Sida 1 av 1

Rieju mrt olje smörjning

Postat: 21 september 2016, 16:34
av Naeon
tjeena har en Rieju mrt 2016 med en 70 cc och urpluggad och nu ska jag byta till en 21 förgasare. tänkte om någon visste hur man skruvar upp ¨så den får mer olja från den separata olje smörjningen eller om ni tycker jag borde blanda lite i tanken själv eller blanda allt i tanken och sluta använda separat olje smörjning

Postat: 21 september 2016, 17:04
av PåDal
Vet inte vad som är lättast men skulle nog blanda själv så vet man helt säkert att den får rätt med olja. Att oljepumpen går sönder eller slutar fungera vet jag inte om det är så vanligt men känns lite säkrare ändå.

Fast väldigt mycket bekvämare med oljeblandare eftersom man kan tanka vid en mack osv osv.

Postat: 21 september 2016, 19:08
av Naeon
PåDal skrev:Vet inte vad som är lättast men skulle nog blanda själv så vet man helt säkert att den får rätt med olja. Att oljepumpen går sönder eller slutar fungera vet jag inte om det är så vanligt men känns lite säkrare ändå.

Fast väldigt mycket bekvämare med oljeblandare eftersom man kan tanka vid en mack osv osv.
tror du jag kommer behöva mer olja med en ny förgasare?

Postat: 21 september 2016, 19:38
av Raggarn1337
Nix. Förgasaren behöver inte smörjas utan det är cylinderloppet som behöver smörjas.
Byter du förgasare så krävs en förgasarinställning. :)

Postat: 21 september 2016, 19:46
av Naeon
Raggarn1337 skrev:Nix. Förgasaren behöver inte smörjas utan det är cylinderloppet som behöver smörjas.
Byter du förgasare så krävs en förgasarinställning. :)
jaa men cylindern kommer gå högre varv

Postat: 21 september 2016, 20:45
av PåDal
Raggarn1337 skrev:Nix. Förgasaren behöver inte smörjas utan det är cylinderloppet som behöver smörjas.
Byter du förgasare så krävs en förgasarinställning. :)

Haha det skrev han inte men eftersom det är 70cc så behövs mer olja till blandningen.

Vet inte hur du ska ställa in så den får mer olja med pumpen men ifall du blandar i tanken ska du ha ca 3% olja till 70cc.

Postat: 21 september 2016, 21:41
av Lucasosterberg
Funderat på detta själv men det borde ju gå att spänna åt vajern som går från trotteln och in i pumpen så den alltid är lite mer öppen och släpper igenom mer olja. Har ingen aning om detta funkar och har inte plockat isär en oljepump nån gång så vet inte hur det see ut inuti. Jag blandar i en kork extra i tanken varje gång jag tankar men bäst är förstås att blanda eget i en stor dunk med kran hemma

Postat: 22 september 2016, 14:04
av Raggarn1337
PåDal skrev:
Raggarn1337 skrev:Nix. Förgasaren behöver inte smörjas utan det är cylinderloppet som behöver smörjas.
Byter du förgasare så krävs en förgasarinställning. :)

Haha det skrev han inte men eftersom det är 70cc så behövs mer olja till blandningen.

Vet inte hur du ska ställa in så den får mer olja med pumpen men ifall du blandar i tanken ska du ha ca 3% olja till 70cc.
Man har inte högre % oljeblandning beroende på kubik eller hur trimmad motorn är...
Exempelvis så kör jag 3% oljeblandning på min KTM Sx 250 (likaså gör nog de flesta andra som fortfarande kör 2-takt cross..)

Postat: 22 september 2016, 17:17
av PåDal
Raggarn1337 skrev:
PåDal skrev:
Raggarn1337 skrev:Nix. Förgasaren behöver inte smörjas utan det är cylinderloppet som behöver smörjas.
Byter du förgasare så krävs en förgasarinställning. :)

Haha det skrev han inte men eftersom det är 70cc så behövs mer olja till blandningen.

Vet inte hur du ska ställa in så den får mer olja med pumpen men ifall du blandar i tanken ska du ha ca 3% olja till 70cc.
Man har inte högre % oljeblandning beroende på kubik eller hur trimmad motorn är...
Exempelvis så kör jag 3% oljeblandning på min KTM Sx 250 (likaså gör nog de flesta andra som fortfarande kör 2-takt cross..)
Fast på en moped så behöver du mer olja ifall du trimmar, det var vad jag menade. 3% ska vara bra till 70cc på en moped och vad en KTM sx 250 använder har inget med detta att göra.

Postat: 22 september 2016, 17:32
av Raggarn1337
Så är det inte alls... Det har inte att göra med att den trimmas eller inte...
Det har att göra med värmen, när järn värms upp så expanderar det, i detta fall så är det kolven och då blir det mer komp och samtidigt så behöver cylinderloppet smörjas.
Det blir varmare då det varvar mer så det har inte med just cylindern att göra utan snarare röret.
Vill inte låta nedlåtande utan vill bara tala om det för dig! Man lär sig något nytt varje dag! :)
Du kan lika gärna köra med 2% oljeblandning om du nu till och med har Parmakit's 110cc...

Postat: 22 september 2016, 19:02
av PåDal
Raggarn1337 skrev:Så är det inte alls... Det har inte att göra med att den trimmas eller inte...
Det har att göra med värmen, när järn värms upp så expanderar det, i detta fall så är det kolven och då blir det mer komp och samtidigt så behöver cylinderloppet smörjas.
Det blir varmare då det varvar mer så det har inte med just cylindern att göra utan snarare röret.
Vill inte låta nedlåtande utan vill bara tala om det för dig! Man lär sig något nytt varje dag! :)
Du kan lika gärna köra med 2% oljeblandning om du nu till och med har Parmakit's 110cc...
aja vet inte om är riktigt på samma spår men ifall du nu vet hur detta går till så kan du berätta hur mycket olja 70cc(hans) ska ha, självklart i %. :D


när jag skrev trimmar så menade jag just vad han trimmade med.

Postat: 22 september 2016, 19:27
av Raggarn1337
Fast det är irrelevant om man trimmar eller inte. En 2-takts motor ska ha en oljeblandning mellan 2-4%. I regel kör man med 3%.
Så du har rätt i att man ska 3% oljeblandning men just själva grejen du sa om att man ska ha mer olja när man trimmar, det stämmer inte...
Nu när jag läste om det så märker jag att jag kanske missförstod dig, att du bara menade att TS ska spänna åt vajern så att pumpen levererar mer olja till förgasaren, det har du helt rätt i. Ber om ursäkt. :)

Postat: 22 september 2016, 19:43
av PåDal
Raggarn1337 skrev:Fast det är irrelevant om man trimmar eller inte. En 2-takts motor ska ha en oljeblandning mellan 2-4%. I regel kör man med 3%.
Så du har rätt i att man ska 3% oljeblandning men just själva grejen du sa om att man ska ha mer olja när man trimmar, det stämmer inte...
Nu när jag läste om det så märker jag att jag kanske missförstod dig, att du bara menade att TS ska spänna åt vajern så att pumpen levererar mer olja till förgasaren, det har du helt rätt i. Ber om ursäkt. :)
Förstår hur du tänkte, jag skrev rätt otydligt :P