Gilera startar knappt och dör

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

lorang10
Elmoped
Inlägg: 83
Blev medlem: 25 augusti 2014, 21:01

Gilera startar knappt och dör

Inlägg av lorang10 »

Min Gilera SMT 05 är väldigt segstartad, och när den väl startat så dör den antingen efter 40 meter eller när man släpper full gas. Det började för någon månad sen då den blev segare och segare att starta, till slut bestämde jag mig för att rengöra förgasaren och luftfiltret, men det hjälpte inte heller, utan den fortsatte bli sämre.. Det jag gjort hittils är:

Bytt topplockspackning
Bytt reedventiler
Både bytt upp och ner 20 storlekar i munstycke (utan framgång)
Bytt mellan många tändstift (vilket hjälper vid första starten, men när tändstiftet fått färg går den lika dåligt)
Bytt CDI, tändkabel och tändhatt
Skruvat som bara den på förgasaren

Vet inte mer vad jag kan göra, någon som har något tips?

Edit: En fråga, kan det ha något att göra med att jag har blackbox på moppen, så den har fuckat hela tändningen? Bara en tanke.
lorang10
Elmoped
Inlägg: 83
Blev medlem: 25 augusti 2014, 21:01

Inlägg av lorang10 »

Ingen som har någon idé?
Användarens profilbild
MotorAndMoore
Svårstartad skrothög
Inlägg: 331
Blev medlem: 18 januari 2016, 12:43
Ort: Falköping

Inlägg av MotorAndMoore »

Använder du choken så ska den puttra igång
"Underliggande rör lägre markfrigång pang sten röret skadat"
"Vespa är för kärringar som inte kan växla"
DBS Hercules, Puch Dakota, Motorhispania Furia,Yamaha Fs1, Puch Dakota, Yamaha Dt50mx, Apollo motorette

Titta gärna in projekt http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=63341
Användarens profilbild
LennartTuning
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 548
Blev medlem: 1 oktober 2012, 22:16
Kontakt:

Inlägg av LennartTuning »

kan vara att du pajat tändningen med blackboxen.

har du bra komp?
Lennart Tuning

Din Trimkonsult på Nätet! Rådgivning, Portning, Renovering Etc!

http://www.facebook.com/LennartTuning
lorang10
Elmoped
Inlägg: 83
Blev medlem: 25 augusti 2014, 21:01

Inlägg av lorang10 »

LennartTuning skrev:kan vara att du pajat tändningen med blackboxen.

har du bra komp?
Jag vet inte om tändnings systemet är förstört, vilka saker ska man byta ut om det är förstört?

Och jag har ingen aning om vad jag har för komp.
lorang10
Elmoped
Inlägg: 83
Blev medlem: 25 augusti 2014, 21:01

Inlägg av lorang10 »

MotorAndMoore skrev:Använder du choken så ska den puttra igång
Har både försökt rulla och kicka igång den med både choke och ingen choke, den har tänt vissa gånger, men stängt av kort efterråt.
lorang10
Elmoped
Inlägg: 83
Blev medlem: 25 augusti 2014, 21:01

Inlägg av lorang10 »

Nu var det ett tag sen jag startade tråden, men har fortfarande samma problem.
Jag har inte försökt göra så mycket åt saken heller nu över vintern.
Det jag gjort sen senaste gången:
Sprutat in startgas höger och vänster utan framgång.
Kollat så alla kablar sitter bra.
Kollat gnista (vilket den har)

Efter mitt senaste inlägg precis innan vintern började, så fick jag faktiskt igång den efter lite kickande, då vart jag nöjd och ställde undan moppen, men nu är han död på riktigt.
Användarens profilbild
mojoxom
Svårstartad skrothög
Inlägg: 272
Blev medlem: 13 juli 2015, 08:33
Ort: Umeå

Inlägg av mojoxom »

värdet i luften ändrar, bestycka om förgasaren. Sen när sommarn kommer så får du bestycka den efter de värdet. Har du provat de nu denna vinter?
Peugeot Vivacity 06 Sportline
Topp hastighet: 120km/h
Cylinder: Polini Corsa 70cc
Rör: Rensat Orginal.
Förgasare: Dellorto 17,5mm
Reeds: Polini
Variator: Polini Hi-Speed
Vikter: Polini 7,7g
Koppling: Malossi Fly-Clutch
Vev: Jasil Evolution
Rem: Polini
Tryckfjäder: Polini Blå
Kopplingsfjädrar: Malossi röda
Drevning: Stage6 2.20RF=8.25
lorang10
Elmoped
Inlägg: 83
Blev medlem: 25 augusti 2014, 21:01

Inlägg av lorang10 »

mojoxom skrev:värdet i luften ändrar, bestycka om förgasaren. Sen när sommarn kommer så får du bestycka den efter de värdet. Har du provat de nu denna vinter?
Yes, varit ute nu och försökt få liv i han. Gick in på Twostrokes guide för att bestycka om förgasaren då jag inte visste hur man gjorde, så nu har förgasaren helt standard inställningar. Men jag kom inte längre än till första steget eftersom den skall varmköras i 5 minuter. Och för det så måste den starta. Hur mycket jag än kickar så tänder den inte, jag har försökt rullstarta och spruta in startgas i tändstiftshålet. Men nada, ingen framgång. Nu laddar jag batteriet över natten och ser om det blir bättre imorgon.
HoridMatec
Elmoped
Inlägg: 96
Blev medlem: 15 juni 2013, 19:40

Inlägg av HoridMatec »

Antagligen tändsystemet som pajat.
lorang10
Elmoped
Inlägg: 83
Blev medlem: 25 augusti 2014, 21:01

Inlägg av lorang10 »

HoridMatec skrev:Antagligen tändsystemet som pajat.
Men då borde väl tändstiftet inte ge gnista?
Användarens profilbild
Theodorthegreat
Elmoped
Inlägg: 10
Blev medlem: 4 december 2015, 11:03

Tjuvluft

Inlägg av Theodorthegreat »

Du påstår att den plötsligt började gå dåligt vilket jag tror kan bero på tjuvluft, dvs att den suger luft någonstans mellan förgasaren och cylindern vilket ger en mager blandning vilket i sin tur gör att moppen går piss o kan vara svårstartad.

När du väl får i gång moppen vilken färg får den då på tändstiftet, om färgen är mer vitaktig så är det förmodligen tjuvluft.
lorang10
Elmoped
Inlägg: 83
Blev medlem: 25 augusti 2014, 21:01

Re: Tjuvluft

Inlägg av lorang10 »

Theodorthegreat skrev:Du påstår att den plötsligt började gå dåligt vilket jag tror kan bero på tjuvluft, dvs att den suger luft någonstans mellan förgasaren och cylindern vilket ger en mager blandning vilket i sin tur gör att moppen går piss o kan vara svårstartad.

När du väl får i gång moppen vilken färg får den då på tändstiftet, om färgen är mer vitaktig så är det förmodligen tjuvluft.
Skruvade i ett nytt tändstift och försökte rullstarta den i en timme ungefär, och precis när jag tänkte ge upp så puttrade den igång. Dock bara i 20 sekunder ungefär. Så fort jag släppte gasen så gav den upp och dog, jag tror inte tändstiftet hann få någon färg alls, det kom ut lika vitt och tort som när jag satte i det.
Användarens profilbild
Theodorthegreat
Elmoped
Inlägg: 10
Blev medlem: 4 december 2015, 11:03

Inlägg av Theodorthegreat »

Detta enligt mig ger ännu tydligare tecken på att det är tjuvluft, tjuvluft innebär som sagt att det kommer in extra luft mellan förgasaren och cylindern vilket leder till att du får en alldeles för mager blandning beroende på hur mycket tjuvluft den drar. Du kan även testa var den drar tjuvluft ifrån genom att spruta startgas runt insuget och responsen ska bli att den går ner i varv om det är en tvåtaktare.

Vitt tändstift innebär att den får för mager blandning, och om du inte gjort någon ändring på förgasare eller någonting annat så borde det inte vara någonting annat, du kan även pröva rengöra förgasaren för att verkligen se till att munstyckerna inte är boven.

Se även till att den nya reedventilen är ordentligt åtdragen och att bladen täpper till ordentligt.
lorang10
Elmoped
Inlägg: 83
Blev medlem: 25 augusti 2014, 21:01

Inlägg av lorang10 »

Theodorthegreat skrev:Detta enligt mig ger ännu tydligare tecken på att det är tjuvluft, tjuvluft innebär som sagt att det kommer in extra luft mellan förgasaren och cylindern vilket leder till att du får en alldeles för mager blandning beroende på hur mycket tjuvluft den drar. Du kan även testa var den drar tjuvluft ifrån genom att spruta startgas runt insuget och responsen ska bli att den går ner i varv om det är en tvåtaktare.

Vitt tändstift innebär att den får för mager blandning, och om du inte gjort någon ändring på förgasare eller någonting annat så borde det inte vara någonting annat, du kan även pröva rengöra förgasaren för att verkligen se till att munstyckerna inte är boven.

Se även till att den nya reedventilen är ordentligt åtdragen och att bladen täpper till ordentligt.
Yes, verkar som att reedventilen är problemet, vet inte än dock. Jag drog åt skruvarna som håller fast plattan för att se om jag kunde skruva åt den hårdare, men det verkar som att gängorna har gått sönder, för att skruven snurrade bara.
Användarens profilbild
Theodorthegreat
Elmoped
Inlägg: 10
Blev medlem: 4 december 2015, 11:03

Inlägg av Theodorthegreat »

Då är det förmodligen därför och att den drar tjuvluft därigenom. För att lösa problemet kan du ju alltid ta o borra ut hålet och gänga om det.
lorang10
Elmoped
Inlägg: 83
Blev medlem: 25 augusti 2014, 21:01

Inlägg av lorang10 »

Theodorthegreat skrev:Då är det förmodligen därför och att den drar tjuvluft därigenom. För att lösa problemet kan du ju alltid ta o borra ut hålet och gänga om det.
Har nu gängat om och skruvat fast reedventilen med packningsklister imellan. Jag rullade ett tag och fick igång den. Men fortfarande lika svårstartad och svår att hålla igång. Jag plågade den lite med full gas för att få ett bättre resultat på tändstiftet, men det är fortfarande lika torrt och lika vitt.
Användarens profilbild
Theodorthegreat
Elmoped
Inlägg: 10
Blev medlem: 4 december 2015, 11:03

Inlägg av Theodorthegreat »

Rengör förgasaren o se till så att inte det är något problem med benzintillförseln och när du konstaterat att inte det är problemet kan du pröva att spraya med startgas för att avgöra var den drar tjuvluft om nu det är problemet.
lorang10
Elmoped
Inlägg: 83
Blev medlem: 25 augusti 2014, 21:01

Inlägg av lorang10 »

Theodorthegreat skrev:Rengör förgasaren o se till så att inte det är något problem med benzintillförseln och när du konstaterat att inte det är problemet kan du pröva att spraya med startgas för att avgöra var den drar tjuvluft om nu det är problemet.
Nu borde det inte kunna komma in någon tjuvluft från något håll. Jag har satt packningsklister runt kanterna på topplocket och rengjort förgasaren med kompressorn. Efter en rullstartning nedför en backe så sprakade den igång. Men vid låga varv dör den fortfarande. Jag höll igång den med lite gas i ungefär 3 minuter och tändstiftet blev relativt svart, hälften blött och hälften torrt, vet inte om det betyder något men här är bild på hur det såg ut iallafall:
http://imgur.com/a/KnA4f
Så fort jag stängde av den och lät det gå ungefär 5 minuter så blev den väldigt tjurig, likasom förra året. Den blir helt omöjlig att starta, man hinner få lunginflammation innan man rullstartat igång den då.
Jag har sprutat hejvillt med startgasen för att lokalisera tjuvluft, men ingen ändring i varvtalet hände.

Edit:
Borde kanske också nämna att på tomgång var varvtalet antingen väldigt högt eller väldigt lågt. När jag gasade och sedan släppte vid 6000 varv så stannade den där. Men höll jag in choken gick den ner till 2000 varv och efter en liten stund antingen dog den eller gick upp i 6000 varv igen.
Skriv svar