Sida 1 av 1

Derbi Senda Dra bakan

Postat: 23 februari 2017, 21:59
av MarcusIsacson01
Tjenare!
Har en Derbi Senda Xtreme 2005a med ett högvarvigt Turbokitrör
och 12/52 drevning. Jag har också slängt på en IGM höjningsats på högsta inställningen.
Men det är skitsvårt att komma upp på bakhjulet och jag har fan försökt allt...
Kollat på många videos som t.ex NTK's mm. Men det blir aldrig bra.

Vad gör jag för fel eller har jag en dålig setup för wheelies?
Tacksam för svar.

Postat: 23 februari 2017, 23:24
av Raggarn1337
"Setup för wheelies"? Det var bland det värsta jag hört...
För det första så går det att stegra med vilken moped som helst, original eller inte.
Sedan så finns det ju olika tekniker beroende på om det är crossmoped eller scooter.
Man kan "gunga" upp den genom att trycka ner den i fram så att gaffeln trycks ihop lite grann och sedan är det bara att rycka bakåt i styret.
Med crossmopeder går det att göra likadant men oftast så är det enklare att ligga på en låg växel (1-3:an) och dra in kopplingen, varva upp och släppa kopplingen igen.

Så går den inte upp genom att du varvar upp den och släpper kopplingen så får du helt enkelt rycka i styret då med.
Träning ger färdighet! :)

Postat: 24 februari 2017, 10:20
av MacGyver84
Om den är höjd mycket bak blir det inte svårare att få upp mopeden då? och sen ha ett tk på det som vill ha höga varv det låter ju inte optimalt det är inte omöjligt att få upp den men ändå.

Postat: 24 februari 2017, 12:32
av NizzePisse
Om den är höjd så borde den vara enklare att få upp, TK är ett av de högvarvigaste rören som finns. Om man vill satsa på att stunta så borde man kanske skaffa ett leovince eller något annat lågvarvigt.

Postat: 24 februari 2017, 12:41
av Raggarn1337
Högvarvigt är (för mig åtminstone) optimalt för att få upp på bakhjulet.
Tvåtaktsmotorer ska vara högvarviga ;)
Sen om den är höjd eller inte kvittar, den är ju väldigt låg original så en höjning gör den ju bara "normalt" hög som en riktig cross.

Varva upp och släpp kopplingen, går den inte upp på bakhjulet så har du antingen ingen effekt som helst pga felinställd förgasare eller så gasar du helt enkelt inte tillräckligt. :P

Postat: 5 oktober 2017, 19:40
av 990224
jag skulle rekommendera och köra lågvarvigt för stunt, ja man brukar säga att crossmopeder ska vara högvarviga men när det kommer till o stunta är den mycket skönare med lågvarvigt.

skillnaden är ganska stor, med högvarvigt får du kanske lättast upp den när du kör i 50 - 60 beroende lite på hur möe moppen toppar annars kanske 70-80 eftersom effekten kommer på dem högra varven så klart beror det ju på vilken växel du har också!

Men med lågvarvigt kan du få upp den stilla ståendes i ettan bara genom o gasa kan få upp min i 10 - 20 km/h och då toppar den 60/65.