Bakdämpare Derbi DRD Racing

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Emret14
Elmoped
Inlägg: 12
Blev medlem: 3 juni 2015, 10:09

Bakdämpare Derbi DRD Racing

Inlägg av Emret14 »

He,j då min bakdämpare har börjat läcka olja så undrar jag om det är farligt att fortfarande köra med den?
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Det är en ganska simpel uppgift, att renovera gaffleln.
Har en polare som jag kan använda som exempel.
Vi körde cross i skogen, Påväg till en crossbana, och helt plötsligt så började hans gaffel att läcka olja och vi visste att det är dags att renovera de, men vi körde på ett tag till då det bara var ett par droppar (trodde vi).
Väl framme vid banan tog vi ett eller 2 lugna varv för att lära känna banan, och därefter så kör vi järnet!
Stack om honom precis innan ett ganska stort hopp och så tog det ett par sekunder innan jag tänkte att: "vad fan hände nu? Han kommer aldrig..."
Så jag vände och då låg han ner bredvid crossen, då hade han ramlat pga att dämparen slog i helt och hållet så han kastades över styret.
Som tur var klarade han sig lindrigt undan med en stukad handled, men det kunde gått väldigt illa!

Så fixa gaffeln fort fort fort! :)

Edit: såg precis att du skrev bakdämparen... Men det är samma sak, nästan värre! Fixa det!
Användarens profilbild
NizzePisse
Svårstartad skrothög
Inlägg: 333
Blev medlem: 17 oktober 2015, 12:00

Inlägg av NizzePisse »

Bakdämparna på mopeder går oftast inte att renovera, är kanske iofs gasdämpare på drd?
Hellre omkörd och bortkommen än bortförd och omkommen.

Gilera Smt -08 -Såld
Gilera H@K -02 -Såld
CH Racing -06
Ducati 900ssie -98
Emret14
Elmoped
Inlägg: 12
Blev medlem: 3 juni 2015, 10:09

Inlägg av Emret14 »

NizzePisse skrev:Bakdämparna på mopeder går oftast inte att renovera, är kanske iofs gasdämpare på drd?
är inte så insatt i just va det är för skillnader på gas å olje men gissar ju på att det är olje då det rinner olja ur den å har kollat lite på youtube å ser ut som det bör kunna gå att renovera om man får tag i rätt grejer :o
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Alla "normala" dämpare innehåller olja, dämpningen görs genom att oljan tvingas genom små hål (utförandet varierar), det speciella med så kallade gasdämpare är att dom även innehåller kvävgas med ett visst övertryck.

Som sagt är moppedbakdämpare vanligtvis inte renoverbara, men alla regler har väl undantag. Fixa snarast, köregenskaperna blir otrevliga och farliga när oljan läckt ut.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Skriv svar