Setup Tips

Allt som rör Scootrar och inte passar in i de ovan nämnda kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Rallsson
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 26 oktober 2016, 21:21

Setup Tips

Inlägg av Rallsson »

Tjenare, köpt en Neos 2002. Nu behöver jag bara lite sista hjälp eller ja mer som tips för setup på den. Vill ha en så laglig som möjligt men endå en som axxar bra, försökt bakhjul gick åt helvete pga helt ny med moppe. Vad är era tips till denna setup. 8)
Lukas01
Elmoped
Inlägg: 45
Blev medlem: 4 oktober 2016, 19:54

Inlägg av Lukas01 »

laglig moppe låter hur tråkigt som helst
STUNT IS LIFE
Användarens profilbild
Rallsson
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 26 oktober 2016, 21:21

Inlägg av Rallsson »

Lukas01 skrev:laglig moppe låter hur tråkigt som helst
Trimmar isf senare, tog kortet för en vecka sedan och känns lite risky. ;) Alla kompisar kör utan trim så lika bra att göra det själv.
Användarens profilbild
TheAndersson
Kinaraket
Inlägg: 864
Blev medlem: 12 juli 2014, 19:19
Ort: Where the grass is green and the girls are pretty

Inlägg av TheAndersson »

Så du vill ha moppen original men ber om trimtips?
Körkortet draget, ingen mer lek för mig på ett tag..

Audi A3 1.8T
Audi A3 1.8T (Krockad och skrotad)
Saab 9-3 2.0t (Skrotad)
Rieju Drac (Såld)
Honda MT5 (Såld)
Pgo Pmx
Speedfight 2
Puch Korado
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Förstår inte heller riktigt vad du menar...?
Menar du att du vill ha så bra acceleration som möjligt utan trim eller sådant som endast ökar accelerationen utan att påverka toppfarten?

Nytt trimrör osv kan du ju fetglömma i så fall.
Jag kan inte riktigt det där med scootrar som har variatorer men på crossar så påverkar man toppfarten/accelerationen med dreven.

Så här är det på crossar/crossmopeder i alla fall:

Mindre bakdrev - mer toppfart, sämre acceleration.
Större bakdrev - bättre acceleration fast lite lägre toppfart.

Och så är det tvärtom med framdrevet att ju större - Högre toppfart, sämre acc / mindre framdrev - Lägre toppfart, bättre acc.

Går väl att göra något liknande med vikterna i variatorn har jag för mig, jag kan som sagt själv inte scootrar.

Sedan för att den ska gå så bra som möjligt kan du ju försöka dig på att ställa in förgasaren så att den är nästintill perfekt inställd, det ger en hel del effekt! :)
Användarens profilbild
MotorAndMoore
Svårstartad skrothög
Inlägg: 331
Blev medlem: 18 januari 2016, 12:43
Ort: Falköping

Inlägg av MotorAndMoore »

TheAndersson skrev:Så du vill ha moppen original men ber om trimtips?
Hahaha
"Underliggande rör lägre markfrigång pang sten röret skadat"
"Vespa är för kärringar som inte kan växla"
DBS Hercules, Puch Dakota, Motorhispania Furia,Yamaha Fs1, Puch Dakota, Yamaha Dt50mx, Apollo motorette

Titta gärna in projekt http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=63341
AndenIflaskan
Svårstartad skrothög
Inlägg: 311
Blev medlem: 21 maj 2014, 17:20

Inlägg av AndenIflaskan »

om du vill hålla laglig toppfart men bra axx så kapa blindtarmen, ta bort pluggen i röret, byt vikterna och sätt på en fet v-ring, går att sätta två st också, detta kommer resultera i ett bra axx, men inte så värst hög toppfart, testa dig fram!
PGO T.REX
stage6 pro replica, 19mm förgasare, avstrypt luftburk, malossi multivar, 6,5g dr pulley vikter, malossi fly(gula fjädrar), gul tryckfjäder. ostrypt cdi, doppler membran. stage6 racing 70cc.
OBS: moppe tiden slut nu, moppen såld och bil införskaffats ist :D
Användarens profilbild
TheAndersson
Kinaraket
Inlägg: 864
Blev medlem: 12 juli 2014, 19:19
Ort: Where the grass is green and the girls are pretty

Inlägg av TheAndersson »

AndenIflaskan skrev:om du vill hålla laglig toppfart men bra axx så kapa blindtarmen, ta bort pluggen i röret, byt vikterna och sätt på en fet v-ring, går att sätta två st också, detta kommer resultera i ett bra axx, men inte så värst hög toppfart, testa dig fram!
Fast då är den ju varken laglig eller original
Körkortet draget, ingen mer lek för mig på ett tag..

Audi A3 1.8T
Audi A3 1.8T (Krockad och skrotad)
Saab 9-3 2.0t (Skrotad)
Rieju Drac (Såld)
Honda MT5 (Såld)
Pgo Pmx
Speedfight 2
Puch Korado
Lukas01
Elmoped
Inlägg: 45
Blev medlem: 4 oktober 2016, 19:54

Inlägg av Lukas01 »

Rallson strunta i dina kompisar trimma på, hur tråkigt som helst o köra i 50 och roligt och köra om alla.
STUNT IS LIFE
Användarens profilbild
TheAndersson
Kinaraket
Inlägg: 864
Blev medlem: 12 juli 2014, 19:19
Ort: Where the grass is green and the girls are pretty

Inlägg av TheAndersson »

Lukas01 skrev:Rallson strunta i dina kompisar trimma på, hur tråkigt som helst o köra i 50 och roligt och köra om alla.
Skulle inte uppmuntrat folk att trimma om dom är osäkra eller ej vill. Visst det är skitkul när de går fort, dock är inte konsekvenserna så kul med uppskjutet lämp och böter..

Dessutom är hans vänners mopeder original, hade förstått om han var den enda som körde original och hade svårt att hänga på gänget.

Rallson, det finns tyvärr inget du kan göra för att få upp accelerationen och ändå behålla den laglig. Även om den går i 25 pga du ändrat vikter, grejat med röret osv för att få bättre acceleration så klassas det ändå som trim.
Enda du kan göra är egentligen att få bort vikt

Nu vet jag inte var du bor, vissa ställen är mer risk att bli stannad på än andra, sen är det inte säkert att dom stannar dig ändå om du kör som en normal person och ingen buskörning.


Annars finns det mer diskreta trim som anden sa, du kan göra det som han sa, har du en laglig toppfart när polisen provkör så lär dom nog inte ta in den. Isåfall bör du svetsa på blindtarmen igen om du ska plugga den för det lär vara det första polisen kollar på. Den kommer dock inte vara laglig, vilket du vill.

Ang stuntningen så bör du kunna få upp den på bakhjulet med rätt teknik, annars hade du kunnat skaffa en tolva istället för att trimma :)
Körkortet draget, ingen mer lek för mig på ett tag..

Audi A3 1.8T
Audi A3 1.8T (Krockad och skrotad)
Saab 9-3 2.0t (Skrotad)
Rieju Drac (Såld)
Honda MT5 (Såld)
Pgo Pmx
Speedfight 2
Puch Korado
Användarens profilbild
Rallsson
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 26 oktober 2016, 21:21

Inlägg av Rallsson »

formulerade mig nog fel, asså tänker mest vad jag ska göra liksom för att få upp den att axxa bättre men vill liksom inte göra något för grovt :), såklart blir det olagligt när den går för fort men tänker bara tex något som skulle få den lättare tex. Fast vet ännu inte vad den maxar och har endast kört på dåligt väglag med den så ska nog vänta med motordelen osv. Tack endå!

ps: hur i hela tar jag bort/slutar ett inlägg
Skriv svar