Sida 1 av 1

Bultaco astro 04:a (samma som Derbi Senda drd 00-05)

Postat: 26 mars 2017, 22:49
av HoridMatec
Hej, har en bultaco astro 04. (samma som Derbi Senda drd 00-05) när jag kör så klarar den upp till 3:an sen smäller det från avgasröret eller ljuddämparen och den blir så varm att det ryker ifrån avgasröret där den går in i cylindern, vad är felet?

har orginal cylinder,orginal förgasare (80 munstycke) effektrör,

har bytat topppackning samt cylinderfots packning o.s.v

bytat packningar till insuget

testat 3 olika tändstift, br8hs funkar bäst,

edit: sen när den har blivit varm så går den inte alls att köra med, den böar och smäller utav helvete...

Postat: 27 mars 2017, 08:55
av Raggarn1337
Bytt munstycke när du monterade dit ett effektrör? ;)
Dock så borde den inte smälla pga ett för litet munstycke...

Postat: 27 mars 2017, 09:12
av HoridMatec
Jag köpte den som den var, har ej gjort något med den motormässigt utom packningar.

köpte den maj 2016 och den gick klockrent tills september 2016, och då satt det 76 munstycke,orginal förgasare,orginal cylinder, effektrör, och sportfilter.

sen började den klödda smått efter jag hade kört på på en håla på en grusväg på väg till havet och då började den "böa" och ha sig, sen någon vecka efter skulle jag köra till en kompis och då tvärnita den och bakhjulet låste sig, så bogsera hem den i friläge och tog av cylindern och sånt och smörjde sen gick det igen, fast den "böade" fortfarande och small, så bytade packningar och satte på ett 80 munstycke då den inte gick riktigt bra på 76,

jag har kollat kylningen och allt det funkar som det ska,

nu när jag kör så går den upp till 3:an om jag har tur men så fort den blir varm så låter det som en raket från avgasröret/dämparen typ "pssss" sen en jävla smäll,

har kollat membranet också och det ser helt okej ut.

det enda jag kan tänka mig just nu är tändplattan eller cylinderkits byte, men har ingen aning..

Postat: 28 mars 2017, 13:03
av HoridMatec
Har pratat med Mohlins i Kristianstad, dom tror det är något el fel?kan det stämma?

EDIT: här är ett ljudklipp hur den beter sig.

https://www.youtube.com/watch?v=b48dIiP ... e=youtu.be

Postat: 28 mars 2017, 15:36
av Raggarn1337
Låter som att munstycket är på tok för litet!
Sedan så kan det även vara elfel.
Hur ser gnistan ut? Stor och stark eller liten och fjuttig?

Postat: 28 mars 2017, 16:12
av HoridMatec
Gnistan ser ganska ok ut, kanske lite svag.

EDIT: var ute och kollade, ser knappt gnistan när jag håller mot avgasröret, antar då att cdi boxen är paj,

Postat: 28 mars 2017, 17:20
av Raggarn1337
Du ska ha tändstiftet mot cylindern, inte avgasröret.
Testa en gång till och berätta hur det såg ut :)

Postat: 28 mars 2017, 18:16
av HoridMatec
ok, gjorde det precis, ser ut lika dant som när jag gör det på avgasröret, ganska svag gnista, men man ser den iaf.

EDIT: Gnistan är mer vitaktigt än blåaktig,, betyder att det är något fel i el väg?

Postat: 29 mars 2017, 04:50
av Raggarn1337
Färgen på gnistan kan variera. Men tar jag min hoj som ett exempel så får jag en fin, stark och blå (violett) gnista.
Testa med att byta tändstift.
Ingen skillnad? Testa att byta tändhatt och kabel.
Är det inte det felet så kanske du kan se om du kan låna en kompis CDI, ifall du känner någon som har en likadan dvs.

Postat: 29 mars 2017, 10:49
av HoridMatec
Okej. Blir samma sak med dem andra tändstiften. Men tack för hjälpen. Jag kommer lägga en beställning på en ny cdi och tändkabel o tändhatt. Samt huvudmunstyckes sats så den blir rejält inställd. Förhoppningsvis kommer den gå fint sen. Ska beställa en airsal 70 cc också. Tack igen. Återkommer hur det har gått med den när jag slängt på de nya sakerna. Kan dock inte beställa förrän den 19e. Så får klara mig utan 2 veckor till hehe