Powervalve 80cc HyperDrac

Här kan du visa upp ditt projekt som inriktar sig på cross och supermotard. Inga frågor i detta forum!

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

CrescentRaggaren
Elmoped
Inlägg: 22
Blev medlem: 5 juli 2016, 22:30
Ort: Övertorneå

Powervalve 80cc HyperDrac

Inlägg av CrescentRaggaren »

Twostrokerider Powervalve HyperDrac


Alla uppdateringar är inlagda under spoilers, och allt är i kronologisk ordning med äldst längst upp.

Trådstart 12/2-2017
[spoiler]
Hallå i stugan era mopedfantaster! :)
Har tidigare lagt upp en del på Facebook, men tänkte göra en tråd här också om Dracen :)
Det är alltså vad jag vet en Rieju Drac rr sm -04

Inköptes sent på sommaren 2016 och stod undanstoppad till ungefär en vecka sedan. Själva moppen är i mitt tycke ingen ögonsten, men det var ju inte själva tanken när jag köpte den heller.

Efter en del sökande och funderande bestämde jag mig för vilken setup den ska ha, den var allt ifrån billig. Men som Rexxy en gång sa "En hobby får kosta hur mycket som helst".

Setup:
Doppler competition vevparti
Athena 80cc Powervalve cylinderkit
Bidalot Racing Factory MX Avgassystem till 80cc, överliggande
Stage6 R/T PWK 28mm förgasare
Stage6 Vforce 3 reedventiler
Malossi Shortneck 35mm insug
MVT Tändning Digital Direct
MVT Kopplingskit 5 lameller


Bild: Bild

Luftfilter kommer jag beställa senare, vet inte vad jag ska ha. Kom gärna med förslag.

Här är en bild på hur Dracen ser ut i dagsläget, som sagt ingen ögonsten: Bild


Detta är gjort i dagsläget (12/2-2017)
• Motorn är urlyft ur ramen, isärplockad samt tvättad utvändigt och invändigt
• Blocket är matchportat
• Cylinder och topplock provmonterat
• Varenda gänga på motorn genomgången med gängtapp/snitt, någon har visst dragit lite väl hårt :P

Motorn:
Bild
Provmontering av cylinder:
Bild
Blocket matchportat:
Bild
Powervalven:
Bild
Port-bilder på cylindern:
Bild Bild Bild

Och nej, det är inget fel på cylindern som många påstår. Reporna SKA vara där, de samlar upp oljan och förbättrar smörjningen. Färgskillnaden försvinner när kolven har vart upp och vänt första gången. Det var en som påstod att honing förstör nikasil, vilket det inte gör. Det finns speciella honingsverktyg för just nikasil. Om man kollar noga så ser man att reporna i cylinderloppet går kors och tvärs, det är från honing och ska nämligen vara där.

Började polera lite på blocket idag för att se om det skulle bli snyggt. Tog autosol och dremel, började inte ens glänsa efter en kvart på samma område, så det blir nog till att lacka den istället :)

I dagsläget vet jag inte riktigt om jag ska lacka om moppen eller inte. En drac kan vara svår att få fin överhuvudtaget. Och någon tidigare ägare har även bytt bort sm däcken, och eftersom att det är så dyrt med sådana så blir det billigare väg/offroad däck. Dessutom är det ju alltid roligare att köra ifrån folk med en moppe som ser risig ut, så jag vet inte riktigt vad jag ska göra.

Kommer att uppdatera denna tråden så ofta jag hinner och orkar :)

[/spoiler]


Uppdatering 13/2-2017
[spoiler]
Go kväll på er! :)
Idag har jag inte hunnit med så mycket eftersom att skotern har varit prio ett, den hade nämligen en läcka i kylsystemet.
Hur som helst så har jag inte gjort mer än att applicera grundfärg på motorn idag, men det är ju mer än ingenting iallafall :)

Bild på motorn:
Bild
Bild

Jag lackade även oljepumpskåpan, den lackades separat. Oturligt nog så råkade jag klanta till det så färgen började rinna. Men det är väll inte hela världen, får väll fixa till det imorgon.
Bild

Vet ännu inte vilken färg motorn ska vara, silver känns rätt så det kommer nog blocken och kopplingskåpan bli, men däremot oljepumpskåpan kanske skulle vara snygg att ha svart? Något måste man ju ha som matchar den svarta förgasaren, kom gärna med förslag :)

[/spoiler]

Uppdatering 14/2-2017

[spoiler]

Hej på er!
Idag blev det tyvärr inte mycket gjort heller, men det är ju ingen brådska. Det jag gjort idag är iallafall att lacka färdigt motorn, jag har även installerat ramlager i blockhalvorna. Däremot oljepumpskåpan blev inte som jag tänkt mig, färgen bara rann av... Kanske det var fel färg eller så, grundfärgen fäste iallafall. Men jag vet inte riktigt om jag ens ska ha på den, då jag inte kommer använda oljepumpen.

Bild på motorn i nuläget:
Bild
Bild

Bild på den misslyckade oljepumpskåpan:
Bild

Kommer tyvärr inte kunna göra mer innan jag fått ny växelaxel från Twostroke eftersom att förra ägaren verkar ha haft nån cirkus ovanpå växelspaken så hela axeln har böjt sig. Man får inte ens ihop blocken när den är på plats... Så nästa uppdatering blir nog inte innan fredag eller lördag, ha det bra sålänge :)

[/spoiler]

Uppdatering 15/2-2017

[spoiler]

Hej igen :)
Kom på att jag inte alls behöver vänta på delarna, kan ju göra resten medan jag väntar. Idag har jag monterat vevpartiet i "kopplingsblocket", tajmat in balansaxeln med veven, och monterat växellådan.

Bild
Bild

Jag lyckades dock åstadkomma en stor miss, jag monterade distansen mellan packboxen och vevaxeln utan att ha satt oringen dit :/
Visste inte att det skulle vara en sådan där eftersom att det inte satt en där när motorn plockades isär. Jag ska försöka pilla ut den med en liten mejsel utan att söndra packboxen, borde ju gå utan problem :)

Och om ni undrar varför det är tejp på utgående axel(den drevet ska vara på) så beror det på att shimsen inte ramlar av ifall man gör så :)

[/spoiler]

Uppdatering 17/2-2017

[spoiler]

Hallå på er igen :)
Idag har det hänt en hel del. Jag fick min order från twostroke, så motorn bör bli klar inom några dagar nu. Det jag väntade på var ju den nya växelaxeln, bland annat den kom idag :)

Det som kom i ordern är:
• Ny växelaxel
• Bakdrev 46t
• 3st olika framdrev, 14,15,16t
• 420kedja
• Stage6 oljepumpskåpa som ska täcka för hålet

Bild

Det jag gjort idag är följande:
• Flyttat över allt från gamla växelaxeln till den nya, och monterat den
• Monterat andra blockhalvan, samt alla packboxar
• Pillat dit oringen bakom distansen på vevaxeln
• Monterat kopplingen och kopplingsarmen
• Monterat ett 15t framdrev, tog bara nått
• Centrerat vevpartiet så mina ramlager ska hålla längre
• Kollat så växlarna går i, de verkar vara som de ska

För alla som inte vet vad man gör när man centrerar ett vevparti så kan jag förklara det. När man pressat ihop motorn och kollar ner i vevhuset så brukar vevpartiet vara mer åt ena sidan, och gå runt rätt trögt. Då sätter man på muttrarna på båda sidorna, helst så långt in så att dem är i nivå med axeln. Sedan tar man en hammare, jag använde en plasthammare, och slår på veven. De som säger att detta söndrar veven snackar bara skit, klarar den 18k rpm och över 30hk så klarar den lätt ett och annat slag, även fast det är från sidan. Hur som helst så slår man(inte löst, se till att träffa) rätt på veven. Först på ena sidan, sen på andra. Detta gör så veven blir centrerad och snurrar lättare, och gör körningen mer skonsam för dina ramlager. Gör ALDRIG detta utan muttrar på vevaxeln, då blir gängorna skrot!

Här kommer en bild på den gamla krökta växelaxeln, tog bilden från fel vinkel men det syns ändå att den inte är rak
Bild

Den nya monterad:
Bild

Motorn i dagsläget:
Bild
Bild
(Tog ena bilden lite tidigare, därmed ingen kopplingsarm där)

Dreven har jag ingen aning om hur stora det ska vara, gick bara på magkänsla. Måste ju testa för att veta ;)

Imorgon kväll kommer jag nog ge mig in på att justera in squishen och förtändningen, tills dess får ni ha det så bra :)

[/spoiler]

Uppdatering 19/2-2017

[spoiler]

Hej allesammans
Idag har jag gett mig in på justering av squish och förtändning. Squishen blev 0.9mm som minst. Ska jag ha mindre så måste cylinderfoten svarvas ner lite så det får duga som det är. Förtändningen ställde jag in så nära 0,4mm som jag kunde, kommer garanterat behöva justera den sen vid inställningar när man haft igång motorn. Jag har även monterat dit powervalven på cylindern, och testat att den går lätt och inte kärvar samt att den inte tar i kolven. Insugskitet och förgasaren är även monterade, förgasaren kommer nog få bra lutning sen när motorn är i rätt lutning i ramen. Om inte går det ju alltid att fixa på ett eller annat sätt :)

Bild
Bild
Bild

Någon som vet ungefär vilket munstycke man skulle börja med? har aldrig använt stage 6 förut.

Uppdatering 21/2-2017
Idag har jag äntligen gjort färdigt motorn! :)
Stort tack till Emil Bosse Boström som skickade den taggiga brickan som ska vara bakom kopplingskorgen, eftersom att det var det enda som saknades så kunde jag nu sätta ihop motorn. Jag ska bara tvätta av och sätta dit skyddet vid framdrevet, och möjligtvis fixa till och montera kåpan utanför tändsystemet.

Bild
Bild
Bild
Bild

Får se när jag ska börja med själva moppen. Finns en del saker att göra på den också för att den ska bli körduglig i mitt tycke. Framgaffeln glappar lite, däcken ska bytas, säkert något lager etc. Så tråden kommer inte dö bara för att motorn är klar :)

[/spoiler]

Uppdatering 28/2-2017

[spoiler]

Go kväll eller morgon eller vad det nu är
Har inte uppdaterat på en vecka, men det har sina anledningar.
Jag har tillverkat en genomskinlig kåpa till motorn så man kan se tändsystemet. Gjorde även hål i den så det inte ska bli för varmt där inne. Syns inte så bra men det finns ett hål längst nere också så det inte blir ett akvarium.

Bild

Jag har börjat med själva moppen. Det var inte glapp i gaffeln, det vara bara hjullagerna som var helt slut :)
Det som hänt är att jag bytt lager på både bak och framhjulet. Jag har pillat ur de gamla avdragna skruvarna som håller fast bromsskivan på framnavet, fick ut 3 av 4, den sista klarar jag mig utan. Gängorna är rensade och bromsskivan är monterad.

Bild på hur det såg ut innan jag tog bort skruvarna:
Bild


Framhjulet är helt klart och monterat på moppen, däremot bakhjulet är inte riktigt klart. Någon tidigare ägare har tydligen bytt fälgar till några andra(vet inte vilken modell). Hur som helst passar inte drevet jag köpt, får nytt från twostroke förhoppningsvis imorgon. Däcken är även bytta på båda hjulen, inga sm sulor, men dessa duger fint den kommande sommaren i mitt tycke. När jag skulle sätta dit bromsoket på framhjulet märkte jag att man måste bygga en adapter för att den ska passa, så det har jag grejat med idag. Har bara gjort en mall hittils(som nästan är klar), imorgon ska jag nog göra själva adaptern. OBS skruvarna som jag har satt dit mallen med tog jag eftersom att de var de första skruvarna jag hittade. Ska såklart sitta M8 när det är klart!

Bild
Bild
Bild

När frambromsoket och bakhjulet är på plats har jag tänkt montera motorn, blir nog nästa vecka eller möjligtvis nu till helgen, vilket jag ser fram emot :)

[/spoiler]

Uppdatering 1/3-2017

[spoiler]

Go kväll på er :)
Idag har jag gjort klart bromsoksadaptern, ska bara lacka den vilket jag gör imorgon på morgonen. Jag blev faktiskt nöjd med den, tycker den blev riktigt bra. Hålen som ska sitta vid framgaffeln borrade jag till 6.5mm och gängade med M8 gängtapp, så slipper jag ha mutter på baksidan. OBS! hålet i mitten av adaptern fyller ingen funktion, det var där när jag började. Syns ändå inte när det är monterat så jag bryr mig inte desto mer. Såhär ser den ut nu innan lack

Bild

Jag fick även min order från Twostroke idag. Där fanns Polini Big Evolution luftfilter, 46t bakdrev och en massa huvudmunstyken. Detta gjorde att jag nu har kunnat montera drevet på bakhjulet, och även montera hjulet i svingen. Nu står moppen på "egna ben" igen, planen är att lyfta i motorn imorgon :)

Bild
Bild
Bild

[/spoiler]

Uppdatering 2/3-2017

[spoiler]

Idag hände det äntligen, motorn monterades i ramen. Bromsoket är monterat, har dock inte fyllt på bromsvätska och testat bromsen ännu. Det får bli sen. Jag satte även dit luftfiltret, det var större än jag förväntat mig. Det är runt 0.5cm mellan luftfiltret och kicken 8)
Höll även på ett tag att justera gasvajern, men fick den bara att lyfta throtteln halvvägs. Sedan upptäckte jag att det berodde på länkaget där den delar sig från en till två vajrar(en till förgasaren och en till oljepumpen). Så jag tog en 2m universal vajer och gjorde om den, nu funkar det fin fint. Den behöver ju inte dela sig då jag blandar olja direkt i tanken :)

Bild
Bild
Bild

[/spoiler]

Uppdatering 13/3-2017

[spoiler]

Hej igen, det var ett tag sen sist ;)
En hel del har hänt sen sist, nu till helgen blir nog provstarten om kylsystemet slutar läcka...
Det som hänt:
• Jag har bytt handtaget till frambromsen, satte även en kortare slang som passar bättre.
• Jag har luftat bromsen och sett till att både fram och bakbromsen funkar.
• Bytt kedjeguiden/glidblocket som sitter på svingen, det var helt slut.
• Elen är dragen, har inte kollat att det finns gnista men det bör finnas.
• Fyllt på växellådsolja och kollat så det inte läcker någonstans
• Fyllt på glykol, men det läckte på 4 ställen... två skruvar på topplocket, kylarslang-anslutningen på topplocket, och vattenpumpskåpan. Har fått vattenpumpskåpan tät, de andra läckte ännu. Har tätat om dem så det ska testas imorgon när silikonet har "torkat".
• Jag har monterat avgasröret, fy f*n va fina rör Bidalot gör ;)

Här kommer några bilder på hur den ser ut i dagsläget. Kylarvingarna är inte där eftersom att jag inte testat om den läcker glykol ännu.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Stör mig faktiskt på att Bidalot loggan på ljuddämparen inte pekar utåt, vänder man så den är utåt så blir det fel monterat... Får se hur det går med förgasaren så nära röret, bara nån cm mellan dem.

Och bara så ingen påpekar detta: Gas och kopplingsvajrarna är väldigt långa, jag vet. Det ska jag åtgärda när det finns tid, ork och lust för just det. Samma gäller alla kablar som hänger här och där, det ska snyggas till sen innan den körs med.

Ha det så bra alla så hörs vi nästa gång :)

[/spoiler]

Provstart 18/3-2017

[spoiler]

Idag har det hänt, provstarten är avklarad. Sen sist har jag inte gjort mer än att koppla in förgasaren till bensinkranen, och flyttat kablarna från avgasröret.

Länk till provstart-videon
https://youtube.com/watch?v=n8ceQU_v1xQ

Ha det så bra alla så hörs vi nästa gång :)

[/spoiler]

Uppdatering 16/10-2018
[spoiler]

Detta känns konstigt, det var minsann ett tag sen sist. Ett och ett halvt år sedan senaste uppdateringen. Ska sanningen fram så vart jag less på den, men jag gav aldrig upp. Kom typ två kilometer så skar den första gången. Första provturen var det, var ännu is på vägarna då. Sen skar den en gång till, minns inte vart det var, eller vilket gasregister det var i, men kolven och cylindern var skrot. Precis som första gången. När den skar en tredje gång, med en avgastemperatur på kring 470 grader, och kolven hade skurit på precis samma ställen som de föregående två gångerna började det bli misstänksamt, och kostsamt. 4500kr för varje cylinderkit.

Efter att ha diskuterat massvis med folk på internet, speciellt med Roffe Heljefors från VRM, har vi kommit fram till att kolvarna måste vara för stora. På det sättet de skär, i den temperaturen de skär, måste de helt enkelt vara felproducerade. De känns billiga när man håller i dem också jämfört med t.ex en MXS kolv. Just nu är en av cylindrarna tillsammans med alla tre kolvar iväg hos Roffe. Cylindern ska iväg till Holland (misstänker jag) på nikasilbehandling, Roffe ska studera kolvarna, och han ska fixa en ordentlig kolv till mig! en riktig Wössner. Alla kolvmärken som börjar på W som jag vet om är av hög kvalité! Wössner, Wiseco, finns en till som jag inte minns, kanske Winderosa.

Sorry för att det är dåligt på bilder nu, det kommer. Återberättar mest nu.

Jag ska ha isär motorn ner till grunden igen. Blocket ska flödesportas, något som jag inte ens visste vad det innebar när jag senast skruvade i motorn. Kan lugnt påstå att det finns mer kunskap i mig nu än vad det fanns när motorn skruvades ihop. Ska se över allt, kolla varför kopplingen är så förbannat trög, lacka om motorn igen, denna gången ordentligt (färgen flagnade innan motorn var i ramen typ). Nya packboxar, ramlager förmodligen, packningar, allt som är trasigt byts så klart.

Något som jag inte la krut på alls sist var moppen, bara den var körbar dög det. Motorn las det krut på, men inte resten. Denna gången ska den se bra ut också. Därför har jag köpt supermotardhjul till den, bjuder på en bild när jag monterade dem ihop med gaffelbensskydden jag köpte.

Bild

Det jag har gjort nu är att jag har tagit isär allt. Moppen är i pinaler nu, varje skruv och mutter för sig. Har tvättat ramen och svingen med avfettning och högtryckstvätt, de ska in på blästring och sedan lackas på firma. Ni som säger att det blir ”så mycket dyrare”, det beror helt på vilken färg ni tar osv. Om någon har läst min tråd här i Veteran och Övrigt, Crescent 1294 F50, den har jag lackat själv hemma, gick totalt på säkert 4000kr. Så gratis är det inte…

Efter högtryckstvätt:
Bild

Märkte att min bakskärm såg kort ut jämfört med andra, så jag köpte en bättre begagnad på facebook. Ni ser på bilden hur kort min är, vilket var riktigt fult. Tyvärr är ena skruvhålet trasigt på den nya, (ja, ett hål kan gå sönder) men det lagar jag nog utan problem med glasfiberspackel.

Bild

Stötdämparstaget var också helt slut. Kolla på bilden, skruvarna har nött upp hålen helt. Den gröna pricken jag redigerade in är typ var skruven egentligen ska vara, så är det på båda sidor. Så den måste jag byta ut.

Bild

Har märkt med moppar jag renoverar att man ska montera svingbussningarna INNAN man lackar, annars förstör man lacken när man ska dit med dem. Därför tänkte jag ta bort dem innan blästringen, och montera de nya mellan blästringen och lackeringen. Fy fan va de sätter sig. Däremot svingaxeln drog jag ut med handen, inga problem alls, för den var fettad när den monterades. Det slutade hur som helst med att jag sågade sönder bussningarna med bågfil ända tills jag kapade i svingen, då släppte trycket och de gick att trycka ut med fingrarna!

Bild

Så här ser motorn ut nu:
Bild
Bild

Slutligen: Om ni har förslag på vilken färg allt ska lackas i, kommentera gärna då! Svingen och ramen kommer bli samma färg, fälgarna kommer vara svarta, alla kåpor hade jag tänkt ha i samma färg. Framlampan byts ut till en YZ-crossplatta. Gaffeln kommer förbli guldig, men undre och övre styrkronan kommer lackas i någon färg.

[/spoiler]

Uppdatering 17/5-2019
[spoiler]
Är här igen och uppdaterar eftersom att några ville se en uppdatering! Blir en rätt lång uppdatering. Börjar med stötdämparen. Fjädern är grymt hård, kan ställa mig på den utan att det direkt händer något. Den har jag fått av från stötdämparen genom att bygga ett verktyg för det. Självklart behövdes en avancerad skiss. Låter bilderna tala för sig själv.

Bild

Bild

Bild

Bild

Provade min nya scotch-brite rengöringsskiva som jag köpte från prymemx.com, funkar skitbra som ni ser! Tog knappt en minut att få metallrent.

Bild

Bild

Bild

Provade slipa på fjädern först, kladdade bara i pappret. Provade blästra, hände ingenting. Färgborttagningsmedel över natten i en förseglad plastpåse däremot, det funkade! Lite högtryckstvätt efter det så var den så gott som metallren.

Bild

Efter det var det dags för sadeln. Den var i bra skick förutom att överdraget var slitet, så jag bytte det. Bortsett från en dyna till en snöskoter var detta första gången jag grejat med sånt här, blev bra tycker jag!

Bild

Bild

Bild

Bild

Nu till det roliga! Motorn! Eller ja.. roligt och roligt efter vad som hänt med den… först lite bilder på hur den såg ut från början och efter jag hade skruvat isär den.

Bild

Bild

Bild

hur som helst, jag tog isär den och kollade om något var trasigt. Japp. Trasigt ramlager på kopplingssidan av veven igen. Andra gången nu, och det är riktiga SKF C3 lager. Satte upp veven i en ställning och mätte fram med indikatorklocka att den kastade 8 hundradels millimetrar på kopplingssidan, men tändsidan var perfekt. Provade rikta den i någon timme, fick den bättre men inte bra. Dessutom var axeln sliten på kopplingssidan, så jag slängde den och beställde en Stage6 HPC vev istället. Följer med muttrar och lager med den!

Bild

Bild

Senast jag hade isär motorn visste jag inte desto mer om vad jag sysslade med, om sanningen ska fram. Trodde man var värsta världsmästaren… bättre flöde = mer effekt, right? bra, då tänker vi likadant. Jag hade nämligen inte flödesportat blocket desto mer, bara en matchportning mot cylindern som inte var den bästa. Jag har nu flödesportat blocket, som syns på bilderna. Före och efter.

Bild

Bild

Membranet kunde heller inte öppna i princip någonting fick jag syn på, så jag har byggt spacers på totalt 12mm. Istället för ca 0,8mm kan membranet nu öppna ca 5mm! perfekt!

Bild

Bild

Som jag tidigare nämnt har denna motorn skurit några gånger. Skickade iväg en trasig cylinder ihop med ett nytt topplock till VRM i Uppsala. Han har i sin tur skickat cylindern till Holland (tror jag) på nikasilbehandling. Den hade tydligen skurit så illa så de fick borra upp den till 50,5mm, alltså 0,5mm överdimension. Ihop med detta fixade Roffe på VRM en riktig Wössner kolv, och svarvade om förbränningsrummet efter kolven. På grund av överdimensionen räckte inte utrymmet i vevhuset till nya kolven, den tog i lite här och där. Tur att jag kollade, har lärt mig att vara noggrann med sånt. Ta aldrig saker föregivet när man trimmar. Filade upp vevhuset så allt fick plats, matchportade blocket mot cylindern lite mer noggrant denna gången också.

Bild

Bild

Bild

Efter detta har jag glasblästrat blocket och förberett det för lackering. Bytte ut sanden till glas i blästerskåpet, går inte att jämföra! Glaset gör det otroligt mycket renare och finare! Lackeringen jag gjorde senast på den här motorn var inte så seriös, färgen for bort med tryckluft… jag valde att blästra och få det riktigt rent denna gången. Lite före och efterbilder på blästringen.

Bild

Bild

Bild

Innan lackering testade jag att förgasaren får plats utan att ta emot i blocket och söndra lacken. Det vore ju synd. Den fick plats utan problem! Förgasaren är en Mikuni TMX27 ifall någon undrar. Slutligen innan lackering monterade jag de lager som skulle i, vilket var alla lager förutom ramlagret på tändsidan. Det sätter jag på veven först.

Bild

Bild

Sedan var det dags för lackering. Valde att lacka med 2K lack denna gången. Motorn lackar jag själv, resten som ska lackas är lämnat åt lackfirma. Motorn är lackad med 2K Epoxy Grundfärg och 2K Ral 9006 täckfärg. Ingen klarlack. Blev bra resultat tycker jag! Ett tips för alla er som ska lacka; sätt sprayburken i hett vatten (ca 70°C) en stund innan ni använder den. Då ökar trycket i den så den sprayar bättre!

Bild

Bild

När nya Stage6 HPC veven kom var det bara att montera ihop allting. När blocken var ihop kom jag på att nya kolven är högre än en original Athena kolv, så jag har varit tvungen att tillverka en spacer att ha under cylindern. Råkade ha en 3mm aluminiumbit liggandes som blev perfekt. 0.8mm squish med den!

Bild

Mätte sedan lite porttider. Blev faktiskt lite besviken. 190° avgas, 126° på ena A-porten och Boost, övriga spolportar är på 118°. Ska nog porta den någon gång i framtiden, men till att börja med vill jag ge original portjobb en chans. Har förresten satt massa brickor i avgasventilen så den är spärrad längst ut, märker ändå ingen skillnad med den. Fullt öppet hela tiden ska det vara! Monterade packningen upp och ner också så ingen olja tar sig in och kladdar i avgasventilen.

Bild

Bild

Efter att ha kontrollerat ringgapet (båda ringarna var på över 0,30mm = godkänt) och kontrollerat squishen monterade jag cylinderkitet och gick över till att justera tändningen. MVT rekommenderar 0,35mm på original slaglängd, vilket andra också har påstått funkar, så jag kör på det. Indikatorklockan ställs på 0 när man är i TDC, och backas sedan tillbaka till 0,65 = 0,35mm förtändning.

Bild

Bild

Eftersom att kopplingen alltid har varit väldigt trög i denna motorn har jag nu köpt ny kopplingsarm, köpte en från Yamaha. Säkert samma skräp som alla andra, bara det att den ligger i en Yamaha-påse. Känns bättre än typ stylepro ändå. Köpte en ny pga märkena i gamla, misstänker att den har kärvat.

Bild

Sen var det bara ihop med kopplingen och resten däribland. På med insug och förgasare och sen var motorn klar!

Bild

Bild

Bild

Bild

Avgasröret var dock väldigt fult. Bidalotröret var inte direkt snyggt när det kom, svetsarna ser dåliga ut på dem, men nu såg det ännu värre ut. Skitigt, oljigt och rostigt. Har tvättat det med avfettning, slipat ner till metallrent och sedan svetsat på EGT-muttern. Gillade inte slangklämman som höll den. Det blev aldrig tätt och den var inte i bra kvalité tycker jag inte. Gick bra att TIG-svetsa den. Sen har jag sotat ur röret. I med ca 3dl bensin i röret, tänd eld och blås med tryckluft i ljuddämparsidan. Blir som en pulsjet, och sotet brinner bort. Efter det var det bara att slipa utsidan metallren igen… suck. Tog typ en timme i runda slängar. Sen har jag bara värmt med gasolflaska längs svetsarna för att få den snygga looken! Fick inspiration från Cameron Niemela, kolla in hans youtube om ni är intresserade av motocross!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Säger redan nu; inte säkert att moppen kommer köras med i sommar ens. Jag ska gå lumpen 2019/2020, 11 månaders utbildning som börjar 24 Juni och man har inte allt för mycket fritid. Någon helg ibland. Kan därför inte lova något, men jag hoppas kunna köra i sommar!

[/spoiler]

Uppdatering 19/6-2020
[spoiler]
Nu var det dags för en uppdatering återigen. Över ett år sedan sist, har gjort färdigt lumpen och fått ihop Riejun igen. Den börjar gå nu, men det finns lite inställningar och drevning kvar.

Jag har samlat ihop de bilder som fanns på telefonen sedan förra uppdateringen.

Här är några bilder på när jag renoverade bromsoken. Före och efterbilder vid glasblästringen, blir som nytt! Givetvis nya kolvar och tätningar.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Gjorde samma med hjulaxelfästena från framgaffeln:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Sen kom ram, sving, styrkronor och lite annat svart tillbaka från lackeraren. En glansig blanksvart, RAL9005 vill jag minnas. Vanlig “Rallyblack” kallas den.

Bild

När ovanstående delar kom var det dags att börja ihopsättningen. Har bara få bilder från ihopsättningen, är roligare att skruva än att ta bilder ;)
Här kommer ett tips för er som ska sätta ihop en nylackad moppe, cross, motorcykel eller vad det nu kan vara. När du monterar svingen är det lätt hänt att du slinter och får lackskador på insidan av ramen vid svingens infästning. Jag tejpar där med maskeringstejp, då skadar man inte lacken lika lätt.
Bild

När jag höll på med ihopsättningen tyckte jag den såg så naken ut utan kylare på vänster sida också, så jag köpte en till, byggde ett fäste och monterade dubbla kylare. Snyggare och bättre, samt att en ny kylare kostade typ 650kr. Snorbilligt.

Bild

Bild

Bild

Infästningen för kylarvingarna i tanken var trasig, gänginsatserna var spruckna. Varenda en. De var i mässing, alltså mjuka! jag borrade ut det mesta av dem, och pillade ut resten med mejsel för att inte råka borra in i tanken. Borrade 8mm hål och limmade in M5 muttrar med J-B Weld. Funkar galant. Tack till Sebbo för tipset!

Bild

Någonstans här i byggandet kom kåporna och fjädern till stötdämparen från lackering. Vilken lack alltså! En djup mörkgrön metallic med pärlemor, och brons-pärlemor i klarlacken. Helt magisk blev den!

Bild

Bild

Med hjälp av mitt hemmabyggda verktyg för att ta isär stötdämparen lyckades jag få ihop den också, utan att skada lacken på fjädern. Tejpade en hel del med eltejp för att skydda lacken. Var en himla lättnad när den var ihop och monterad, det var den jag oroade mig mest för i hela bygget!

Bild

Jag har av egen erfarenhet lärt mig att det är nödvändigt med bra bränsleflöde från tank till förgasare, annars kan det skära när soppan tar slut i flottörskålen på full gas… Därför använder jag inte original bränslekran, utan jag använder de två utgångarna i botten av tanken. Har ingen reservtank men det klarar jag mig utan.

Bild

Just idag har jag också grejjat med den. Drevat om den, blev för tungt, får fortsätta imorgon. Har även svarvat en fläns som jag pressade på förgasaren så luftfiltret passar utan att ha en såndär mellanbit i gummi som bara viker sig och bråkar… funkar galant och ser bättre ut!

Bild

Bild

Sen finns inga fler bilder förutom bilder jag tog för knappt en vecka sedan, när den var nytvättad och fin igen!

Bild

Bild

Bild

Slutligen kan jag meddela att Setupen har förändrats litegrann sedan 2017 när jag först byggde motorn.

Dåvarande Setup var:
- Doppler competition vevparti
- Athena 80cc Powervalve cylinderkit
- Bidalot Racing Factory MX Avgassystem till 80cc, överliggande
- Stage6 R/T PWK 28mm förgasare
- Stage6 Vforce 3 reedventiler
- Malossi Shortneck 35mm insug
- MVT Tändning Digital Direct
- MVT Kopplingskit 5 lameller

Den nuvarande Setupen är:
- Stage6 HPC Vevparti
- Athena 80cc Powervalve cylinderkit, uppborrat till 50,5mm med smidd Wössnerkolv från en Honda Cr85
- Mikuni TMX27 förgasare
- Honda CRF250 Luftfilter med tillhörande bur, hemmabyggt fäste till förgasaren.
- Italkit V-force reedventiler med spacers under
- Malossi shortneck 35mm insug
- MVT Digital Direct tändsystem
- MVT Kopplingskit 5 lameller

Effekten jag vill åt finns inte riktigt där, har i princip bara drevning kvar. Tror det är en kombination av dåliga porttider, horribel utformning på boostporten, samt fel pipa som är bovarna. Planen är att porta cylindern och bygga en egen pipa, men jag har så många projekt så vi får se när det blir av… :)

Lär inte uppdatera här på ett tag igen, då det inte lär hända så mycket under kommande tid. Trevlig sommar alla.

[/spoiler]
Senast redigerad av CrescentRaggaren den 19 juni 2020, 19:20, redigerad totalt 23 gång.
Ca120km/h med Sachs EKF 80cc athena, 27mm mikuni, motocross luftfilter och brytarlös tändning med 14-34 drevning på en crescent etype -1975. Det mina vänner, det är manligt det
SteekarNE
Elmoped
Inlägg: 40
Blev medlem: 18 oktober 2015, 11:04

Inlägg av SteekarNE »

Ska bli kul att få följa! Kommer nog att röra på sig lite iaf xD
Yes I come from swidistan, I know no walla walla.
DJNoel
Svårstartad skrothög
Inlägg: 173
Blev medlem: 13 februari 2011, 15:08

Inlägg av DJNoel »

Ser bra ut fortsätt uppdatera här! Tycker du ska snygga till mopeden rejält släng på ett par feta SM sulor lite lack och ett fatbar sen är man hemma! ;)


Slänger in lite bilder på min föra drac som så kan du kanske hämta lite inspiration:)

http://i.imgur.com/8FdaFIL.jpg
http://i.imgur.com/PtNf1XV.jpg
http://i.imgur.com/9nAdal6.jpg
http://i.imgur.com/1XcuDbR.jpg
Söker delar till Aerox!

Stage6 Kopplingsklocka 433G
Stage6 R/T Racing Framgafflar
Malossi MHR Membran
Malossi Koppling Delta MHR
Malossi Kopplingsklocka MHR wing
Kiesler bakfälg
Bcd Sidokåpor
Evo Underkåpa
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Spännande, har aldrig sett någon testa den cylindern. Kör hårt! :)
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
steffeDGK
Elmoped
Inlägg: 21
Blev medlem: 1 september 2013, 19:30
Ort: Halmstad

Inlägg av steffeDGK »

Blir nog askalas detta :D angående oljepumpskåpan. prova våtslipa den efter grunden :)
NYTT DRAC PROJEKT PÅ G! :)
ssebbthewall
Elmoped
Inlägg: 48
Blev medlem: 22 juni 2015, 19:06
Ort: Sollefteå

Inlägg av ssebbthewall »

Jävlar vad bra den går nu viktor ;)
Användarens profilbild
LennartTuning
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 548
Blev medlem: 1 oktober 2012, 22:16
Kontakt:

Inlägg av LennartTuning »

de jag inte fattat med powervalvesystemet, ska den ta vakuum från insugsröret eller vevhuset? vevhus vakuumet är ju en klarare och starkare signal än vakuumet i insuget?
Lennart Tuning

Din Trimkonsult på Nätet! Rådgivning, Portning, Renovering Etc!

http://www.facebook.com/LennartTuning
ssebbthewall
Elmoped
Inlägg: 48
Blev medlem: 22 juni 2015, 19:06
Ort: Sollefteå

Inlägg av ssebbthewall »

LennartTuning skrev:de jag inte fattat med powervalvesystemet, ska den ta vakuum från insugsröret eller vevhuset? vevhus vakuumet är ju en klarare och starkare signal än vakuumet i insuget?
man tar ingen vakuum. Den sköter sig själv efter varven tydligen. Slangen sitter endast där för ventilation :O
Användarens profilbild
LennartTuning
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 548
Blev medlem: 1 oktober 2012, 22:16
Kontakt:

Inlägg av LennartTuning »

ssebbthewall skrev:
LennartTuning skrev:de jag inte fattat med powervalvesystemet, ska den ta vakuum från insugsröret eller vevhuset? vevhus vakuumet är ju en klarare och starkare signal än vakuumet i insuget?
man tar ingen vakuum. Den sköter sig själv efter varven tydligen. Slangen sitter endast där för ventilation :O
jasså, dessa system brukar ju använda sig utav vakuum. men man kanske kan ställa in avgasporten med endast fjädrarna.
Lennart Tuning

Din Trimkonsult på Nätet! Rådgivning, Portning, Renovering Etc!

http://www.facebook.com/LennartTuning
Skriv svar