Moppen överhettar?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Fräkäri
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 11 maj 2016, 14:44
Ort: Finland, Vasa

Moppen överhettar?

Inlägg av Fräkäri »

Tja.
Har kört trimmat ett tag nu, men några dagar sedan började temp-lampan lysa efter jag kört ett tag. Vid vidare undersökning börjar den alltid lysa efter ca 10 min av körning.
Så jag tänker den överhettar. Jag byter kylarvätskan, luftar kylaren, kollar termostatet ( det funkade fint ). Men lampan börjar ändå lysa. Så jag drar slutsatsen att det är ett elfel.
Lampan beter sig dock lite underligt. Vid låga varv så lyser den klart, men när man varvar den riktigt ordentligt, även i neutral utan fartvind, slocknar den genast.

Finns det fler orsaker till överhettning jag borde beakta? Om ni har några ideér, berätta gärna.

Edit: modellen det gäller är en 2015 sx50 me piaggio motorn.
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

Felbestyckad förgasare kanske? och att lampan lyser vid låga varv och släcks vid högre varv beror nog på att den kyler bättre då kylarvätskan cirkulerar bättre=bättre kylning.
Fräkäri
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 11 maj 2016, 14:44
Ort: Finland, Vasa

Inlägg av Fräkäri »

hmm har 98 str munstycke just nu. Tändstiftet är llite mer mot svarta sidan från "Oboy-brun". Den borde väl inte överhetta om det är lite för stort? När man kört märker man inte att den skulle gå "lent". Sjukt bra respons på höga hastigheter även.
Emiiaprilia01
Elmoped
Inlägg: 29
Blev medlem: 16 september 2017, 07:30
Ort: NT

Inlägg av Emiiaprilia01 »

Har du väldigt mycket olja? Blandar du själv? ifall du gör så testa att dumpa i lite mindre då olja försämrar kylförmågan då bensinen ofta är den som kyler bäst efter vatten. Bensin blir KALLT!!
Skriv svar