Värmehandtag, Biltema

Allmänna mopeddiskussioner helt enkelt. Allt mellan himmel och jord dock med inriktning på moped.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Vilgot00
Elmoped
Inlägg: 40
Blev medlem: 5 maj 2016, 16:52

Värmehandtag, Biltema

Inlägg av Vilgot00 »

Tjena! Hade tänkt o köpa ett par värmehandtag från Biltema till min Derbi! Tänkte kolla här om de är något att ha,bekväma att använa och sist hur man installerar de :D



http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Ti ... rtId=82493
Användarens profilbild
NizzePisse
Svårstartad skrothög
Inlägg: 333
Blev medlem: 17 oktober 2015, 12:00

Inlägg av NizzePisse »

Jag har ett par av biltemas på min Derbi. Tycker att dem funkar bra, vet inte hur dem står mot andra värmehandtag som finns. Är hårda inuti jämfört med vanliga handtag, ett hel**** att få på dem. Råkade sabba en liten del av värmeslingan i mitt vänstra handtag efter mycket bankande med hammare för att få på det, undvik hammare.

Jag har aldrig under mina 1,5 år med dem haft problem.

Kommer med en trevägsbrytare, det enda man behöver montera är plus och minus. T.ex på batteriet eller om man vill koppla in sig på något annat ställe.

Är tjockare än vanliga handtag, bekvämare enligt mig.
Hellre omkörd och bortkommen än bortförd och omkommen.

Gilera Smt -08 -Såld
Gilera H@K -02 -Såld
CH Racing -06
Ducati 900ssie -98
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

Nån som vet om jag kan ta ström från kabeln som annars ska gå till positionsljusen fram om jag ska ha Värmehandtag på en Yamaha aerox kommer den orka driva dom tillsammans med resten av elen? funderar på att skaffa såna till sommaren men ska jag köpa biltemas eller några andra modeller tacksam för svar.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Värmehandtag brukar vara på 2x20W på full effekt (2x5W på lägre effektläget). Skulle inte försöka plocka ut 40W från parkeringsljuset som antagligen är på ca 4W. Risk att grejerna inte pallar så hög ström när det inte är avsett för det.

Jag tvivlar på att moppen orkar hålla batteriet laddat om man kör handtagen på full effekt, men en kort stund på full effekt för att få dom varma och sedan växla över till låg effekt kan nog funka på de flesta mopparna.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

G-son skrev:Värmehandtag brukar vara på 2x20W på full effekt (2x5W på lägre effektläget). Skulle inte försöka plocka ut 40W från parkeringsljuset som antagligen är på ca 4W. Risk att grejerna inte pallar så hög ström när det inte är avsett för det.

Jag tvivlar på att moppen orkar hålla batteriet laddat om man kör handtagen på full effekt, men en kort stund på full effekt för att få dom varma och sedan växla över till låg effekt kan nog funka på de flesta mopparna.
Okej det var synd att man inte kan ta ström den vägen men om jag ska ta via batteriet måste jag väl reglera spänningen innan jag kopplar in värmehandtagen? jag vill ha det inkopplat så enkelt det går.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Batteriet har redan laddningsreglering, om det sitter där originalmonterat.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Skriv svar