Sida 1 av 1

Derbi dör vid gaspådrag

Postat: 29 januari 2017, 16:32
av Felix g
Hej, har en Derbi med trimrör, sportluftfilter och 50cc sport. Efter jag hade bytt cylinder så dör den om ja gör halvgas eller mer. Har gjort rent förgasaren och ställt in den men ingen skillnad, Någon som vet vad felet kan vara? :roll:

Postat: 29 januari 2017, 16:48
av Raggarn1337
Tippar på dålig luft/bränsle inställning (skruv på förgasare)
Eller dåligt inställd förgasare (munstycken)

Hur låter den när den dör?
Typ: Böööh
Eller låter den väldigt ettrigt/snålt som om den har 'en del kvar att ge'?

Video vore bra!

Postat: 29 januari 2017, 17:05
av Felix g
Den låter typ "bööh" när ja gasar på

Postat: 29 januari 2017, 17:15
av Raggarn1337
Kan det vara så att den drunknar då när du ger halv/full gas?
Att huvudmunstycket är för stort dvs.

Låter konstigt att det skulle hända då du satt på en 50cc sport som borde vilja ha mer bensin men det är ju inte helt omöjligt iofs...
Luftfiltret kan även vara smutsigt så att det täpper igen alla små porer så att den inte får tillräckligt med luft, alltså "böö:ar" den likadant som om munstycket vore för stort.

Så börja med att kolla luftfiltret och tvätta det om det är smutsigt, är det inte det så kan du se till att luft/bränsleskruven är inställd.
(Standard inställning är väl fullt inskruvad sedan skruvar man ut 1.5 varv)

Går den dåligt efter det så borde du sätta dit ett lite mindre huvudmunstycke, tills den slutar att blöddra ("böö:a") :)

Postat: 29 januari 2017, 17:59
av Felix g
Kan det vara att jag har för litet munstycke, det sitter 67.5 på nu

Postat: 29 januari 2017, 19:33
av Raggarn1337
Om den "böö:ar" så är huvudmunstycket för stort.
Låter den som att den är kall och inte orkar varva upp så är det för litet huvudmunstycke.

Då du bytte till en 50 sport vilket oftast är en något förbättrad originalcylinder med vassare portar och oftast även en 'bättre' kolv.
BORDE den ju behöva mer bensin, alltså ett större huvudmunstycke.

Så att den "böö:ar" som du sa låter inte riktigt troligt i mina öron så jag föreslår att du gör rent förgasare, luftfilter och ser till att luft/bränsleskruven är ordentligt inställd.
"böö:ar" den fortfarande efter det så är det bara att byta ner ett per storlekar i huvudmunstycke...

Video på hur den går vore optimalt, mycket enklare att hjälpa till då. :)

Postat: 29 januari 2017, 21:47
av teddylou
Är det inte så att om den böar så är huvudmunstycket alldeles för litet? För jag menar när det är för stort munstycke så blöddrar/fyrtaktar den ju.

Postat: 29 januari 2017, 21:58
av Raggarn1337
Folk säger så mycket olika...
Den blöddrar/böö:ar när det är för stort, den drunknar i bensin.

Så om TS slänger upp en video så ska jag tala om för honom om det är för stort eller för litet.