Rieju Mrt 2016 trimning

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
MysErnst
Elmoped
Inlägg: 17
Blev medlem: 19 september 2016, 16:18
Ort: Boii

Rieju Mrt 2016 trimning

Inlägg av MysErnst »

Just nu har jag en helt original Rieju mrt 2016, och det är så att jag är sugen på att köpa ett trimrör / effektrör.

Jag undrar då om det räcker att täppa igen "egr ventilen" med typ en passande skruv eller något liknande utan att själva moppen tar någon skada?

Jag vet inte heller vilken storlek det är på munstycket just nu, har dock hört att det behöver bytas ett par storlekar om man drar pluggen / monterar trimrör? Finns det något sett att ta reda på vilken storlek munstycket har?

Är inte så kunnig inom detta så skulle uppskatta hjälpen.
jonte101001
Elmoped
Inlägg: 101
Blev medlem: 12 april 2016, 20:07

Inlägg av jonte101001 »

Har själv en Röd mrt 2016, och hade 86 på huvudmunstycket orginal. Borrat halva pluggen och är just nu uppe i 110 huvudmunstycke (:
Användarens profilbild
krazytoneride
Elmoped
Inlägg: 75
Blev medlem: 30 januari 2016, 10:31
Ort: övik

Inlägg av krazytoneride »

Kör Rieju MRT 2013, hade 83 original, kör nu på 95-100 (kommer inte ihåg hehe)
Rieju MRT SM 2013
Användarens profilbild
MysErnst
Elmoped
Inlägg: 17
Blev medlem: 19 september 2016, 16:18
Ort: Boii

Inlägg av MysErnst »

6mm munstycke då elr? :oops:
PåDal
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 396
Blev medlem: 30 december 2015, 17:17
Ort: Dalsland

Inlägg av PåDal »

MysErnst skrev:6mm munstycke då elr? :oops:
japp, kan rekommendera Enox ifall du köper nytt rör
Cpi sm 06- SÅLD
Användarens profilbild
MysErnst
Elmoped
Inlägg: 17
Blev medlem: 19 september 2016, 16:18
Ort: Boii

Inlägg av MysErnst »

Så om jag trycker på ett enox rör, hur mycket större munstycke borde jag börja testa? 10, 20 storlekar större?
Och om jag t.ex. bara skulle ta bort strypningen vid luftfiltret, hur många storlekar är det som gäller då?
jonte101001
Elmoped
Inlägg: 101
Blev medlem: 12 april 2016, 20:07

Inlägg av jonte101001 »

MysErnst skrev:Så om jag trycker på ett enox rör, hur mycket större munstycke borde jag börja testa? 10, 20 storlekar större?
Och om jag t.ex. bara skulle ta bort strypningen vid luftfiltret, hur många storlekar är det som gäller då?
Org hade min mrt 2016 storlek 86, efter jag borrat lite kom jag upp i 94. När jag sedan tog bort strypningen i luftfiltret (pinsamnt onödigt) så kom jag upp i storlek 108.
Andreas493
Elmoped
Inlägg: 10
Blev medlem: 16 juni 2016, 15:49
Ort: Åkersberga

Inlägg av Andreas493 »

Jag har en Derbi Senda 2015 som hade org munstycke 72. Satte i 82 utan trimrör, köpte sedan Enox och gick upp till 90 vilket fungerar perfa för mig, men det är ju en annan motor och kanske annan förgasare? Jag har 17.5MM Dellorto.
Användarens profilbild
MysErnst
Elmoped
Inlägg: 17
Blev medlem: 19 september 2016, 16:18
Ort: Boii

Inlägg av MysErnst »

Har två till frågor. Jag har nu slängt på ett enox rör och bytt upp mig från 86 till 105 i munstycke. Dock är jag osäker på två saker, undrar om det gör något om avgasadaptern är för lång så att själva röret sitter lite längre ifrån cylindern eller om det bara har med passformen att göra, såg nämligen någon förkorta den lite i denna video: https://youtu.be/R-RMlLzANVc?t=2m29s

Just nu ser det ut såhär:
Bild

Sedan undrar jag också om hur exakt jag ska göra när jag kollar tändstiftet,
denna gång lät jag den bara stå på neutralen och bli varm, sedan varvade jag lite lätt och körde ett få par meter på ettans växel, stannade, stängde av och skruvade upp tändstiftet och fick detta resultat:
Bild
Bild
Bild
Skriv svar