MH Ryz går långsamt

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

TheThrasher
Elmoped
Inlägg: 140
Blev medlem: 23 oktober 2016, 14:17

MH Ryz går långsamt

Inlägg av TheThrasher »

Tjena! Har införskaffat en begagnad Motorhispania RYZ 2007, uttagen 2011 och är helt original. Ett problem med den är dock att den är rätt seg, den toppar 40-41km/h i en liten liten nerförsbacke och ligger oftast i 37-38km/h med fullgas. Körde en väldigt kort sträcka rakt fram och kom upp i ca 6700rpm fullgas i 6:an. Är helt okunnig och farsan vet inte heller vad som kan vara fel. Har vridit lite på tomgångsskruven och luftskruven och prövat mig fram och fick den att gå lite lite bättre men i stort sätt gick den nästan inte snabbare alls. Däcken är bra pumpade med. Några tips på vad som kan vara fel eller vad som kan göras för att få upp hastigheten?
Senast redigerad av TheThrasher den 24 oktober 2016, 15:09, redigerad totalt 1 gånger.
TheThrasher
Elmoped
Inlägg: 140
Blev medlem: 23 oktober 2016, 14:17

Inlägg av TheThrasher »

Kan också tillägga att jag inte har märkt något skumt med moppen förutom hastigheten. Den startar alltid på första kicken, låter bra etc.
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Igensotat avgasrör? Luftfilter?
Sedan så kan det vara så att det läcker komp pga dålig packning så en "sotsats" kan vara värt att införskaffa. :)
TheThrasher
Elmoped
Inlägg: 140
Blev medlem: 23 oktober 2016, 14:17

Inlägg av TheThrasher »

Raggarn1337 skrev:Igensotat avgasrör? Luftfilter?
Sedan så kan det vara så att det läcker komp pga dålig packning så en "sotsats" kan vara värt att införskaffa. :)
Luftfiltret har vi kollat och ser bra ut, har rengörts också. Hur kan jag kolla om avgasröret är igensotat och hur man rensar det? Tack för svar btw.
Lukas01
Elmoped
Inlägg: 45
Blev medlem: 4 oktober 2016, 19:54

Inlägg av Lukas01 »

Prova rensa förgasarn ganska enkelt skadar aldrig, kolla en youtube video och testa dig fram
STUNT IS LIFE
Användarens profilbild
NizzePisse
Svårstartad skrothög
Inlägg: 333
Blev medlem: 17 oktober 2015, 12:00

Inlägg av NizzePisse »

Kan det vara så att förra ägaren brukade köra trimmat nu och har gjort en slarvig strypning bara för att få den original inför försäljning?
Hellre omkörd och bortkommen än bortförd och omkommen.

Gilera Smt -08 -Såld
Gilera H@K -02 -Såld
CH Racing -06
Ducati 900ssie -98
TheThrasher
Elmoped
Inlägg: 140
Blev medlem: 23 oktober 2016, 14:17

Inlägg av TheThrasher »

NizzePisse skrev:Kan det vara så att förra ägaren brukade köra trimmat nu och har gjort en slarvig strypning bara för att få den original inför försäljning?
¨

Kan kanske vara så. Killen verkade verkligen kunna sina grejer, dock. Fast man vet ju aldrig.
TheThrasher
Elmoped
Inlägg: 140
Blev medlem: 23 oktober 2016, 14:17

Inlägg av TheThrasher »

Lukas01 skrev:Prova rensa förgasarn ganska enkelt skadar aldrig, kolla en youtube video och testa dig fram
Ska kollas upp! :)
TheThrasher
Elmoped
Inlägg: 140
Blev medlem: 23 oktober 2016, 14:17

Inlägg av TheThrasher »

Ska pröva att sota ur avgasröret och rensa förgasaren. Hoppas att det gör någon skillnad iaf :)
Användarens profilbild
iceman01gun
Elmoped
Inlägg: 66
Blev medlem: 10 maj 2016, 15:04

Inlägg av iceman01gun »

TheThrasher skrev:Ska pröva att sota ur avgasröret och rensa förgasaren. Hoppas att det gör någon skillnad iaf :)
jag hra en peugeot xps (typ samma moppe) och den gick 35 och varvade dåligt men sen sotade jag ur avgasröret i 3 omgångar och nu går den 45-50
Peugeot xps 04 (AM6)
Aprilia sr50 ditech 02 (MORINI)
TheThrasher
Elmoped
Inlägg: 140
Blev medlem: 23 oktober 2016, 14:17

Inlägg av TheThrasher »

iceman01gun skrev:
TheThrasher skrev:Ska pröva att sota ur avgasröret och rensa förgasaren. Hoppas att det gör någon skillnad iaf :)
jag hra en peugeot xps (typ samma moppe) och den gick 35 och varvade dåligt men sen sotade jag ur avgasröret i 3 omgångar och nu går den 45-50
Hade tänkt pröva att dra pluggen å se om det går segt då med. Kan vara pluggen som är liten med.
Skriv svar