Sport eller racing luftfilter?

Här kan du visa upp ditt projekt som inriktar sig på cross och supermotard. Inga frågor i detta forum!

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Tim.Z
Elmoped
Inlägg: 18
Blev medlem: 22 september 2016, 05:16

Sport eller racing luftfilter?

Inlägg av Tim.Z »

Jag ska skaffa luftfilter till min Rieju men vet ej vilken jag ska köpa racing eller sport luftfilter.
Vilken skulle ni köpa?
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Jag rekommenderar ingen av de.
För det första så kommer du behöva bestycka om förgasaren (ställa in huvudmunstycket iaf), vilket jag tvivlar på att du kommer lyckas särskilt bra med om du ens behöver ställa en sån fråga angående luftfilter.
På crossmopeder är det bäst med luftboxen man har, den ger tillräckligt med luft, det ser bättre ut och skyddar helt enkelt luftfiltret på bästa möjliga sätt.
OM du nu skulle vilja trimma mopeden (lite vassare trim med extra portad cylinder osv osv) så kanske du inte skulle få tillräckligt med luft med original luftbox, men då finns det en hel del olika metoder att ta till, t.ex som att borra ett litet hål vid luftboxen så att den andas tillräckligt.
DÄREMOT om du tänkt hypertrimma din moped, då kan det ju vara lägligt att byta till ett högflödesluftfilter (sport eller racing luftfilter eller vad du nu vill kalla det).

Sedan så kan det ju också vara så att du bara tycker att ett annat synligt luftfilter bara ska vara där för att det ser snyggare ut men jag råder dig verkligen att inte köpa ett nytt pga allt krångel som kan tillkomma, dessutom så låter det mycket högre ur förgasaren med ett "sport/race luftfilter".

Men självklart gör du som du vill, detta är bara vad jag tycker om saken.
Låst