Kapa blindtarmen på DRD EVO

Här kan du visa upp ditt projekt som inriktar sig på cross och supermotard. Inga frågor i detta forum!

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Anton101001
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 18 april 2016, 13:24

Kapa blindtarmen på DRD EVO

Inlägg av Anton101001 »

Tjenare. Polaren har en Derbi DRD EVO 2013. Moppen är väldigt slö och undrar hur mycket effekt man får ut ur att kapa blindtarmen. Han vill inte för tillfället ha trim då han kommer att få moppekortet på måndag nästa vecka.
hur stor skillnad blir det egentligen när man kapar blindtarmen..?
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Man kapar blindtarmen och svetsar igen hålet så har du inte tillgång till t.ex vinkelslip och svets så går det inte...
Beror på hur bra man ställer in förgasaren efteråt men i snitt går den väl 10-15 km/h fortare ungefär.
Men om du tycker att den är slö så kanske det vore något att dreva om den lite grann? Dumt att förstöra ett originalrör som är svindyrt.
Mycket mer värt att köpa ett billigt effektrör och ha kvar originalröret om man nu måste trimma...
Anton101001
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 18 april 2016, 13:24

Inlägg av Anton101001 »

Vet hur man kapar blindtarmen ville bara veta hur mycket effekt man får ut av det. Det är ju betydligt mer värt att kapa blindtarmen är att köpa nytt rör för en tusenlapp som du ändå sedan bara kommer borra pluggen någon millimeter.
Dessutom finns det ändå många strypningar kvar. Derbi stryper ju allt dom kan...
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Betydligt mer värt det att köpa ett effektrör som faktiskt ger bra med effekt för runt tusenlappen än att förstöra originalrör som kostar runt 3-4000? Jaja inte jag som förlorar på det utan det är ju du så du bestämmer hur du själv gör.
Som jag sa innan så beror det på hur bra du ställer in förgasaren efteråt men mellan 5-15 km/h ungefär. :)
Astof
Elmoped
Inlägg: 12
Blev medlem: 26 september 2016, 20:38

Inlägg av Astof »

Du kan ju annars dreva den för att få upp farten min Derbi går i 60-65 och är bara drevad
jonte101001
Elmoped
Inlägg: 101
Blev medlem: 12 april 2016, 20:07

Inlägg av jonte101001 »

Astof skrev:Du kan ju annars dreva den för att få upp farten min Derbi går i 60-65 och är bara drevad
Grundproblemet som jag försått är att moppen är allmänt trött, speciellt i backar. Själv skulle jag prövat att börja med dom mindre strypningarna o se vad det ger för resultat (:
PåDal
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 397
Blev medlem: 30 december 2015, 17:17
Ort: Dalsland

Inlägg av PåDal »

Den kommer att gå slöare på de lägre varven men kommer få högre topphastighet.
Cpi sm 06- SÅLD
Astof
Elmoped
Inlägg: 12
Blev medlem: 26 september 2016, 20:38

Re: Kapa blindtarmen på DRD EVO

Inlägg av Astof »

Anton101001 skrev:Tjenare. Polaren har en Derbi DRD EVO 2013. Moppen är väldigt slö och undrar hur mycket effekt man får ut ur att kapa blindtarmen. Han vill inte för tillfället ha trim då han kommer att få moppekortet på måndag nästa vecka.
hur stor skillnad blir det egentligen när man kapar blindtarmen..?
Finns det inte plugg och blindtarm på drd modellerna? det syns ju inte lika mycket om man drar den i så fall
Låst