Cross med (övervikt)?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Maxwidzy
Elmoped
Inlägg: 1
Blev medlem: 20 oktober 2016, 15:28

Cross med (övervikt)?

Inlägg av Maxwidzy »

Tja! Jag har intresse för cross / enduro och har typ en 2001 yz 85cc Yamaha men den är för liten då jag är ja.. 180cm och smått överviktig hehe (115kg ungefär) så jag vet inte vad jag ska köpa? Yamaha funkar väl om man vill leka lite och fjädring får väl käka lite när man sitter på den så vad bör man köpa vid övervikt och som klarar att köra snabbt även med en del tyngd på sig? Är nybörjare fortfarande och kan ingenting i princip om crossar eller något. Uppskatta all hjälp och svar


Edit: Är 15 år gammal också.
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Lite tips här! :)
Är du endast sugen på att "motions-åka" och köra av dig lite så kan det väl funka med en äldre cross.
MEN ska man tävla (eller köra hårt för den delen) så köper man inte en cross som är äldre än 4-5 år. - Fråga inte varför, det bara är så.

Jag har kört cross i snart 12 år så man har ju varit med om en hel del.
En ovan 15 åring ska inte sätta sig på en 250cc hoj utan det är 125cc som gäller. - En 250 fyrtakts hoj kan fungera men de är dyrare i inköp, delar och speciellt de äldre som bara går sönder så det är rätt givet att en något äldre 2 takts hoj är rätt för dig.

Yamaha Yz 125 samt Honda cr 125 skulle jag rekommendera, de har en väldigt fin och jämn effektkurva (det är bra drag i de ändå) och är bra mycket lättare att hantera än t.ex: Kawasaki Kx 125, Suzuki rm 125, KTM sx 125.
Dessa sistnämnda hojar (speciellt KTM) är i stort sett "ready to race" från fabrik och är dyrare, vassare än de andra hojarna.
Det kostar dels mer pengar med kortare service intervaller men de är även svårare att hantera.
Så en Yamaha eller Honda rekommenderar jag. Om du nu inte vill börja tävla så klart! :)

Ang vikt: Det finns olika fjädrar för massa olika vikter. En del har även ställbar fjäder där du kan justera motstånd men det brukar inte de äldre hojarna ha.

Har en nära vän till mig som är överviktig, han väger (uppskattningsvis) runt 110+ kg.
För ett par 3 år sedan...
Han var ovan vid cross, bara kört moped innan.
Han köpte sig en Yamaha Yzf 450 på direkten då han trodde att en 125cc inte skulle räcka åt honom. - Du kan ge dig fan på att han tröttnade efter ett par gånger, han orkade inte ens hålla i styret när han vred om gashandtaget.
Så vi drog hem till mig så fick han provköra min (dåvarande) KTM sx 125 och även där hade han svårt att hålla i styret men han insåg ganska fort att det var rejält med drag i den fastän han vägde hela 110+ pannor så han sålde sin hoj raskt och köpte sig en 125:a.

Idag kör jag en KTM sx 250 från 2014, jag som kört i snart 12 år tycker att det duger gott & väl. Ifall att du skulle undra :P
Skriv svar