varje vecka

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

FränaGrejor
Elmoped
Inlägg: 7
Blev medlem: 4 oktober 2015, 07:18

Måste byta tännstift varje vecka

Inlägg av FränaGrejor »

Hej, jag har en Derbi Senda sm xtreme 05 och har bytt kolv och cyllinder för några veckor sedan (Detta är cyllinderkitet http://www.twostroke.se/product.asp?product=10991).
Efter en vecka av körandet så ville han inte gå igång, detta hade hänt en gång innan jag bytte cyllinder och den hade samma syntom som då, så jag bytte tännstift och sedan startade den på första kicken (Syntomen var att den startade och höll igång under en till två sekunder sedan dog den eller så tände den inte alls).
Då jag kollade gnistan på tännsiften så har det antingen varit en gul gnista eller så har jag hört en gnista men inte sätt den. Nu har jag bytt tännstift ett par gånger under en månad vilket man inte ska behöva göra.
Jag är ganska ny till moped mekeri och vet inte vart jag ska börja felsöka eller är det någon som vet vad det kanske kan bero på?

Jag har använt tännstiften br8es och br9es använde jag precis innan jag bytte cyllinder och kolv.

Edit:
Efter 7 km körning så ser tännstiftet ut såhär
Bild


Och då det inte funkar längre. (vet inte hur långt)
Bild
YT Loffe
Elmoped
Inlägg: 3
Blev medlem: 8 maj 2017, 07:05
Kontakt:

Inlägg av YT Loffe »

Vad är de för tändstift? Tro det är de som är problemet, att de är fel tändstift. Annars är de att du har en alldeles för snål blandning då tändstiftet inte har nån färg.
Användarens profilbild
TheAndersson
Kinaraket
Inlägg: 864
Blev medlem: 12 juli 2014, 19:19
Ort: Where the grass is green and the girls are pretty

Inlägg av TheAndersson »

Står ju va han har för tändstift, jag skulle testa ett br7es, de tror jag är vad jag använt på mina originala mopeder. Se även över jord till tändspolen o se så alla kontakter sitter som de ska :)
Körkortet draget, ingen mer lek för mig på ett tag..

Audi A3 1.8T
Audi A3 1.8T (Krockad och skrotad)
Saab 9-3 2.0t (Skrotad)
Rieju Drac (Såld)
Honda MT5 (Såld)
Pgo Pmx
Speedfight 2
Puch Korado
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Se över förgasarinställningarna, om motorn får för mycket soppa dräper man lätt tändstift. Fel värmetal kan också ge samma resultat, så det kan vara ett lämpligt nästa steg om förgasarinställningar inte räcker.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
YT Loffe
Elmoped
Inlägg: 3
Blev medlem: 8 maj 2017, 07:05
Kontakt:

Inlägg av YT Loffe »

Sorry såg inte att de drog där när jag kommenterade. Jag skulle nog gå upp i munstycke då du verkat ha rätt tändstift. De ska inte vara så vitt när man kört 7 km. De borde vara ljusbrunt eller iallafall svart. Gå upp några storlekar i munstycke Kanske?
Emiiaprilia01
Elmoped
Inlägg: 29
Blev medlem: 16 september 2017, 07:30
Ort: NT

Inlägg av Emiiaprilia01 »

Ifall det är vitt när du börjar o svart efter ett tag är det för mycket bensin eller olja. ha br9es o titta över hur mycket olja du slår i (ifall du slår i själv, annars kan du skita i det). Annars föreslår jag att du går ner 8 storlekar i munstycke.
Skriv svar