Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo
Yes, varit ute nu och försökt få liv i han. Gick in på Twostrokes guide för att bestycka om förgasaren då jag inte visste hur man gjorde, så nu har förgasaren helt standard inställningar. Men jag kom inte längre än till första steget eftersom den skall varmköras i 5 minuter. Och för det så måste den starta. Hur mycket jag än kickar så tänder den inte, jag har försökt rullstarta och spruta in startgas i tändstiftshålet. Men nada, ingen framgång. Nu laddar jag batteriet över natten och ser om det blir bättre imorgon.mojoxom skrev:värdet i luften ändrar, bestycka om förgasaren. Sen när sommarn kommer så får du bestycka den efter de värdet. Har du provat de nu denna vinter?
Skruvade i ett nytt tändstift och försökte rullstarta den i en timme ungefär, och precis när jag tänkte ge upp så puttrade den igång. Dock bara i 20 sekunder ungefär. Så fort jag släppte gasen så gav den upp och dog, jag tror inte tändstiftet hann få någon färg alls, det kom ut lika vitt och tort som när jag satte i det.Theodorthegreat skrev:Du påstår att den plötsligt började gå dåligt vilket jag tror kan bero på tjuvluft, dvs att den suger luft någonstans mellan förgasaren och cylindern vilket ger en mager blandning vilket i sin tur gör att moppen går piss o kan vara svårstartad.
När du väl får i gång moppen vilken färg får den då på tändstiftet, om färgen är mer vitaktig så är det förmodligen tjuvluft.
Yes, verkar som att reedventilen är problemet, vet inte än dock. Jag drog åt skruvarna som håller fast plattan för att se om jag kunde skruva åt den hårdare, men det verkar som att gängorna har gått sönder, för att skruven snurrade bara.Theodorthegreat skrev:Detta enligt mig ger ännu tydligare tecken på att det är tjuvluft, tjuvluft innebär som sagt att det kommer in extra luft mellan förgasaren och cylindern vilket leder till att du får en alldeles för mager blandning beroende på hur mycket tjuvluft den drar. Du kan även testa var den drar tjuvluft ifrån genom att spruta startgas runt insuget och responsen ska bli att den går ner i varv om det är en tvåtaktare.
Vitt tändstift innebär att den får för mager blandning, och om du inte gjort någon ändring på förgasare eller någonting annat så borde det inte vara någonting annat, du kan även pröva rengöra förgasaren för att verkligen se till att munstyckerna inte är boven.
Se även till att den nya reedventilen är ordentligt åtdragen och att bladen täpper till ordentligt.
Har nu gängat om och skruvat fast reedventilen med packningsklister imellan. Jag rullade ett tag och fick igång den. Men fortfarande lika svårstartad och svår att hålla igång. Jag plågade den lite med full gas för att få ett bättre resultat på tändstiftet, men det är fortfarande lika torrt och lika vitt.Theodorthegreat skrev:Då är det förmodligen därför och att den drar tjuvluft därigenom. För att lösa problemet kan du ju alltid ta o borra ut hålet och gänga om det.
Nu borde det inte kunna komma in någon tjuvluft från något håll. Jag har satt packningsklister runt kanterna på topplocket och rengjort förgasaren med kompressorn. Efter en rullstartning nedför en backe så sprakade den igång. Men vid låga varv dör den fortfarande. Jag höll igång den med lite gas i ungefär 3 minuter och tändstiftet blev relativt svart, hälften blött och hälften torrt, vet inte om det betyder något men här är bild på hur det såg ut iallafall:Theodorthegreat skrev:Rengör förgasaren o se till så att inte det är något problem med benzintillförseln och när du konstaterat att inte det är problemet kan du pröva att spraya med startgas för att avgöra var den drar tjuvluft om nu det är problemet.