Lagning av sprickor i Block/vevparti SJ50

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Fanaticcc
Elmoped
Inlägg: 4
Blev medlem: 19 september 2016, 22:22

Lagning av sprickor i Block/vevparti SJ50

Inlägg av Fanaticcc »

Upptäckte att jag fått en mängd sprickor runt vevaxeln(bla gjutgodset runt olje-p) Lagningstips? Jag har mätt veven på variatorsidan å den slår bara 0,03. Vågar jag svetsa pungtvis å kyla imellan utan att klyva motorn?. Jag är svetsare å vet hur man gör, känns inte som jag har mycke att förlora. Har monterat bort oljepumpen, tänkte svarva en stång som fyller hålet tight, de måste ju hjälpa till att styva upp, ev slipa upp sprickan från variatorsidan å svetsa in i stången( lite i taget å kyla runt alla packbox mm. Nån som har en bra ide?? MVH Nicke
haggog
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 10 december 2015, 20:21
Ort: Brööl

Inlägg av haggog »

Vad har du att förlora liksom? Testa kan man ju inte, för om du inte testar är det ju ändå bara att köpa nytt block.
"Jamen så är det ju inte på Yamahan va" -.-


Kör för nuvarande Derbi DRD Senda EXTREME - LIMITED EDITION 2016
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Om du har massor med småsprickor är det ett tydligt tecken på utmattning. Ja, du kan säkert svetsa och förhoppningsvis inte få ett skevt block, beror på hur mycket du måste värma, men grundmaterialet är förbrukat så min åsikt är att det inte är värt det.

Jag har själv testat att laga en utmattad aluminiumdetalj, ett insugsrör. Det svetsades enligt konstens alla regler. Höll en dag och sen sprack det på ett nytt ställe precis intill svetsen. Bara att fixa ett nytt.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Säker på att det är sprickor i blocket? Gjutverktyget som blocket gjutits i får massor av ytsprickor med tiden, dessa syns som linjer på alla block som gjuts i det verktyget sedan. Mycket likt sprickor, men är helt ofarligt.

Jag har ingen aning om vad "SJ50" är för något, men en bild på problemet hade inte skadat. Svetsning av en motor som fortfarande sitter ihop låter bara som ett recept på nya och större problem...
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Skriv svar