Derbi Senda Xtreme 2016 Ostryp CDI?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Vilgot00
Elmoped
Inlägg: 40
Blev medlem: 5 maj 2016, 16:52

Derbi Senda Xtreme 2016 Ostryp CDI?

Inlägg av Vilgot00 »

Tja! Hade tänkt och trimma min moppe genom att först 1. Köpa ostrypt CDI. 2. Plugga ur blindtarmen. 3. Köpa drevning. Men min fråga är hur fort kommer min moppe gå om den stryper vid typ 8-10k RPM om den går i 56km/h original?


PS: Hur fort går min moppe med Ostryp cdi+Urpluggad blindtarm tror ni?
:D
-Derbi Senda Xtreme 2016
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Det varierar så mycket från motor till motor, även fastän man har samma setup så kan ena gå fortare...
Sedan så har det MYCKET att göra med hur bra inställd förgasaren är.

En ostrypt CDI till en motor med originalavgassystem vet jag inte riktigt om det kommer göra så stor skillnad.

Låt säga att röret har sin effektkurva mellan 5-7k (ingen aning vart den har sin kurva, men vi säger så iaf) och CDI'n stryper vid 8k. -
- Då finns det ingen som helst anledning till att köpa en ostrypt CDI om den ändå inte har en effektkurva som ligger på ett högre varvantal än när den strypt. Förstår du hur jag menar?

Så ta reda på ungefär vart originalavgassystemet har sin effektkurva och när CDI'n börjar strypa.
För annars kan du skippa CDI'n, om du inte tänkt köpa ett effektavgassystem dvs. :)

Angående "blindtarmen". Du ska ha tillgång till en vinkelslip/bågfil för att köpa av "tarmen" och sedan så ska du ha tillgång till en svets för att svetsa igen hålet efter "tarmen".
Görs det på rätt sätt så vinner man oftast lite effekt, som sagt så varierar det från motor till motor samt hur bra man ställer in förgasaren efteråt.
Så det kan nog variera från 5 km/h upp till 15+ (?) km/h.

Lycka till :)
Vilgot00
Elmoped
Inlägg: 40
Blev medlem: 5 maj 2016, 16:52

Inlägg av Vilgot00 »

Ganska säker på att min CDI stryper vid 10.000RPM men effektkurvan vet jag ej
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Jag hittade inget om den, kollade bara lite fort men jag tvivlar starkt på att original avgassystemet varvar upp till 10.000 rpm
Möjligtvis att den kan varva upp till 10.000 rpm men bara för det så betyder det inte att det är inom effektkurvan. :)
Vilgot00
Elmoped
Inlägg: 40
Blev medlem: 5 maj 2016, 16:52

Inlägg av Vilgot00 »

Kollade på Derbis hemsida och de står "Rpm at Max. Power Output 6000 rpm
" fast vet ej om detta stämmer på min modell
Skriv svar