Rieju mrt olje smörjning

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Naeon
Elmoped
Inlägg: 18
Blev medlem: 29 juni 2016, 21:21

Rieju mrt olje smörjning

Inlägg av Naeon »

tjeena har en Rieju mrt 2016 med en 70 cc och urpluggad och nu ska jag byta till en 21 förgasare. tänkte om någon visste hur man skruvar upp ¨så den får mer olja från den separata olje smörjningen eller om ni tycker jag borde blanda lite i tanken själv eller blanda allt i tanken och sluta använda separat olje smörjning
PåDal
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 397
Blev medlem: 30 december 2015, 17:17
Ort: Dalsland

Inlägg av PåDal »

Vet inte vad som är lättast men skulle nog blanda själv så vet man helt säkert att den får rätt med olja. Att oljepumpen går sönder eller slutar fungera vet jag inte om det är så vanligt men känns lite säkrare ändå.

Fast väldigt mycket bekvämare med oljeblandare eftersom man kan tanka vid en mack osv osv.
Cpi sm 06- SÅLD
Naeon
Elmoped
Inlägg: 18
Blev medlem: 29 juni 2016, 21:21

Inlägg av Naeon »

PåDal skrev:Vet inte vad som är lättast men skulle nog blanda själv så vet man helt säkert att den får rätt med olja. Att oljepumpen går sönder eller slutar fungera vet jag inte om det är så vanligt men känns lite säkrare ändå.

Fast väldigt mycket bekvämare med oljeblandare eftersom man kan tanka vid en mack osv osv.
tror du jag kommer behöva mer olja med en ny förgasare?
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Nix. Förgasaren behöver inte smörjas utan det är cylinderloppet som behöver smörjas.
Byter du förgasare så krävs en förgasarinställning. :)
Naeon
Elmoped
Inlägg: 18
Blev medlem: 29 juni 2016, 21:21

Inlägg av Naeon »

Raggarn1337 skrev:Nix. Förgasaren behöver inte smörjas utan det är cylinderloppet som behöver smörjas.
Byter du förgasare så krävs en förgasarinställning. :)
jaa men cylindern kommer gå högre varv
PåDal
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 397
Blev medlem: 30 december 2015, 17:17
Ort: Dalsland

Inlägg av PåDal »

Raggarn1337 skrev:Nix. Förgasaren behöver inte smörjas utan det är cylinderloppet som behöver smörjas.
Byter du förgasare så krävs en förgasarinställning. :)

Haha det skrev han inte men eftersom det är 70cc så behövs mer olja till blandningen.

Vet inte hur du ska ställa in så den får mer olja med pumpen men ifall du blandar i tanken ska du ha ca 3% olja till 70cc.
Cpi sm 06- SÅLD
Lucasosterberg
Svårstartad skrothög
Inlägg: 211
Blev medlem: 25 juli 2015, 20:50
Ort: Götene

Inlägg av Lucasosterberg »

Funderat på detta själv men det borde ju gå att spänna åt vajern som går från trotteln och in i pumpen så den alltid är lite mer öppen och släpper igenom mer olja. Har ingen aning om detta funkar och har inte plockat isär en oljepump nån gång så vet inte hur det see ut inuti. Jag blandar i en kork extra i tanken varje gång jag tankar men bäst är förstås att blanda eget i en stor dunk med kran hemma
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

PåDal skrev:
Raggarn1337 skrev:Nix. Förgasaren behöver inte smörjas utan det är cylinderloppet som behöver smörjas.
Byter du förgasare så krävs en förgasarinställning. :)

Haha det skrev han inte men eftersom det är 70cc så behövs mer olja till blandningen.

Vet inte hur du ska ställa in så den får mer olja med pumpen men ifall du blandar i tanken ska du ha ca 3% olja till 70cc.
Man har inte högre % oljeblandning beroende på kubik eller hur trimmad motorn är...
Exempelvis så kör jag 3% oljeblandning på min KTM Sx 250 (likaså gör nog de flesta andra som fortfarande kör 2-takt cross..)
PåDal
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 397
Blev medlem: 30 december 2015, 17:17
Ort: Dalsland

Inlägg av PåDal »

Raggarn1337 skrev:
PåDal skrev:
Raggarn1337 skrev:Nix. Förgasaren behöver inte smörjas utan det är cylinderloppet som behöver smörjas.
Byter du förgasare så krävs en förgasarinställning. :)

Haha det skrev han inte men eftersom det är 70cc så behövs mer olja till blandningen.

Vet inte hur du ska ställa in så den får mer olja med pumpen men ifall du blandar i tanken ska du ha ca 3% olja till 70cc.
Man har inte högre % oljeblandning beroende på kubik eller hur trimmad motorn är...
Exempelvis så kör jag 3% oljeblandning på min KTM Sx 250 (likaså gör nog de flesta andra som fortfarande kör 2-takt cross..)
Fast på en moped så behöver du mer olja ifall du trimmar, det var vad jag menade. 3% ska vara bra till 70cc på en moped och vad en KTM sx 250 använder har inget med detta att göra.
Cpi sm 06- SÅLD
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Så är det inte alls... Det har inte att göra med att den trimmas eller inte...
Det har att göra med värmen, när järn värms upp så expanderar det, i detta fall så är det kolven och då blir det mer komp och samtidigt så behöver cylinderloppet smörjas.
Det blir varmare då det varvar mer så det har inte med just cylindern att göra utan snarare röret.
Vill inte låta nedlåtande utan vill bara tala om det för dig! Man lär sig något nytt varje dag! :)
Du kan lika gärna köra med 2% oljeblandning om du nu till och med har Parmakit's 110cc...
PåDal
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 397
Blev medlem: 30 december 2015, 17:17
Ort: Dalsland

Inlägg av PåDal »

Raggarn1337 skrev:Så är det inte alls... Det har inte att göra med att den trimmas eller inte...
Det har att göra med värmen, när järn värms upp så expanderar det, i detta fall så är det kolven och då blir det mer komp och samtidigt så behöver cylinderloppet smörjas.
Det blir varmare då det varvar mer så det har inte med just cylindern att göra utan snarare röret.
Vill inte låta nedlåtande utan vill bara tala om det för dig! Man lär sig något nytt varje dag! :)
Du kan lika gärna köra med 2% oljeblandning om du nu till och med har Parmakit's 110cc...
aja vet inte om är riktigt på samma spår men ifall du nu vet hur detta går till så kan du berätta hur mycket olja 70cc(hans) ska ha, självklart i %. :D


när jag skrev trimmar så menade jag just vad han trimmade med.
Cpi sm 06- SÅLD
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Fast det är irrelevant om man trimmar eller inte. En 2-takts motor ska ha en oljeblandning mellan 2-4%. I regel kör man med 3%.
Så du har rätt i att man ska 3% oljeblandning men just själva grejen du sa om att man ska ha mer olja när man trimmar, det stämmer inte...
Nu när jag läste om det så märker jag att jag kanske missförstod dig, att du bara menade att TS ska spänna åt vajern så att pumpen levererar mer olja till förgasaren, det har du helt rätt i. Ber om ursäkt. :)
PåDal
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 397
Blev medlem: 30 december 2015, 17:17
Ort: Dalsland

Inlägg av PåDal »

Raggarn1337 skrev:Fast det är irrelevant om man trimmar eller inte. En 2-takts motor ska ha en oljeblandning mellan 2-4%. I regel kör man med 3%.
Så du har rätt i att man ska 3% oljeblandning men just själva grejen du sa om att man ska ha mer olja när man trimmar, det stämmer inte...
Nu när jag läste om det så märker jag att jag kanske missförstod dig, att du bara menade att TS ska spänna åt vajern så att pumpen levererar mer olja till förgasaren, det har du helt rätt i. Ber om ursäkt. :)
Förstår hur du tänkte, jag skrev rätt otydligt :P
Cpi sm 06- SÅLD
Skriv svar