Derbi går konstigt...

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

kamelåså
Elmoped
Inlägg: 38
Blev medlem: 28 augusti 2016, 20:29

Derbi går konstigt...

Inlägg av kamelåså »

Har precis satt ihop min Derbi och när man kör och kommer upp i varv (typ 8000) så rusar den upp som fan i varv till typ 10k och stannar där, men det känns inte som att den driver. Är detta det som kallas kopplingsslir?

Lamellerna såg fina ut när jag satte i dom, använde Biltemas racing 10w40.
kamelåså
Elmoped
Inlägg: 38
Blev medlem: 28 augusti 2016, 20:29

Inlägg av kamelåså »

Verkligen ingen som vet?
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Är den original eller är den trimmad?
Är den original så kan du nästan utesluta att den slirar.

Har du satt på ett effektrör så kan det vara så att den har effektkurvan från och med 8k rpm och därmed ganska fort rusar upp till 10k rpm så kan det vara så att du har en strypt CDI som stryper vid 10k rpm.

Detta är givetvis endast en spekulation så det behöver inte alls stämma.
Det bästa vore om du kunde filma, slänga upp på Youtube och länka den här, då blir det mycket enklare att hjälpa till då man förstår hur den beter sig. :)
kamelåså
Elmoped
Inlägg: 38
Blev medlem: 28 augusti 2016, 20:29

Inlägg av kamelåså »

Raggarn1337 skrev:Är den original eller är den trimmad?
Är den original så kan du nästan utesluta att den slirar.

Har du satt på ett effektrör så kan det vara så att den har effektkurvan från och med 8k rpm och därmed ganska fort rusar upp till 10k rpm så kan det vara så att du har en strypt CDI som stryper vid 10k rpm.

Detta är givetvis endast en spekulation så det behöver inte alls stämma.
Det bästa vore om du kunde filma, slänga upp på Youtube och länka den här, då blir det mycket enklare att hjälpa till då man förstår hur den beter sig. :)
Yes har beställt ett fäste till gopron så ska filma och visa när jag får fästet, den funkade fint innan jag klöv motorn, tror inte det ska vara cdi för när jag varvar på tomgång så varvar den ur helt. Den är ganska trimmad med 73cc airsal sport & metrakit thrower bla, men detta satt även på innan jag klöv och då hade jag inga problem alls. tack för svar :)
kamelåså
Elmoped
Inlägg: 38
Blev medlem: 28 augusti 2016, 20:29

Inlägg av kamelåså »

Var ute och provkörde lite idag...när den börjar tokvarva och man växlar upp så stannar den liksom på samma varv, vilken växel man än går till så stannar den o tjuter på 10k varv och tror inte den driver alls men vågar inte gasa såpass länge tills jag känner... kan det vara tändningen ändå? Jag var noga med att sätta spåret på rätt ställe osv.
Skriv svar