Sachs vs Husqvarna

Allt som har med motor/trimning för "övriga mopeder" att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Johan70
Elmoped
Inlägg: 3
Blev medlem: 24 oktober 2016, 21:04
Ort: Löddeköpinge

Sachs vs Husqvarna

Inlägg av Johan70 »

Hej som 45 åring och med 2 dötrar med mopeder tyckte jag att det var läge att skaffa mig en egen moppe. När jag var 15 åkte jag Yamaha Fs1 -82.
Så visst gick tankarna till en sådan. Men efter många timmar på blocket har jag kommit fram till att jag vill ha en mustang mamba eller en Compact.
Och då tyckte jag att det verkade roligast med en med 3 växlad fot.

Men nu visade det sig att en kompis hade en fin Compact som jag kunde få köpa. Och det är en 67a med 2växlad hand och Husqvarna motor.

Efter som jag inte kan någon ting om någon av dessa motorer. Skulle jag vilja veta vad ni tycker om dessa

Att den 3 växlade sachs är mer ovanlig än 2 växlad har jag förstått.

Men hur är Husqvarna jämfört med sachs motorn

Bättre/sämre
Dyrare/billigare delar
Lättare/svårare att hitta delar
Starkare/svagare
Också vidare

Har Husqvarnan högre/lägre kultstatus än sachs

//Johan
Användarens profilbild
mojoxom
Svårstartad skrothög
Inlägg: 272
Blev medlem: 13 juli 2015, 08:33
Ort: Umeå

Inlägg av mojoxom »

En Compact med Sachs är riktigt roliga att köra och går riktigt bra ur pluggade. Och de är väl lite coolare att köra runt med en Sachs motor å känna sig lite speciell för det finns inte så många Compact med Sachs motor kvar ;)
Köp en Cresent Compact med Sachs motor tycker jag!
Peugeot Vivacity 06 Sportline
Topp hastighet: 120km/h
Cylinder: Polini Corsa 70cc
Rör: Rensat Orginal.
Förgasare: Dellorto 17,5mm
Reeds: Polini
Variator: Polini Hi-Speed
Vikter: Polini 7,7g
Koppling: Malossi Fly-Clutch
Vev: Jasil Evolution
Rem: Polini
Tryckfjäder: Polini Blå
Kopplingsfjädrar: Malossi röda
Drevning: Stage6 2.20RF=8.25
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Husqvarnan har rent generellt lägre "kultstatus" än Sachsmotorn.
Jag själv tycker att Sachs motorn är bättre (pga nedanstående)
Huruvida delar är billigare eller dyrare vet jag inte om men det finns inte lika mycket delar att köpa till Husqvarnan som sachs.
Sachsmotorn är starkare som original OCH trimmad.
Beror givetvis på hur bra portad och inställd den är men med vanligt köpetrim och Bing med ställbart så är Sachsen starkare :P
Så Sachsen ska du välja! Inte Husqvarna motorn!
Ska du ha det värsta bland veteranmopederna/motorerna så ska du köpa dig en Zundapp och slänga på Polini's 80cc cylinder, helt klart det vassaste som går att KÖPA i veteranväg! :P
Johan70
Elmoped
Inlägg: 3
Blev medlem: 24 oktober 2016, 21:04
Ort: Löddeköpinge

Inlägg av Johan70 »

Nu är jag inte ute efter att toktrimma moppen utan jag vill väl ha en glidare.
Men viss viktkompendatuon måste man kanske ha för att den skall bli rolig att köra.
Jag är själv lite skeptisk till Husqvarnamotorn.
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Jaja då förstår jag! Måste erkänna att jag inte läste igenom så noga. :P
Säger absolut inte att den är dålig utan det är en bra motor rakt igenom, lika bra och pålitlig som resten av veteranmotorerna!
Är det en Compact i fråga som motorn sitter på tycker jag att du ska slå till! :)
Däremot om du vore ute efter att trimma en veteranmoped/motor så skulle Sachs/Zundapp vara att föredra. :)
Användarens profilbild
srkjell
Elmoped
Inlägg: 33
Blev medlem: 13 april 2016, 20:36

Inlägg av srkjell »

Jag har referensen att jag ägt en 2-växlad sachsmotor och äger för tillfället en husqvarna 4112 med äggmotor och ska snart införskaffa mig en moped med flintamotor. (Husqvarna).

Effektmässigt skulle jag helt ärligt säga att jag själv inte tycker det finns någon skillnad. Flintamotorn (den senare motorn som sitter på compacter) finns det absolut tillräckligt med nyproducerat trim till för en god viktkompensation.

Problemet med sachs som jag erfarat är att motorns lager slits ganska fort, motorn var faktiskt lite av en budgetmotor (men som fortfarande håller god kvalitet). Min husqvarna äggmotor jag har delat nu har inte ett enda lagerglapp, trots att den är från 1960 och gått nästan 1300 mil. Sachs-motorn jag hade var från 1976, hade gått drygt 500 mil och hade betydligt sämre lager, trots att ingen motor är/var trimmad (annat än urpluggad).

Kvalitetsmässigt så spelar det nog inte så stor roll, och det finns gott om reservdelar till flintamotorn, som om jag inte minns fel satt på samtliga Crescents och Monarker under en tidsperiod.

Som en patriot hade jag ju självklart valt alternativet från småland och förlitat mig på svensk kvalitét! :D Men båda alternativen kommer fungera alldeles utmärkt!
//feministdräparn
Användarens profilbild
srkjell
Elmoped
Inlägg: 33
Blev medlem: 13 april 2016, 20:36

Inlägg av srkjell »

förresten, ifall du skulle bestämma dig för en med sachsmotor, kontrollera att mopeden inte hoppar på tvåan vid belastning. Och att motorn skramlar lite när den tex. varvat ut på plan mark eller i nerförsbacken är helt normalt, sachsmotorn ska ha belastning för att gå tyst. Men skyll gärna på dåliga lager vid prutning! :wink:
//feministdräparn
Johan70
Elmoped
Inlägg: 3
Blev medlem: 24 oktober 2016, 21:04
Ort: Löddeköpinge

Inlägg av Johan70 »

Tack för svar. Då behöver man inte vara orolig för att köpa en Compact med flinta. Jag har surfat runt många timmar. Och insätt att det går att köpa det mesta till dessa motorer för hyfsade pengar.

Jag är riktigt sugen på att åka moppe igen 😊
Skriv svar