Rieju startar ej efter cyllebyte

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Robban.H
Elmoped
Inlägg: 12
Blev medlem: 9 april 2015, 13:30

Rieju startar ej efter cyllebyte

Inlägg av Robban.H »

Jag köpte nyligen en 70cc airsal sport och nu när den är monterad så startar den ej, det går att rulla igång den men man måste hålla den på halv gas annars dör den och den sluddrar riktigt mycket, det går att köra men det riktigt slött och um man släpper gasen bara dör den, jag har 16mm förgasare och har prövat alla munstycken från 76 till 122. Den tidigare cylindern fick en skada så kolvringen blev delad i två delar och all kompression försvann. Någon som har någon idé hur jag ska få den o funka?
teddylou
Elmoped
Inlägg: 110
Blev medlem: 9 juni 2016, 22:57

Inlägg av teddylou »

Har du rört luftskruven eller tomgångsskruven?

Luftskruven ska vara 1,5 varv ut ungefär. Det är grundinställningen.

Tomgångsskruven ska vara så pass inskruvad att mopeden kan hålla sig vid liv, men springan under trotteln ska vara runt 2 millimeter som max.

Börja med det största munstycket du har och jobba dig neråt. Kom ihåg att huvudmunstycket främst reglerar bensinflödet vid 3/4 gas och uppåt, så om den inte har någon tomgång så är det antagligen inte huvudmunstycket som är felet.
Om man säger
Robban.H
Elmoped
Inlägg: 12
Blev medlem: 9 april 2015, 13:30

Inlägg av Robban.H »

Luftskruven är enligt grundinställningen och har prövat ändra tomgångsskruven men får ingen tomgång alls, jag hade det problemet tidigare innan jag bytte cylindern, fick alltid hålla lite gas för att hålla igång den. Hade skruvat på tomgångsskruven då med men blev varken någon skillnad i varvtal när jag skruvade ut och in den.
Emiiaprilia01
Elmoped
Inlägg: 29
Blev medlem: 16 september 2017, 07:30
Ort: NT

Inlägg av Emiiaprilia01 »

Gå ner i munstycke o skruva in luftskruven helt. Gasa upp motorn försiktigt fortare o fortare o ifall det ändå inte fungerar så ett måste du köpa större förgasare men framförallt avgassystem. Har liksom 21mm förgasare med metrakit thrower avgas med 50cc liksom. Våga trimma haha
Skriv svar