CDI:n trasig?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

jackemannen
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 24 augusti 2016, 11:28
Ort: Danderyd

CDI:n trasig?

Inlägg av jackemannen »

Hej, efter bytet till ostrypt CDI och blackbox använde jag en vinkelomkopplare för att seriekoppla pickup kabeln och den röda blackbox kabeln. Mopeden startade inte alls. Trodde det var den tjocka tändkabeln som går till tändhatten som inte satt åt ordentligt så jag tryckte in den hårt som fan. Den startade ändå inte. Tog av blackboxen och den ostrypta CDI:n och satte på den nya, efter den där vinkelomkopplaren så kapades ju min pickup kabel men jag tror jag lyckades fixa den med vinkelomkopplaren jag fick med i blackboxen. Satte på allt som det skulle men den startade fortfarande inte. Kollade runt lite och det visade sig att man skulle skruva ut tändkabeln som går till tändhatten och inte dra ut den ur orginal CDI:n, så jag kapade den skadade delen av tändkabeln och skruvade in den väldigt bra. Men såklart, den startar fortfarande inte. Har kickat som fan, kanske tändstiftet behöver torkas av lite, ska köpa tändstifts nyckel nu i veckan. Kanske det kan vara den kapade pickup kabeln som är helt pajj och vinkelomkopplaren inte hjälper alls. Kanske CDI:n är kortsluten och måste bytas? Finns det någon risk att hela skiten är sönder? Jag vet inte vad som är mest troligt, all hjälp uppskattas!!!
Derbi
Användarens profilbild
NizzePisse
Svårstartad skrothög
Inlägg: 333
Blev medlem: 17 oktober 2015, 12:00

Inlägg av NizzePisse »

Cdi:n går att testa i de flesta mopedaffärer. Bara att höra av sig och kolla om de har utrustningen som behövs.

Testa med en multimeter om tändkabeln är hel innuti.

Är tändstiftet helt? Tänder på rätt sätt?
Hellre omkörd och bortkommen än bortförd och omkommen.

Gilera Smt -08 -Såld
Gilera H@K -02 -Såld
CH Racing -06
Ducati 900ssie -98
Skriv svar