Yamaha fs1 fälg på Yamaha DT50MX

Allt som har med motor/trimning för "övriga mopeder" att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Yamaha fs1 fälg på Yamaha DT50MX

Inlägg av Raggarn1337 »

Hej!
Undrar om någon har koll på Yamaha mopeder...
Har nämligen en DT som skulle behöva ett helt nytt hjul då fälgen är sne, och att byta ekrar är inte speciellt enkelt, om man inte har bra verktyg eller har gjort det ett par gånger så jag tänkte att en nytt hjul blir väl enklast och billigast...

I alla fall! Har en polare som har en komplett fälg med däck osv till en Yamaha fs1, tror ni en sådan skulle passa på DT'n? Om inte, vad för modifieringar skulle behövas tro?

Tacksam för svar! :)
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Vilket hjul?

Ekerbyte är relativt simpelt. Men räkna med att ytterligare ett antal ekrar som är hela från början kan gå av, när man drar åt/lossar nipplarna på dom för att rikta hjulet. Skadar inte att droppa på lite rostlösningsolja så det kommer in mellan ekern och nippeln några gånger innan man rör dom alls - får det några dagar på sig kan oljan ta sig in i gängan där den gör mest nytta.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Hoppsan, glömde att skriva vilket hjul... Bakhjulet är det som ska bytas!
Passar ett sådant från FS1 till DT'n med någorlunda små modifieringar tro? :P

Har tänkt på det där med ekerbyte, kollat upp det en hel del för ett par månader sen men kom fram till att det är för mycket arbete och tid, speciellt när jag inte har tid just nu. Åtminstone enligt det jag läst om och hört ifrån andra som gjort det.
Så hittar jag inte ett nytt bakhjul till sommarn så lär jag nog ge mig på att ekra om bägge hjulen! :P
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Skulle tro att bakhjulet kan passa rätt bra. Kanke blir lite pyssel med längden på distanserna så hjulet hamnar rätt i sidled, förutom det förutser jag inga nämnvärda problem.
(Glöm inte att det hjulet är 1" mindre. Spelar ingen roll för passformen, men kräver lite annan drevning för att ge samma fart.)
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Skriv svar