Rieju mrt 2010 går pissigt

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Rangedweed
Elmoped
Inlägg: 6
Blev medlem: 9 april 2017, 19:03

Rieju mrt 2010 går pissigt

Inlägg av Rangedweed »

Min Rieju mrt när jag köpte den gick skit bra (58 på mätaren) bra axx, bara allmänt bra. Sedan skulle jag vara duktig och pilla på förgasaren vilket inte var så smart eftersom jag hade ingen aning om hur man gjorde så den blev skit dåligt inställd och gick skitdåligt. Sedan hjälpe min kompis mig med att ställa in förgasaren rätt. Nu är förgasaren bra inställd men moppen går fortfarande skit. När det är kallt ute så går den ok! Sen när jag kört kanske 2km så dör den på full gas. Jag kan inte gasa för den tänder typ inte. Jag har ingen aning vad som är fel. Jag körde till skolan idag men då var jag tvungen att hålla in choken för att moppen ens skulle gå framåt. Utan choken så dör den bara.

Jag har ingen aning vad som är fel, Jag vet inte varför. Jag var på en verkstad och då sa han nåt om att det kunde varit skit i förgasaren. Isåfall hur löser jag det? Min polare sa att det är tändspolen som krånglar, kan det vara de?

Tack i förhand
moddlaren
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 413
Blev medlem: 8 november 2007, 19:35

Inlägg av moddlaren »

Behöver du choka när du kör går den.för magert.. pröva att sätta i ett storre huvudmunstycke.
moddlaren trimma lungt
Rangedweed
Elmoped
Inlägg: 6
Blev medlem: 9 april 2017, 19:03

Inlägg av Rangedweed »

ja! ibland behöver jag choka ibland inte. När jag kör på max varv så låter den Rrrrrrrrrrr (typ haha svårt och förklara)

Tror det har med för lite luft och göra ingen aning.

Det här med byta munstycke... Om jag kollar på twostroke så finns det ju olika millimeter på munstyckerna, det finns 5 och 6 mm vad ska jag ha?

Funderar även på att dra pluggen. Vad rekommenderar du/ni ifall jag ska dra pluggen, hur stort munstycke samt vilken millimeter. (länka gärna)

Kan man "dreva ner" moppen så den går lite slöare eftersom dragen plugg på min går rätt fort, upp mot 70-80.

Tack i förhand!
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Skruva inte på luftskruven, för du kommer nog inte greja det ändå känns det som, då blir det bara ytterligare en tråd...
Gör som moddlaren säger och sätt i ett större huvudmunstycke, kom ihåg att man hellre har ett som är något för stort än för litet!
Och om du ska ha 5 eller 6 mm munstycke beror på din förgasare.
Ta reda på vilken förgasare du har, det står allt som oftast PÅ förgasaren, så spring ut och kolla, googla så får du snabbt och enkelt fram svaret du letar efter.

Om du bestämmer dig för att "dreva ner" den, så att den får lägre toppfart så blir den även rappare.
Då kommer den att varva ur varje växel väldigt fort...
Bara så att du är medveten om det!
Kommer dessutom dra mer bensin då det blir svårare att hålla sig på låga varv då den har mer ork och gärna accelererar upp...
Men du gör som du vill!

Psst, 70-80 km/h med enbart dragen plugg låter lite grann som när man ska berätta om hur stor fisken man fångade var ;) ( Jo den var cirka 40 cm.. Mellan ögonen... Bara fotografiet vägde 8 kg... ;) )
Skriv svar